Skal du brygge Single Hop? Look no further

1-2-3 Kaller jeg basen. Den faller innenfor en APA på alle punkter.

OG: 1.052-1.055. FG: Det den blir

Maltbase:

94% Pale
3% 120EBC
3% 20EBC

Humle:

1g/l @ 10 min
2g/l @ WP
3g/l @ Tørrhumle
Bitter til totalt 30-35 IBU. Eller bare ønsket IBU, du er sjefen.

Safe bet på gjær: US-05. Eller min favoritt WLP041

Dritenkelt. Godt. Helt streit.

Dette gjelder amerikanske-ish "IPA"-type humler.
 
Sist redigert:
Uansett så blir det ikke dårlig øl hvis man slingrer litt. Men å ha noe solid å gå ut ifra når man lager en oppskrift er alltid greit.

Sen edit: Editerte hovedinnlegget mitt.
 
Har laget mange APA i det siste der jeg har kjørt noe likt humleskjema. Bruker alltid to (ulike) pakker humle (+ egen bitterhumle for justering, pleier å kjøre IBU til ca 40). For 32 liter kok bruker jeg 30+30 gram på 10 min, 30+30 på 0/WP, samt 40+40 tørrhumle.
Sånn i prosent ligger jeg vel i noe oveforbruk i humle og bitterhet i forhold til ditt oppsett, men tross det har jeg i det siste tenkt at det er litt lite "smak" av humle. Har vurdert å gå over til en mer "Gahrsk" humleskjema med humle på 15 og 2 min. Forestiller meg at man da får mer "smak", men gjerne mindre "nese" (som kan kompenseres i tørrhumlingen).
Kommentarer til det?
 
Kok gir smak men mindre nese. Man koker jo bort oljene, men ikke alle oljene er like ømfintlige for koketemp. Føler selv at det som skjer mellom distinkt nese og smak skjer i WP. Der kan du hente ut mye godt.
 
Jeg har en haug humleresten i frysen jeg må bruke opp. Kan vel ta litt av hvert nedi her, eller fucker det alt opp?
 
Tilbake
Topp