Bryggemaskiner - hvordan partiskylle eller brygge uten skylling?

JEG

Moderator
Skylling er i mine øyne den kjipeste delen av bryggeprosssen. Har derfor lekt, tenkt og prøvd ut prosesser som letter dette arbeidet, som uten skylling (no sparge), partiskylling (batch sparging) og minimal skylling, men finner liksom ikke noen "strømlinjeformet" metode. Synes disse teknikkene virker langt bedre tilpasset kjøleboks-mesking og tre-kjel-systemer enn bryggemaskiner. Er det noen som kunne fortalt hvordan de partiskyller eller brygger uten skylling på bryggemaskiner? (Tillater meg å tagge @Finn Berger, da jeg vet han partiskyller på sin BB60 :D )
 
En enkel ting kan være å tappe nok vørter ut i gjæringspannet ditt (siden dette uansett må skylles og starsaneres) til at du får plass til alt skyllevannet, kjøre en batch/partiskylling, heve maltrøret og hele tilbake det du tappet ut først.

Leser/hærer det er mange som hever og så sprinkler vann over malten men ser for meg at dette er lettere samt at det gir deg høyere effektivitet.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
@JEG Jeg har ikke maltrør, og det hele er veldig straight. Meske ferdig, tappe ut, helle i nytt vann, la stå et kvarter, tappe ut. Og det er det. Og jeg får 82/83% effektivitet (normalsterkt øl), og ser ingen grunn til å styre med kontinuerlig skylling for å få noen få prosent mer.
 
Jeg prøver meg på noe nytt i skyllesegmentet nå for tiden... Dvs. jeg har bestilt alle delene og skal teste i høst etter ferien...

Kort fortalt:
- Har kjøpt en liten butanbrenner som skal stå permanent ved siden av bryggemaskinen.
- Har videre kjøpt en liten matvaregodkjent vannpumpe som leverer 1.2 liter per minutt.
- Kobler pumpa på en vannledning som jeg fester til veggen permanent og slipper den i gryta nå jeg skal skylle
- Vannledningen terminerer i et sånn "rainfall-dusjhode" som henger (også permanent) rett bak Speidelen...
- Legger dusjhodet oppå maltrøret og lar det stå i like mange minutter som liter jeg skal skylle med (minus litt siden den leverer 12 dl /min)
- Pumpa skal drives av en vanlig USB-lader (tenk iphone), og så kutter jeg enden av en USB-ladekabel og kobler på pumpa (5V).

Så... Om jeg får det til som jeg vil, så vil skylleprosessen se slik ut:
- Start brenneren (1 klikk) med ei 10-liters gryte med vann på og varm opp til 78c (edit: fjernet 68c)
- Slipp pumpa nedi
- Legg dusjhodet på maltrøret og skru på pumpa (veggmontert bryter)
- La den gå i 8 minutter (for 10 liter skylling), og skru av...
- La vannet renne gjennom maltrøret og fjern...

Pumpa, dusjhode og slange kostet totalt under 200.- på ebay, og mobillader har jeg fra før... Så det er ihvertfall et rimelig eksperiment :)

Tenkte forøvrig å tette noen av senterhullene i dusjhodet med tec7 om vannet ikke vil spre seg skikkelig, og alt er food-grade unntatt dusjhodet... Dette er dog 100% rustfritt stål (jeg fjerner plastkoppene), så etter en god runde PBW og STAR-SAN er jeg overbevist om at det ikke vil introdusere noen problemer....
kokeapparat-for-gass-med-lekkasjebeskyttelse-standard-butan-beholder.jpg

s-l500.jpg

s-l500.jpg
 
Sist redigert:
Skylling er i mine øyne den kjipeste delen av bryggeprosssen. Har derfor lekt, tenkt og prøvd ut prosesser som letter dette arbeidet, som uten skylling (no sparge), partiskylling (batch sparging) og minimal skylling, men finner liksom ikke noen "strømlinjeformet" metode. Synes disse teknikkene virker langt bedre tilpasset kjøleboks-mesking og tre-kjel-systemer enn bryggemaskiner. Er det noen som kunne fortalt hvordan de partiskyller eller brygger uten skylling på bryggemaskiner? (Tillater meg å tagge @Finn Berger, da jeg vet han partiskyller på sin BB60 :D )
Uten skylling er ikke verre enn å meske med alt vannet/så mye du får plass til, for å så renne av etter meskingen. Fiks ferdig. Bruker selv Bratberg, og mesker da med nesten alt vannet. De siste literne jeg evt ikke får plass til skyller jeg med, eller tilsetter ved kok. Justerer for tapt effektivitet med ekstra malt. Er enig med deg i at skyllingen er dørgkjedelig, og synes at bryggedagen er lang nok som den er. Gjør meg derfor ingenting å bruke litt ekstra malt for å slippe skyllingen.
 
