Spratle
Norbrygg-medlem
Mitt første inlegg som Norbrygg medlem!
Har en nabo som driver stort med gulrot. Tenkte derfor det kunne være gøy å prøve å lage en øl meg gulrot. Mulig det var en tullete idé å bruke gulrot i min første egenkomponerte oppskrift, men gjort er gjort....!
Humlerot #1 består av følgende:
- 6,5kg pilsen malt
- 200g havreflak
-15g eukanot 60min
-35g eukanot 10min
-50g eukanot 2 min
-100g eukanot tørrhumle 7 dager
-us-05 tørrgjær
Moste 1kg gulrot som ble tilsatt 20min før kokeslutt.
Tappet brygget idag, og hadde håpet på litt mer gulrot farge, men det var mer gult enn oransje...
Tenker muligens neste gang å raspe opp ca 1kg, fryse ned, og tilsette etter stormgjær.
Noen som har prøvd noe lignende som dette?
Tar imot alle tips med åpne armer! Både når det kommer til sammensetning ingredienser og tilsetting av gulrot.
Har en nabo som driver stort med gulrot. Tenkte derfor det kunne være gøy å prøve å lage en øl meg gulrot. Mulig det var en tullete idé å bruke gulrot i min første egenkomponerte oppskrift, men gjort er gjort....!
Humlerot #1 består av følgende:
- 6,5kg pilsen malt
- 200g havreflak
-15g eukanot 60min
-35g eukanot 10min
-50g eukanot 2 min
-100g eukanot tørrhumle 7 dager
-us-05 tørrgjær
Moste 1kg gulrot som ble tilsatt 20min før kokeslutt.
Tappet brygget idag, og hadde håpet på litt mer gulrot farge, men det var mer gult enn oransje...
Tenker muligens neste gang å raspe opp ca 1kg, fryse ned, og tilsette etter stormgjær.
Noen som har prøvd noe lignende som dette?
Tar imot alle tips med åpne armer! Både når det kommer til sammensetning ingredienser og tilsetting av gulrot.