Rustfri motstrømskjøler fra Ali

johanw

Norbrygg-medlem
Har kjøpt en slik en, fordi jeg ville kjøre whirlpool og kjøling samtidig og har gitt opp jakten på det perfekte humlefilteret. Jeg har platekjøler fra før, og den liker ikke for mye humle.

Nå til problemet, kjørte en test idag, hvor jeg kjølte 50liter fra 80 ned til 20grader. Og jeg resirkulerer kun til dess at returen er på 20gr og deretter i ut av kjelen. Dette tok 38min!! Til sammenligning klarte platekjøleren dette på rundt 15min.

I følge selgeren skulle dette være "convoluted pipe". Er det en måte å sjekke om det stemmer?

Har det noe for seg å strupe vørteren når man resirkulerer?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har kjøpt en slik en, fordi jeg ville kjøre whirlpool og kjøling samtidig og har gitt opp jakten på det perfekte humlefilteret. Jeg har platekjøler fra før, og den liker ikke for mye humle.

Nå til problemet, kjørte en test idag, hvor jeg kjølte 50liter fra 80 ned til 20grader. Og jeg resirkulerer kun til dess at returen er på 20gr og deretter i ut av kjelen. Dette tok 38min!! Til sammenligning klarte platekjøleren dette på rundt 15min.

I følge selgeren skulle dette være "convoluted pipe". Er det en måte å sjekke om det stemmer?

Har det noe for seg å strupe vørteren når man resirkulerer?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du kjørte vørter motsatt vei ifht vannet?
 
Ehm. "Motstrøms"-kjøler. Du skal kjøre vørter og vann motsatt vei. Ikke rart det tok lang tid da :)

Sorry, leste feil første gang. Ja jeg kjørte motsatt vei på vørter og vann, så det er ikke forklaringen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Struping vil bare senke effektiviteten. Mulig at kjøleren gjør jobben sin da, bare at den er for liten i forhold til 50l?
 
Struping vil bare senke effektiviteten. Mulig at kjøleren gjør jobben sin da, bare at den er for liten i forhold til 50l?

Jeg leste en kundes tilbakemelding på en lik kjøler, (fra en annen selger på Ali som oppgir at de har convoluted tube), og han skrev at 10gal (38liter) tok 10min fra boil til pitch.

Det jeg tenker er at
1. Det er ikke convoluted pipe, bare rett rør. (Ganske sannsynlig)
2. Jeg var så dum at jeg brukte varmtvann til å kjøle med, og at etter 40min hade jeg klart å tømme varmvannsberederen for varmtvann :) (ikke veldig sannsynlig)




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ok, måtte gjøre testen på nytt. Denne gang 40liter fra 100gr og ned. Resultatet er i grafen:

39e4fd623ac6a8d0f22b2c5820227516.jpg


Det tok altså 22min før vørter ut fra kjøleren var nede på 20grader, og 38minutt før hele kjelen var nede på 20gr. Det tar 6minutt å tømme kjelen så totalt ville det tatt 22+6=28min å fått over alt til gæringskar hvis jeg dirigert om flyten etter at pitchtemp ut fra kjøleren var oppnådd.

Synes ikke det er imponerende tall siden folk skryter av at de får til det samme på 10min med samme kjøler. Samtidig påstår noen at dette med "convoluted pipe" bare er tull, side det blir turbulens uansett med de flowrates man normalt har. Mulig forklaring er vel da muligens forskjell i rørtykkelsen, et tynt rør leder varme bedre, men er ikke det ganske standard på 1/2"-rør?

Ingen som har en lignende og sammenligne med?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis poenget er å spare tid ser jeg for meg følgende: Du kjører full guff på kjølevannet hele tiden, men struper vørteren, slik at temp ut av kjøleren er riktig for pitch. Hvis du da dropper resirkulering og tapper vørteren direkte fra kjøler til gjæringskar, vil det sannsynligvis gå raskere, siden temperaturdifferansen mellom kjølevann og vørter maksimeres.
 
Er det fleire som har erfaringar med slike kjølarar frå Ali? Eg vurderar å bestille ein men er litt usikker på rørtjukkelse på vørterrøret og effektiviteten kontra ein sprialkjøler. Det står 15mm på vørter ut på den kjøleren eg har sett på, er det nokon som kan måle dimensjonar på vørter-røret? Ytre og indre-diameter?
Og kvar får ein tak i 15mm=>1/2toms klemring-kopling i rustfritt?
 
Ok, måtte gjøre testen på nytt. Denne gang 40liter fra 100gr og ned. Resultatet er i grafen:

39e4fd623ac6a8d0f22b2c5820227516.jpg


Det tok altså 22min før vørter ut fra kjøleren var nede på 20grader, og 38minutt før hele kjelen var nede på 20gr. Det tar 6minutt å tømme kjelen så totalt ville det tatt 22+6=28min å fått over alt til gæringskar hvis jeg dirigert om flyten etter at pitchtemp ut fra kjøleren var oppnådd.

Synes ikke det er imponerende tall siden folk skryter av at de får til det samme på 10min med samme kjøler. Samtidig påstår noen at dette med "convoluted pipe" bare er tull, side det blir turbulens uansett med de flowrates man normalt har. Mulig forklaring er vel da muligens forskjell i rørtykkelsen, et tynt rør leder varme bedre, men er ikke det ganske standard på 1/2"-rør?

Ingen som har en lignende og sammenligne med?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er ikke noen standard på godstykkelse. Jeg husker jeg kjøpte en spiralkjøler som kom fra kina for en tid siden, robust greie og jeg så at tykkelsen på rørene var tykkere enn det som er vanlig. Leverte den tlbake, helt håpløs for mitt bruk. Min knøttlille kobberkjøler jeg hadde tidligere var mer effektig.
 
Tilbake
Topp