Gass-hevert

Prøvde meg på fat for første gang, og overførte fra 9L BetterBottle til et lite corneliusfat, og brukte denne heverten, med gass: https://www.vestbrygg.no/produkt/sm...terile-siphon-starter-for-3-65-gallon-carboy/

Virket greit, det reduserer jo mengden oksygen som blandes inn. På forhånd hadde jeg star san i fatet, og presset det ut med gass også. Men gjorde en liten tabbe, slangen var så bøyd at den ikke gikk til bunnen av fatet, så det ble en del plasking.

Noen andre som har erfaringer med denne? Den kunne kanskje vært litt strammere rundt better bottle, måtte holde den for å tette igjen.
3093729843ea0285c5415bc365a88303.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har 2 av disse selv. Prøvde å ha dem på under gjæring, der blir gjærlåsen stående i "nullstilling" ganske raskt fordi at det lekker. Så bruker dem kun for overføring til fat. Setter slangeklemmer på væske og gass inn/ut og bruker endel elektrikertape rundt selve lokket. Man kunne sikkert ha brukt ei stor slangeklemme også, det skal jeg teste.
 
Hva med å koble en ballock-øl på slangen. Da kan du tappe til bunnen via øl-stigerøret. Dersom du setter ventilen i lokket på Cornifatet i åpen posisjon, vil du ha et lukket løp. Presser du ut øl fra BetterBotle med CO2, blir det et fint lite LODO system
[Edit] Dersom du bruker tyngdekraft i stedet for CO2-trykk, kan du også koble Corni gass (ut) til inn på BetterBotle slik at du minimerer o2
 
Sist redigert:
Hva med å bruke en hurtigkobling på gass ut med en slange ned i en bøtte med vann, som i praksis blir en blow-off? Gass går ut, men luft kommer ikke inn?
 
Dersom du setter ventilen i lokket på Cornifatet i åpen posisjon, vil du ha et lukket løp.
Er ventilen i lokket en-veis? altså at den bare slipper ut trykk, men ikke slipper noe inn?

Kom bare plutselig på at det vet jeg faktisk ikke. Må teste når jeg kommer hjem i morgen.
Dersom den er en-veis er jo det konge.
 
To-veis, men siden du har kontinuerlig tilførsel av veske, vil den ikke slippe inn O2.
Dvs. den er toveis i åpen stilling, men enveis i 'lukket'
 
Ja, det var i åpen stilling jeg lurte på.
Og selvfølgelig har du rett i at så lenge det er kontinuerlig tilførsel av væske så vil det ikke komme O2 inn.
Skeptikeren tenker jo at det kan jo lure seg inn litt oksygen. Kan aldri stole på oksygen ;)

Sendt via Tapatalk
 
Hva med å koble en ballock-øl på slangen. Da kan du tappe til bunnen via øl-stigerøret. Dersom du setter ventilen i lokket på Cornifatet i åpen posisjon, vil du ha et lukket løp. Presser du ut øl fra BetterBotle med CO2, blir det et fint lite LODO system
[Edit] Dersom du bruker tyngdekraft i stedet for CO2-trykk, kan du også koble Corni gass (ut) til inn på BetterBotle slik at du minimerer o2
God idé, må prøve deg neste gang. Ser ut til å være noe lignende her http://www.3683brewing.com/closed-transfer-system/

Når det gjelder å bruke en annen better bottle som gjærlås og gjøre en closed transfer, er det jo tilbehør til det, som selges av humlegården, men det er ikke billig.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hvorfor skulle du trenge en ekstra better bottle for gjærlås? Er det ikke bare å sette på en hurtigkobling på gass ut med en slange ned i en bøtte med vann for å lage en enkel vannlås?
 
Du kan tape igjen så den blir tett siden den er for stor for tuten. Jeg ville gjort det enkelt og bare satt på en kran på BB'en. Ha litt gass igjen på fatet og trekk slange fra gass inn til hullet der hvor gjærlåsen stod. Bruk gravitasjon.
 
Tilbake
Topp