Jeg prøver meg på noe nytt i skyllesegmentet nå for tiden... Dvs. jeg har bestilt alle delene og skal teste i høst etter ferien...
Kort fortalt:
- Har kjøpt en liten butanbrenner som skal stå permanent ved siden av bryggemaskinen.
- Har videre kjøpt en liten matvaregodkjent vannpumpe som leverer 1.2 liter per minutt.
- Kobler pumpa på en vannledning som jeg fester til veggen permanent og slipper den i gryta nå jeg skal skylle
- Vannledningen terminerer i et sånn "rainfall-dusjhode" som henger (også permanent) rett bak Speidelen...
- Legger dusjhodet oppå maltrøret og lar det stå i like mange minutter som liter jeg skal skylle med (minus litt siden den leverer 12 dl /min)
- Pumpa skal drives av en vanlig USB-lader (tenk iphone), og så kutter jeg enden av en USB-ladekabel og kobler på pumpa (5V).
Så... Om jeg får det til som jeg vil, så vil skylleprosessen se slik ut:
- Start brenneren (1 klikk) med ei 10-liters gryte med vann på og varm opp til 68c
- Slipp pumpa nedi
- Legg dusjhodet på maltrøret og skru på pumpa (veggmontert bryter)
- La den gå i 8 minutter (for 10 liter skylling), og skru av...
- La vannet renne gjennom maltrøret og fjern...
Pumpa, dusjhode og slange kostet totalt under 200.- på ebay, og mobillader har jeg fra før... Så det er ihvertfall et rimelig eksperiment
Tenkte forøvrig å tette noen av senterhullene i dusjhodet med tec7 om vannet ikke vil spre seg skikkelig, og alt er food-grade unntatt dusjhodet... Dette er dog 100% rustfritt stål (jeg fjerner plastkoppene), så etter en god runde PBW og STAR-SAN er jeg overbevist om at det ikke vil introdusere noen problemer....