Keezer: feste treramme til fryseboks

I mitt hode så tør jeg ikke montere kraner slik det er gjort her. Det har mest å gjøre med at min plassering av keezer vil være på en plass med gjennomgangstrafikk, og jeg er redd at jeg eller andre slår borti kranene. Planen min er å montere kranene på en fjøl eller et rør som står på lokket. Ikke smart med hensyn til kødd med å åpne men for meg tror jeg det blir det minste ondet.

Ønsker også bedre lagringsmuligheter for øl, og kunne tenke meg plass til 6 til 8 fat og bruke ca 4 kraner i starten.

Har du flow kontroll så har du en ekstra forsikring mot gris om den står i lukket posisjon når du ikke benytter kranene :)
 
De slangelengdene du benytter deg av hadde vært optimale for meg også. Jeg har intertap med flowcontroll selv. Alle anbefalinger/kalkulatorer sier dog at en skal ha lange linjer og ikke under 3 meter.
Har testet litt med å tappe fra en 2 meter linje jeg har satt opp midlertidig, det ble det mye skum. Men her et der rom for brukerfeil. Jeg hadde bla annet en liten lekkasje til balllocken, så jeg er ikke ferdig testet enda.

Hvike trykk tapper du på da? Jeg karbonerer mye på 1 bar og serverer øl uten skumprublemer med de korteste slangene..
 
Jeg karbonerer på rundt 1 bar, mellom 4 og 6 grader. Men har så langt kun kjørt et test opplegg. Venter enda på frysen jeg bestillte.
 
Pusset du ned fryseboksen din før krittmalingen kom på? Venter enda på egen frys, skal komme neste fredag er siste nytt, så i dag har jeg kjøpt krittmaling til boksen samt noe lakk til kragen.

Editert, hadde stilt spørmålet jeg tok bort før....
 
Jeg har noen bilder, du finner de vedlagt her. Noen byggetråd har jeg ikke, men du finner masse god info på youtube, og @glennrlie har en fin blogg med et innlegg om hvordan han har bygget sin.

Jeg husker ikke størrelsen på materialene jeg har brukt. Har ikke noe å måle med for hånden nå, men kan heller komme tilbake til det. Mener jeg gikk for det største som var å oppdrive slik at rammen skulle bli høy nok til å kunne ha et fat på den hyllen nede i fryseboksen.

Hengslene ble bra. Du bruker bare de som er på lokket i utgangspunktet og borer nye hull til disse i selve rammen.

Jeg gikk for Perlick med flowcontrol. Angrer ikke et sekund på det. Uansett hva du går for ville jeg i hvert fall kjøpt rustfrit. Det varer lenger, og vil sånn sett over tid være billigere da du slipper å bytte kraner igjen..

Om jeg skulle bygget den igjen ville jeg nok festet kranene noe høyere opp på rammen, og laget til en løsning for driptray i samme slengen.
Hvordan fikk du den (fine) finishen?
 
Nå er det bestilt 2 x Fermenter King Jr (20 L) (30% rabatt), som får plass sammen med 4 x 19L Cornelius fat i den planlagte fryseren. Anbefaler dere 4kg, 2kg eller sodastream til CO2?
 
En CO2 regulator med fem utganger kosten ca 3000. Er det dumt å i stedet bruke en 6-utgangers manifold (700) og fem inline regulatorer a 190, tilsammen 1650. Eller blir det siste bare plunder og lekkasje?
 
Sist redigert:
@Håkon Bugge ville ikke brukt sodastream, da må du bytte ofte. Jeg har en 2 kg i min keezer, det holder til en god del fat (karbonering og servering). Har du plass til en 4 kg er det ikke noe i veien for det. I tillegg til min 2 kg så har jeg en til av disse slik at jeg kan bytte når den i keezeren er tom. Da slipper jeg å stå der uten gass en dag man trenger.

