Oppskrifter fra NM 2017

Minnet på flere av disse, og vil si det er misvisende å omtale det son oppskrifter.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Sjekket en gang til nå og ser at det finnes unntak, men de fleste inneholder bare ingredienser (hva), og ikke oppskrift (hvor mye og når).

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Sjekket en gang til nå og ser at det finnes unntak, men de fleste inneholder bare ingredienser (hva), og ikke oppskrift (hvor mye og når).

Enig i at mange av oppskriftene er langt mindre detaljert enn vi forventer. Det skal vi ta med oss videre og forsøke å forbedre til senere.
 
Sjekket en gang til nå og ser at det finnes unntak, men de fleste inneholder bare ingredienser (hva), og ikke oppskrift (hvor mye og når).

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

For egen lærdom. Hvis du gidder å lete opp den som bare heter doppelbock. Er den ok er manglende?
 
For egen lærdom. Hvis du gidder å lete opp den som bare heter doppelbock. Er den ok er manglende?
Tja... I grenseland, synes jeg. Synes du den er god nok for å kunne brygge ølet?

(Jeg vet at ditt mål er å dele så lite informasjon som mulig. Jeg har tidligere sagt at det ikke er et godt utgangspunkt for å delta i NM.)
 
Tja... I grenseland, synes jeg. Synes du den er god nok for å kunne brygge ølet?

(Jeg vet at ditt mål er å dele så lite informasjon som mulig. Jeg har tidligere sagt at det ikke er et godt utgangspunkt for å delta i NM.)

Nei seriøst. Mitt mål er ikke å dele så lite informasjon som mulig når ølet først er levert inn. Jeg skrev tidligere at med innlevert øl så deler jeg generisk informasjon.

Jeg følte jeg noterte relevant informasjon for det ølet. Men jeg delte kanskje ikke på en måte som er veldig tilgjengelig for en nybegynner, da jeg mener at prosesen er mer viktig enn oppskriften. Så selv om jeg hadde delt mer, så føler jeg at det egentlig ikke hadde vært veldig utslagsgivende relevant informasjon.

Edit. Jeg ser at og/fg gir ubrukelige verdier. Men de ble fylt ut. Kanskje komma/punktum feil?
 
Sist redigert:
Nei seriøst. Mitt mål er ikke å dele så lite informasjon som mulig når ølet først er levert inn. Jeg skrev tidligere at med innlevert øl så deler jeg generisk informasjon.

Beklager, da her jeg misforstått deg.

Jeg følte jeg noterte relevant informasjon for det ølet. Men jeg delte kanskje ikke på en måte som er veldig tilgjengelig for en nybegynner, da jeg mener at prosesen er mer viktig enn oppskriften. Så selv om jeg hadde delt mer, så føler jeg at det egentlig ikke hadde vært veldig utslagsgivende relevant informasjon.

Oppskrifta inneholder det som er viktig og som jeg synes bør være minimum (ingredienser og mengde av disse, samt de viktigste temperaturene og tidene). Jeg synes heller ikke det er vanskelig tilgjengelig. Så kan man diskutere om det burde stått noe mer om hvor mye gjær, vannjustering (hvis det er gjort) osv. Men alt i alt, den inneholder det jeg forventer.
 
Beklager, da her jeg misforstått deg.



Oppskrifta inneholder det som er viktig og som jeg synes bør være minimum (ingredienser og mengde av disse, samt de viktigste temperaturene og tidene). Jeg synes heller ikke det er vanskelig tilgjengelig. Så kan man diskutere om det burde stått noe mer om hvor mye gjær, vannjustering (hvis det er gjort) osv. Men alt i alt, den inneholder det jeg forventer.

Gjærmengde står jo der.. 3pk. Tallene for vannjustering klarte jeg å ikke lagre. Men takk for svar.
 
Med mindre det inneholder når og hvor mye, så er det ikke en oppskrift. Det må man vel enes i? I så fall må man kalle det noe annet.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Gjærmengde står jo der.. 3pk. Tallene for vannjustering klarte jeg å ikke lagre. Men takk for svar.

*host* Jeg så på feil oppskrift (det er 5 øl som heter Doppelbock på sida, men bare en av dem er fra NM i år). Jeg regner med det er denne du snakket om?
https://konkurranse.norbrygg.no/recipe/003621

Den oppskrifta synes jeg er helt perfekt. Det er nok detaljer til at du føler deg trygg på at du kan forstå hva bryggeren har gjort.
 
Tror det er fordi det blir rundet av til nærmeste desimal
Neste år skal ta lærdom av det og ikke bruke punktum/komma
 
Tror det er fordi det blir rundet av til nærmeste desimal
Neste år skal ta lærdom av det og ikke bruke punktum/komma
Ja, tallene for OG/FG er avrundet til en desimal, og det er ikke spesielt nyttig med OG/FG: 1,1 / 1,0 så dette bør fikses så snart som mulig. Tallene er sikkert lagret med alle desimaler, så det er sikkert bare visningen som må endres.
 
Det er noen andre små tweaks som kunne vært gjort med oppskriftsvisningen.
Det hadde vært nyttig å sett hvilken konkurranse ølet er med i. Det kommer ikke klart frem hvis man følger en link til oppskriften.
Noen av forkortelsene kan være litt forvirrende, f.eks. Karbonering: F. Betyr det Fat eller Flaske?
I oppskriftslisten hadde det vært veldig nyttig med klasse, og gjerne gruppert pr. klasse. Tror det hadde blitt mer oversiktlig :)
 

Similar threads

J
Svar
0
Sett
319
Jørgen Olsen
J
J
Svar
0
Sett
520
Jørgen Olsen
J
O
Svar
0
Sett
502
Ole Smehaug
O
G
Svar
0
Sett
971
gustavfoseid
G
Tilbake
Topp