Bytte elementer BB30/60?

Jeg lurer på om det er noen her som har byttet varme-elementer på BB30/60 eller montert eksternt element.

Har en BB60 der ene elementet er defekt (ytterste) hvorav kun det innerste leverer ca 870 w.

Som jeg kan se så virker det som en umulig oppgave å oppdrive originale element, så da blir alternativet å montere inn et uoriginalt gjennom bunn eller inn fra siden på nivå under silbunnen.

Noen som har vært borti noe slikt?
 
Hvis den ikke er mer enn 5 år (og du ikke har herpa'n bevisst), kan du jo bare kontakte leverandøren og spørre om de kan fikse den. Reklamasjonsrett gjelder også på rimelig utstyr.
 
Hei.
Etter det jeg har forstått så er det ikke mulig å bytte det originale elementet.
Jeg er i gang og skal bytte element i min BB60 for 3. gang nå.

Siden jeg har montert en egen PID temperatursensor i gryta mi, så kopler jeg det nye elementet helt utenom det originale ledningsnettet til BB60.
Det første elementet jeg monterte passet perfekt, men ga ikke nok Watt og fikk ikke kok på mer enn 30 liter. Det stod 3000W på elementet, men kan umulig ha vært mer enn 1500W - 2000W, Kina greier...
Element nummer to klarte å holde en grei kok på 50 liter i en kald kjeller, men utformingen på "ringen" som klemmes mot gryta når du strammer til på utsiden var ikke helt god.
Alt virket bra under test med vann, Men det begynte å lekke rett etter at 60 min humle var oppi gryta. Noe som resulterte i en bryggedag fra helv***.

Element nummer 3 er på vei fra UK as we speak. Har da bestilt dette, og som evig optimist så krysser jeg fingrene for at Murphy`s lov ikke trenger mer bekreftelse...
 
Hei.
Etter det jeg har forstått så er det ikke mulig å bytte det originale elementet.
Jeg er i gang og skal bytte element i min BB60 for 3. gang nå.

Siden jeg har montert en egen PID temperatursensor i gryta mi, så kopler jeg det nye elementet helt utenom det originale ledningsnettet til BB60.
Det første elementet jeg monterte passet perfekt, men ga ikke nok Watt og fikk ikke kok på mer enn 30 liter. Det stod 3000W på elementet, men kan umulig ha vært mer enn 1500W - 2000W, Kina greier...
Element nummer to klarte å holde en grei kok på 50 liter i en kald kjeller, men utformingen på "ringen" som klemmes mot gryta når du strammer til på utsiden var ikke helt god.
Alt virket bra under test med vann, Men det begynte å lekke rett etter at 60 min humle var oppi gryta. Noe som resulterte i en bryggedag fra helv***.

Element nummer 3 er på vei fra UK as we speak. Har da bestilt dette, og som evig optimist så krysser jeg fingrene for at Murphy`s lov ikke trenger mer bekreftelse...

Hvilket element er det du har bestilt fra UK? Jeg har bestilt idag også, dette:
http://www.ebay.com/itm/BURCO-CYGNE...ric-Tea-Urn-Heater-Heating-Kit-/190690671511?

Satser på at det skal gjøre susen. Er det i bunnen du har montert det to elementene som har feilet?
 
Jeg bestilte dette:

http://m.ebay.com/itm/130563271752?_trksid=p2057872.m2749.l2649&_mwBanner=1

Det kom i går og jeg fikk testet det i dag med vann. Klarte kok når jeg hadde fylt opp til max streken og det holdt tett foreløpig..[emoji848]

Det elementet du linket til er det som begynte å lekke hos meg, men mulig jeg ikke fikk tettet godt nok. Men klarte kok før det begynte å lekke, så det er kraftig nok. Så dersom du får det tett så er det bare å kjøre på. Tec 7 silicon/fugemasse/lim er næringsmiddel godkjent over 100 grader, selges på byggevaresjapper:)
På det elementet du har bestilt så må du stramme 3 skruer for å feste elementet. På det siste jeg bestilte så er det en stor mutter på undersiden som gjør det lettere å klemme jevnt.

Har montert elementet i bunn ja. Kjøpte 38 mm eller 40 mm hullsag på Jula for et par hundrelapper ( husker ikke helt). Fylte på et par liter vann i gryta for kjøling, og boret med lav hastighet.
 
Klarte ikke du å etterstramme det elementet som lakk tilstrekkelig til at du fikk det tett?

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 
Hei.
Beklager sent svar.
Jeg forsøkte ikke å etterstramme, da jeg ikke stolte helt på innfestingsmåten med tanke på at det skal koke 60 liter oppi, men mulig det hadde gått.
Elementet liknet mistenkelig på ditt.. men du får det kanskje bedre til enn jeg gjorde.
Har du fått elementet?
 
Hei.
Beklager sent svar.
Jeg forsøkte ikke å etterstramme, da jeg ikke stolte helt på innfestingsmåten med tanke på at det skal koke 60 liter oppi, men mulig det hadde gått.
Elementet liknet mistenkelig på ditt.. men du får det kanskje bedre til enn jeg gjorde.
Har du fått elementet?
Fikk elementet idag. Blir spennende å få det montert.

Men jeg har noen spørsmål:

Hvor stort hull boret du?
Hvordan monterte du pankningen? Monterte du den i bunnen av BB60 slik at den tettet på begge sider?
Når du sier lekkasje, hvor mye snakker vi om?
Når jeg ser på elementet jeg har mottatt, så ser jeg at hvis jeg monterer elementet slik som det er nå, så vil det ikke være klaring mellom element og bunn i panne. Ser ut som det kan bli et problem.
 
Fikk elementet idag. Blir spennende å få det montert.

Men jeg har noen spørsmål:

Hvor stort hull boret du?
Hvordan monterte du pankningen? Monterte du den i bunnen av BB60 slik at den tettet på begge sider?
Når du sier lekkasje, hvor mye snakker vi om?
Når jeg ser på elementet jeg har mottatt, så ser jeg at hvis jeg monterer elementet slik som det er nå, så vil det ikke være klaring mellom element og bunn i panne. Ser ut som det kan bli et problem.




Boret er 38 mm, hullet ble da 40 mm ca.

Monterte pakningen ned mot bunnen, følte ikke at det var så mange måter å montere denne på? Men jeg brukte tec 7 fugemasse i tillegg.

Det lå vel en dl igjen på benken etter at jeg oppdaget det, da hadde det sikkert gått 20-30 min.

Ja, det stemmer at elementet ligger inntil bunnen. Det kom jeg ikke på, men det kan jo være grunnen til at det ikke ble tett. Når du da har silbunn oppi og mesker, og bunnen gir litt etter. Vil jo dette påvirke innfestingen av elementet..

Skal jeg være ærlig, så ville jeg funnet et annet element. Et som festes som på det jeg kjøpte, og linket til tidligere i tråden.

Skal meske 50 liter kölsch på lørdag. Skal prøve å gi tilbakemelding.
 
Flott å høre.

Jeg er ferdig med min kjele nå. Den holdt tett på første forsøk, så nå er det bare å få tak i en pumpe. (Har tenkt å bruke BB60en til tilberedning av skyllevann
 
Tilbake
Topp