Du kan nok klare deg fint med et manifold og en inline regulator per linje. Anbefaler å bygge gassiden på John Guest og 3/16 linje. Da har du veldig fleksible slanger, og et fleksibelt system. Jeg har ikke hatt noen lekkasjer med det så langt jeg kan huske. Det er en lang, og veldig god tråd, om JG her på forumet. Du finner den ved å google litt.
 
@Håkon Bugge ville ikke brukt sodastream, da må du bytte ofte. Jeg har en 2 kg i min keezer, det holder til en god del fat (karbonering og servering). Har du plass til en 4 kg er det ikke noe i veien for det. I tillegg til min 2 kg så har jeg en til av disse slik at jeg kan bytte når den i keezeren er tom. Da slipper jeg å stå der uten gass en dag man trenger.

Du kan nok klare deg fint med et manifold og en inline regulator per linje. Anbefaler å bygge gassiden på John Guest og 3/16 linje. Da har du veldig fleksible slanger, og et fleksibelt system. Jeg har ikke hatt noen lekkasjer med det så langt jeg kan huske. Det er en lang, og veldig god tråd, om JG her på forumet. Du finner den ved å google litt.

Har skissert hvordan den planlagte fryseren, iiglo BE1-316 fryseboks kan "bestykkes". Venter litt med designet av tre-rammen på toppen til jeg vet hvilken høyde jeg trenger.
 

Vedlegg

  • Keezer.pdf
    45,4 KB · Sett: 44
Har skissert hvordan den planlagte fryseren, iiglo BE1-316 fryseboks kan "bestykkes". Venter litt med designet av tre-rammen på toppen til jeg vet hvilken høyde jeg trenger.

c6b3a5fbdd6d82efffc96aed35292e54.jpg


a360db9d14bdcab450e9262f4138bf9a.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
En CO2 regulator med fem utganger kosten ca 3000. Er det dumt å i stedet bruke en 6-utgangers manifold (700) og fem inline regulatorer a 190, tilsammen 1650. Eller blir det siste bare plunder og lekkasje?
Eller er det overdrevet å tenke en regulator pr. fat? Holder det med lav, middels og høy karbonering?
 
Eller er det overdrevet å tenke en regulator pr. fat? Holder det med lav, middels og høy karbonering?

Har du muligheten til å regulere trykket inviduelt på hvert fat, så ville jeg gjort det. Jeg har en regulator med tre utganger, men plass til fire fat. Flere ganger har det irritert meg at jeg må kjøre samme trykk på to av fatene - når jeg i utgangspunktet kunne tenkt meg forskjellig karbonering på disse. Løsningen har da vært at jeg må koble fra det ene av disse for så å justere trykket og karbonere det andre. Så må jeg svitsje mellom de ved behov. Jeg kjøper meg nok en inline regulator slik at jeg kan regulere alle fire...
 
Har du muligheten til å regulere trykket inviduelt på hvert fat, så ville jeg gjort det. Jeg har en regulator med tre utganger, men plass til fire fat. Flere ganger har det irritert meg at jeg må kjøre samme trykk på to av fatene - når jeg i utgangspunktet kunne tenkt meg forskjellig karbonering på disse. Løsningen har da vært at jeg må koble fra det ene av disse for så å justere trykket og karbonere det andre. Så må jeg svitsje mellom de ved behov. Jeg kjøper meg nok en inline regulator slik at jeg kan regulere alle fire...
Uten at jeg har erfaring, så kan jeg vel tenke meg at med to forskjellig øl på samme trykk, så kan den ene overkarbonere/skumme mens den andre ikke gjør det. Så, da er PoR en regulator pr. fat.
 
Uten at jeg har erfaring, så kan jeg vel tenke meg at med to forskjellig øl på samme trykk, så kan den ene overkarbonere/skumme mens den andre ikke gjør det. Så, da er PoR en regulator pr. fat.

Karboneringen vil bli lik i de to fatene dersom du kjører samme trykk inn på de, men det er jo ikke så kjekt om du skal ha en Saison og en Dry stout på tapp som krever to helt ulike karboneringsnivå. Da er det greit å kunne sette de til karbonering på ulikt trykk.
 
Tilbake
Topp