Karbonering på corneliusfat

Jeg skal karbonere på corneliusfat for første gang.
Jeg har tenkt å forsøke ordinær karbonering med sukker første gangen, da jeg føler meg tryggest på dette.
MEN jeg har forstått at jeg kan sette trykk på fatene med CO2-beholderen, for å karbonere på dette viset.
Har sjekket noen kalkulatorer, og har ikke umiddelbart fått helt forståelsen av hvordan jeg skal tyde disse.

Jeg vet at jeg vil få med bunnfallet etter karbonering med sukker, men hører andre som gjør det samme (og har smakt ølet) og det later jo til å fungere mer enn bra nok i utgangspunktet.

Om jeg tåler litt av dette bunnfallet, er det da OK å karbonere med lik mengde sukker som jeg gjør på flasker, eller bør jeg redusere noe? Fatene kommer generelt ikke til å stå med trykk på fra CO2-flasken, da jeg har flere batcher og flere fat - og vil bytte på.
Og til senere, er det mye kjas med å karbonere direkte med CO2 inn på fatet?

Takknemlig for gode svar :)
 
Hvilket øl skal du karbonere?

Det med trykk er kjempeenkelt. Google keg carbonation chart, så finner du hvor mye trykk du må skru regulatoren til for å få riktig karbonering ved den temperaturen fatet står i. Du må først finne ut hvor mye karbonering du vil ha ut ifra ølstil. Hvis dette hørtes mye ut så kan jeg gi deg en how-to hvis du sier hvilket øl du skal karbonere.

Det er litt delte meninger om man kan karbonere med like mye sukker på fat, som man gjør på flaske. Du får lese litt om det og gjøre opp en mening om hva du vil prøve. Jeg ville sagt bruk gassen siden du nå har fatoppsett..
 
Jeg skal nå først karbonere opp en Pale Ale(to fat) , og en Blonde Ale(ett fat). I tillegg så brygger jeg IPA ganske jevnlig, og har en enkel pilsner på tapetet som jeg skal sette neste uke.
Det blir litt læring underveis her. Har ingen forgrenere til CO2-flaska enda, så jeg får denne gangen karbonert maks en batch med flaska. Kunne kanskje forsøkt det ene fatet med Pale for å sammenligne..
 
Right.

hit. Du har laget, det jeg anter er en American Ale (ikke britisk), så da kan du legge deg på ca 2.5 volumes. fyll inn 2.5 og så fyller du inn hvor mange grader ølet holder. Da får du irriterende nok ut svaret i PSI, Så da kan du sette regulatoren til riktig PSI, eller så da er det bare å skrive i adressefeltet på browseren din x PSI in BAR og så dukker svaret opp i BAR, og så setter du regulatoren til så mange bar. Da må du la det stå ca ei uke før det er karbonert. Hvis du vil ha det karbonert raskere enn det så så kan du måke på med trykk over natta, og så redusere neste dag, da nærmer du deg, eller så kan du måke på med trykk og rulle fatet frem og tilbake på fanget, da er det gjort på fem minutter, men med denne metoden kan du overkarbonere, så du må stoppe og smake underveis, siste rest tar du på riktig trykk. Det finnes mange tråder om dette på forumet, her f.eks. Den er på 17 sider, bla deg til de senere sider og stopp når du ser noe interessant.
 
Hjertelig takk!
Da fikk jeg konkret svar på dette!
Har lest litt både her på forumet og ellers, men jeg ser at svar og anbefalinger generelt sett varierer. Takk for tips ift kalkulator - det er jo ingen rakettforskning forsåvidt ser jeg, men vil jo ikke misse på en batch - så veldig nyttig med helt konkrete anbefalinger.
Blir resultatet generelt sett like bra om jeg måker på med trykk over en kortere periode(forutsatt at jeg smaker meg fram og følger med)?
Og bør fatet ha tilnærmet romtemperatur eller være avkjølt..?
Jeg gleder meg til å tappe første skikkelige halvliter fra eget fat!
 
Eller, la meg omformulere:
Er det foretrukket å karbonere på noen gitte temperaturer?
Kalkulatoren gir meg jo svaret på den formuleringen jeg kom med :)
 
Hjertelig takk!
Da fikk jeg konkret svar på dette!
Har lest litt både her på forumet og ellers, men jeg ser at svar og anbefalinger generelt sett varierer. Takk for tips ift kalkulator - det er jo ingen rakettforskning forsåvidt ser jeg, men vil jo ikke misse på en batch - så veldig nyttig med helt konkrete anbefalinger.
Blir resultatet generelt sett like bra om jeg måker på med trykk over en kortere periode(forutsatt at jeg smaker meg fram og følger med)?
Og bør fatet ha tilnærmet romtemperatur eller være avkjølt..?
Jeg gleder meg til å tappe første skikkelige halvliter fra eget fat!

Det vil smaker annerledes om du måker på og smaker etter ti minutter, enn etter en uke. Men du gjør jo ingen skade hvis du ruller og smaker etter ti minutter, såfremt du har unngått oksygenopptak. Du bør uansett blåse ut litt co2 og fylle på mer på fatet etter at du har fylt det, for å tynne ut og blåse ut evt oksygen som er i fatet.

Øl som er humledrevne bør du har kaldt hele tiden. Og det bør være kjølt til så nære serveringstemperatur som mulig, er valget over eller under så velger du temperaturen under serveringstemperatur.
 
Fantastisk!
Nå føler jeg at jeg har så full kontroll jeg kan ha før jeg går i gang! Føler ikke noe behov for å lese mer om temaet, men bare sette i gang :)
Tusen hjertelig takk skal du ha - you made my day!
 