Jeg prøver meg på noe nytt i skyllesegmentet nå for tiden... Dvs. jeg har bestilt alle delene og skal teste i høst etter ferien...

Kort fortalt:
- Har kjøpt en liten butanbrenner som skal stå permanent ved siden av bryggemaskinen.
- Har videre kjøpt en liten matvaregodkjent vannpumpe som leverer 1.2 liter per minutt.
- Kobler pumpa på en vannledning som jeg fester til veggen permanent og slipper den i gryta nå jeg skal skylle
- Vannledningen terminerer i et sånn "rainfall-dusjhode" som henger (også permanent) rett bak Speidelen...
- Legger dusjhodet oppå maltrøret og lar det stå i like mange minutter som liter jeg skal skylle med (minus litt siden den leverer 12 dl /min)
- Pumpa skal drives av en vanlig USB-lader (tenk iphone), og så kutter jeg enden av en USB-ladekabel og kobler på pumpa (5V).

Så... Om jeg får det til som jeg vil, så vil skylleprosessen se slik ut:
- Start brenneren (1 klikk) med ei 10-liters gryte med vann på og varm opp til 68c
- Slipp pumpa nedi
- Legg dusjhodet på maltrøret og skru på pumpa (veggmontert bryter)
- La den gå i 8 minutter (for 10 liter skylling), og skru av...
- La vannet renne gjennom maltrøret og fjern...

Pumpa, dusjhode og slange kostet totalt under 200.- på ebay, og mobillader har jeg fra før... Så det er ihvertfall et rimelig eksperiment :)

Tenkte forøvrig å tette noen av senterhullene i dusjhodet med tec7 om vannet ikke vil spre seg skikkelig, og alt er food-grade unntatt dusjhodet... Dette er dog 100% rustfritt stål (jeg fjerner plastkoppene), så etter en god runde PBW og STAR-SAN er jeg overbevist om at det ikke vil introdusere noen problemer....
kokeapparat-for-gass-med-lekkasjebeskyttelse-standard-butan-beholder.jpg

s-l500.jpg

s-l500.jpg
Fulgte dama med på kjøpet?

Du bør iallfall måle flow med slange og dusjhode påkoblet og ha lik løftehøyde som det du kommer til å bruke. 1.2L er nok uten noen form for motstand på utgangen.
 
Fulgte dama med på kjøpet?

Du bør iallfall måle flow med slange og dusjhode påkoblet og ha lik løftehøyde som det du kommer til å bruke. 1.2L er nok uten noen form for motstand på utgangen.

Takk for tipset. Skal kjøre et par "prøveskyllinger" med kjent vannmengde og se hvor lang tid det tar :) Da får jeg ut den aktuelle verdien av flow/min :)
 
@JEG Jeg har ikke maltrør, og det hele er veldig straight. Meske ferdig, tappe ut, helle i nytt vann, la stå et kvarter, tappe ut. Og det er det. Og jeg får 82/83% effektivitet (normalsterkt øl), og ser ingen grunn til å styre med kontinuerlig skylling for å få noen få prosent mer.
Jeg tenker å prøve denne teknikken på neste batch, men først noen spm. Til prosessen:
- når du heller ut etter meskingen, tapper du all vørter før du etterfyller med vann? Sørger du for at maltsenga til enhver tid er dekket med vann eller er ikke dette så viktig?
- justerer du maltmengden ettersom effektiviteten går noe ned med denne teknikken?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
@flyfizz Tapper ut alt, og fyller så på med vann som holder 82-84 grader til neste runde - litt etter hvor mye malt som blir brukt. Rører godt, og lar det stå 10-15 minutter før jeg kjører vorlaug og tapper ut. Det er ikke noe poeng i å tappe veldig sakte.

Jeg beregner maltmengden ved hjelp av denne: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/ . Legger inn 82 % i ruta for "efficiency". Aner ikke nå hva jeg ville fått med kontinuerlig skylling, men 82/83% bruker å stemme veldig godt med batch sparging. NB: Dette gjelder øl med norenlunde "nromal" styrke.
 
Tilbake
Topp