Keezer og skumming fra ølkran

SteJak

Norbrygg-medlem
Hei!
Jeg har bygget en Keezer fra en liten fryseboks og har plass til 3 fat i den.
Den ble ganske fin og jeg var kjempefornøyd inntil jeg skulle tappe meg en øl fra den.
80% skum er ikke helt det som var drømmen.
På BryggSelv mente de at ca 1,5 meter med 3/16 slange burde holde så jeg la meg på 2 meter for å være på den sikre siden.

Nå har jeg lest om balansering av tappesystemet til øyet ble stort og vått, men blir bare mer og mer forvirret.
Litt fakta:
- Fatene har et trykk på 12 PSI.
- Det er 4 grader i Keezeren.
- Det er en vifte i Keezeren som sirkulerer luften så jeg antar at temperaturen er nokså jevn.
- Høyde fra midten av fatet til tappekranen er 45 cm.
- Slangen er en 3/16 Indre Diameter vinylslange tredd rett på Ball-lock og nippel til Shank.
- Lengde er 2 meter.
- Overflødig slange er rullet opp og ligger på toppen av fatene.
- Jeg ser ingen lekkasjer noe sted.
- FG på ølet i de to fatene jeg har testet er på 1.008 og 1.010 hvis det har noe å si.

Etter å ha benyttet flere kalkulatorer på det store internettet får jeg svært ulike svar.
Bryggekalkulator.no sier 32 cm ihht BYO og 103 cm ihht Beersmith.
I den andre enden sier Mikesoltys.com at jeg skal ha 307 cm.

Det store spørsmålet er altså hvor lang slange jeg trenger til dette oppsettet
Kan noen her med et lignende oppsett si noe om hvilke slangelengde dere benytter?
Ellers tar jeg imot alle råd og tips som kan få dette til å funke :)
 
3/16" slange på 2m bruker jeg på lignende oppsett, men da 3/16" ytterdiameter (med 3,0mm innerdiameter). Du må rett å slett ha slange med mindre innerdiameter eller lenger slange for å få nok trykkfall. Hvilke kraner har du?
 
Hei Petter L, jeg har Intertap med Flow Control.
Jeg skulle aldri ha kuttet til 2 meters lengde før jeg testet.
Det kan vel tyde på at litt over 3 meter nærmer seg korrekt da kanskje.
 
Hei!
Jeg har bygget en Keezer fra en liten fryseboks og har plass til 3 fat i den.
Den ble ganske fin og jeg var kjempefornøyd inntil jeg skulle tappe meg en øl fra den.
80% skum er ikke helt det som var drømmen.
På BryggSelv mente de at ca 1,5 meter med 3/16 slange burde holde så jeg la meg på 2 meter for å være på den sikre siden.

Nå har jeg lest om balansering av tappesystemet til øyet ble stort og vått, men blir bare mer og mer forvirret.
Litt fakta:
- Fatene har et trykk på 12 PSI.
- Det er 4 grader i Keezeren.
- Det er en vifte i Keezeren som sirkulerer luften så jeg antar at temperaturen er nokså jevn.
- Høyde fra midten av fatet til tappekranen er 45 cm.
- Slangen er en 3/16 Indre Diameter vinylslange tredd rett på Ball-lock og nippel til Shank.
- Lengde er 2 meter.
- Overflødig slange er rullet opp og ligger på toppen av fatene.
- Jeg ser ingen lekkasjer noe sted.
- FG på ølet i de to fatene jeg har testet er på 1.008 og 1.010 hvis det har noe å si.

Etter å ha benyttet flere kalkulatorer på det store internettet får jeg svært ulike svar.
Bryggekalkulator.no sier 32 cm ihht BYO og 103 cm ihht Beersmith.
I den andre enden sier Mikesoltys.com at jeg skal ha 307 cm.

Det store spørsmålet er altså hvor lang slange jeg trenger til dette oppsettet
Kan noen her med et lignende oppsett si noe om hvilke slangelengde dere benytter?
Ellers tar jeg imot alle råd og tips som kan få dette til å funke :)
Bytt til 3/16 OD slanger. De er såvidt mer enn 3 mm innvendig diameter, og “standard” for tapping. Jeg bruker disse sammen med Intertap uten flowcontrol og 2 meter slange. 1 bar karbonering og tappetrykk. Aldri noe problem med skum. Det går ikke kjempefort å tappe en halvliter, men profesjonelle har nikket annerkjennende til oppsettet. Tror dette er omtrent det de fleste bruker.
 
Takk for svar Holmetoppen og Petter L.
Jeg får ha full åpning på Flow Controllen da skjønner jeg. :)
Da har jeg vel to muligheter
- Bytte til tynnere slanger.
- Bruke en my lengre 3/16" ID slange. (Hadde jeg bare visst hvor lang den må være.) Noen som har erfaring med det?
- Eller slakte en Picnic kran med tynn slange og teste den.

Ulempen med den tynne slangen er at jeg må ha noen overganger mellom slange og Shank/Ball-Lock.
Den jeg har nå passet rett på nippelen. :)
Er det John Guest overganger som benytte?
 
Takk for svar Holmetoppen og Petter L.
Jeg får ha full åpning på Flow Controllen da skjønner jeg. :)
Da har jeg vel to muligheter
- Bytte til tynnere slanger.
- Bruke en my lengre 3/16" ID slange. (Hadde jeg bare visst hvor lang den må være.) Noen som har erfaring med det?
- Eller slakte en Picnic kran med tynn slange og teste den.

Ulempen med den tynne slangen er at jeg må ha noen overganger mellom slange og Shank/Ball-Lock.
Den jeg har nå passet rett på nippelen. :)
Er det John Guest overganger som benytte?
Ja, det er bare noen ”plugger” (reducere) som settes inn. John Guest 5/16" - 3/16" Reducer
 
Tilbake
Topp