Fantastisk!
Nå føler jeg at jeg har så full kontroll jeg kan ha før jeg går i gang! Føler ikke noe behov for å lese mer om temaet, men bare sette i gang :)
Tusen hjertelig takk skal du ha - you made my day!

Hehe, nåja, young padawan. Du vil nok føle et behov for å lese mer, tro meg, og ikke nødvendigvis av kun nysgjerrighet ;)
 
Du må iallefall lære deg sammenhengen mellom trykk, temperatur og tappeslangelengde. Det er elementært. Når du skjønner den enkle sammenhengen så kan du iallefall feilsøke mye selv.
 
Det er fysikk, så det skal jeg nok klare etterhvert.
Hvor mye CO2 "går med" når jeg skal karbonere med CO2? Har bare ei flaske, og har ingen planer om å bruke to timer annenhver uke på å kjøre for å fylle ;-)
Men ved bruk av kalkulatoren du tipset meg om i går, så er jeg trygg på at fatet karboneres minst like godt som ved ordinær karbonering med sukker..? Vurderer å kjøpe en regulator med flere utganger like godt først som sist.
 
Det fine med tvangskarbonering på fat er at du kan justere karboneringen opp og ned som du vil. Hvis du får for lite kullsyre, så skrur du bare opp trykket litt. Og får du for mye, så kan du skru ned trykket og slippe ut litt kullsyre fra fatet. Det siste er mer arbeidskrevende fordi det må gjøres gjentatte ganger over tid, så jeg anbefaler å være litt konservativ med trykket i begynnelsen.

Kjøp like gjerne en regulator med flere utganger eller manometre. Behovet melder seg raskt!
 
Det er fysikk, så det skal jeg nok klare etterhvert.
Hvor mye CO2 "går med" når jeg skal karbonere med CO2? Har bare ei flaske, og har ingen planer om å bruke to timer annenhver uke på å kjøre for å fylle ;-)
Men ved bruk av kalkulatoren du tipset meg om i går, så er jeg trygg på at fatet karboneres minst like godt som ved ordinær karbonering med sukker..? Vurderer å kjøpe en regulator med flere utganger like godt først som sist.
Karboneringa blir nok like bra. Jeg erfarte i starten at jeg måtte fylle gass på flaska ganske raskt, og det skyldtes selvsagt en lekkasje. Etter å ha gått gjennom alle feilkilder grundig, har jeg nå hatt en 2kg-flaske i et halvt år, og da med fire forgrenere. Har sikkert karbonert 15 fat på 19l med delle flaska. Har hørt et tall på hvor mange liter øl en kan karbonere på 2 kg, og det er temmelig høyt - men ikke så mye å bry seg om, siden vi også bruker denne gassen til å drive ut ølet (og til dels andre ting, som å "rense" gjæringskar, flasker, fat etc for O2).
Poenget er altså å være sikker på at det ikke er lekkasjer. Det er viktig å sjekke alle koblinger, inkludert sikkerhetsventil på fatet (har erfart at dette er en feilkilde på flere fat), lokk og kort sagt alle plasser en lekkasje kan oppstå. Jeg lagde meg en blanding av Zalo og vann som jeg sørget for at skummet godt, og "smurte" dette på de aktuelle plassene. Kommer det nye bobler da, er det en lekkasje - som du sikkert har skjønt.
Regulator med flere utganger er bra hvis du ønsker å ha forskjellig trykk på de forskjellige fatene. Jeg har ikke tatt meg råd til dette ennå, mest fordi jeg foretrekker å smake meg fram til perfekt trykk på de ulike ølstilene, og derfor ikke går så systematisk fram som Miguel beskriver. Med forgrener får du samme trykk på alle øl, og da må du selvsagt gi ulik tid på de forskjellige bryggene, alt etter ølstil. Funker det også, siden du kan stenge av hver linje på forgreneren.
 
Da er vi igang!
Karbonerte på litt høyere trykk de første par dagene, og allerede etter snaue to døgn hadde smak og CO2-innhold hjulpet svært bra på!
Men hva bør jeg gjøre når jeg nå etterhvert har nådd ønsket karbonering av ølet?
1: Kan jeg koble fatet fra, og sette det til lagring på vanlig vis?
2: Må det stå på konstant trykk tilkoblet CO2 lik trykket under karboneringen?
3: Kan jeg skru ned trykket til tappetrykk når karboneringen er ferdig uten problemer?

Har lest litt forskjellig, og skjønner at folk gjør dette på litt ulike måter. Tenker jeg må finne ut av ved prøve/feile, men greit å ha noen tommelfingerregler under beltet :)
 
Du kan gjerne koble fra fatet. Karboneringstrykk og tappetrykk bør være likt. Det får du til ved å velge passe motstand i tappelinjen din (dimensjon og lengde på slange)
 
Ser ut til at jeg fikk til karboneringen temmelig bra på de to første fatene, og har prøvd meg litt fram i tillegg til karboneringskalkulatorene på nett. :D
Noen tips til trykk jeg bør bruke ved karbonering av cider? Den skal jo gjerne være litt mer sprudlende.. :)
 
Ser ut til at jeg fikk til karboneringen temmelig bra på de to første fatene, og har prøvd meg litt fram i tillegg til karboneringskalkulatorene på nett. :D
Noen tips til trykk jeg bør bruke ved karbonering av cider? Den skal jo gjerne være litt mer sprudlende.. :)
Legger ved en tabell på karboneringstrykk som kanskje kan hjelpe deg, fikk ikke lastet opp i excel.
 

Vedlegg

  • Karboneringstabell.pdf
    52 KB · Sett: 614
Tilbake
Topp