Humlerot #1 - gulrot i øl?

Spratle

Norbrygg-medlem
Mitt første inlegg som Norbrygg medlem!

Har en nabo som driver stort med gulrot. Tenkte derfor det kunne være gøy å prøve å lage en øl meg gulrot. Mulig det var en tullete idé å bruke gulrot i min første egenkomponerte oppskrift, men gjort er gjort....!

Humlerot #1 består av følgende:
- 6,5kg pilsen malt
- 200g havreflak
-15g eukanot 60min
-35g eukanot 10min
-50g eukanot 2 min
-100g eukanot tørrhumle 7 dager
-us-05 tørrgjær

Moste 1kg gulrot som ble tilsatt 20min før kokeslutt.

Tappet brygget idag, og hadde håpet på litt mer gulrot farge, men det var mer gult enn oransje...

Tenker muligens neste gang å raspe opp ca 1kg, fryse ned, og tilsette etter stormgjær.

Noen som har prøvd noe lignende som dette?
Tar imot alle tips med åpne armer! Både når det kommer til sammensetning ingredienser og tilsetting av gulrot.
 
Mitt første inlegg som Norbrygg medlem!

Har en nabo som driver stort med gulrot. Tenkte derfor det kunne være gøy å prøve å lage en øl meg gulrot. Mulig det var en tullete idé å bruke gulrot i min første egenkomponerte oppskrift, men gjort er gjort....!

Humlerot #1 består av følgende:
- 6,5kg pilsen malt
- 200g havreflak
-15g eukanot 60min
-35g eukanot 10min
-50g eukanot 2 min
-100g eukanot tørrhumle 7 dager
-us-05 tørrgjær

Moste 1kg gulrot som ble tilsatt 20min før kokeslutt.

Tappet brygget idag, og hadde håpet på litt mer gulrot farge, men det var mer gult enn oransje...

Tenker muligens neste gang å raspe opp ca 1kg, fryse ned, og tilsette etter stormgjær.

Noen som har prøvd noe lignende som dette?
Tar imot alle tips med åpne armer! Både når det kommer til sammensetning ingredienser og tilsetting av gulrot.
Tøft!....tror jeg.
Hadde aldri kommet på å ha gulrøtter i ølet, men det kan være det blir veldig bra.

Hold oss oppdatert!
 
Hvordan gikk det med denne?
Var det noe poeng med gulrota?

Syns det ble godt på smak, men kan ikke si jeg kjente så mye til gulroten.
Men å mose gulrot og ha i kok var ingen god idé. Gulroten svever enda rundt flaskene og vil ikke legge seg i bunn. Gjør ikke noe på smaken, men litt uappetittelig med tydelige «ubåter» svevende rundt i ølet.
Neste forsøk blir raspa gulrøtter i gjærkar sammen med tørrhumle. Håper gulroten kan sette litt farge når jeg gjør det på den måten!
 
Har du saftpresse?
Evt kokerøttene i litt vann og mose gjennom en sil, evt kaffefilter?
Burde få farge og smak av det - uten grums.
Evt kan saften konsentreres ved koking.
 
Tappet Humlerot #2 på fat for to dager siden.
I tillegg til ekuanot, brukte jeg og simcoe i denne versjonen. Mesket og på noe høyere temperatur for mer restaødme.
Gulroen kokte jeg for seg selv, og laget puré i en kjøkkenmaskin. Etterpå silte jeg gjennom en melsikt 8-10 ganger til det ikke var noe mer enn saft igjen og tilsatte 15 min før kokeslutt.
Ser ut som gulroten har kommet bra frem i fargen på ølet, men kan ikke si jeg kjenner noe smak av gulrot.
Men ølet smaker bra og ser friskt ut med oransje farge, så absolutt noe som kommer til å bli brygget igjen!
 

Vedlegg

  • F83D3142-E606-4351-B961-985F158988DE.jpeg
    F83D3142-E606-4351-B961-985F158988DE.jpeg
    81 KB · Sett: 72
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp