Regulatoren gikk i gulvet..

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Minstemann var med å ryddet på bryggerommet i kveld og greide kunststykket å bikke brannslokker'n med regulator på (Det gikk noen forholdsvis saftige gloser gjennom hodet). Men det var et hendig uhell og minsten ble tydlig lei seg så hendelsen er historie. Det var heldigvis den minst betydelige klokka som gikk åt skogen, men det er uansett kjekt å vite om det er gass i tanken. Finnes det en 'cheap ass fix' ala biltema som kan redde situasjonen? Alt det andre virker å ha tålt smellen, ingen lekkasjer men usikker på hvordan regulatorene blir påvirket av fallet. 20181013_192005.jpg 20181013_192018.jpg
 
Jeg hadde også et slikt familie-uhell. Siden den gang har den store tanken stått på lager, men jeg har forsøkt å finne en blindplugg i stedet for den klokka som kun viser 50 til det er tomt... Finner du noe, så si ifra. Har hørt at Tess har slikt... Noen som vet?
 
Skru ut det ødelagte manometeret, mål gjengene og bestill et tilsvarende (eller blindplugg om så ønskes). Gode leverandører av slikt over disk er Tess eller Hydroscand, ellers finner du det meste på ebukten/ali/amazonen etc.
 
Jeg hadde også et slikt familie-uhell. Siden den gang har den store tanken stått på lager, men jeg har forsøkt å finne en blindplugg i stedet for den klokka som kun viser 50 til det er tomt... Finner du noe, så si ifra. Har hørt at Tess har slikt... Noen som vet?
Som du sier så er det 50bar eller ingenting så pinlig nøyaktighet er ikke et must. Ebay er en fin ting, men så var det dette med gjenger og slik da..
 
Skru ut det ødelagte manometeret, mål gjengene og bestill et tilsvarende (eller blindplugg om så ønskes). Gode leverandører av slikt over disk er Tess eller Hydroscand, ellers finner du det meste på ebukten/ali/amazonen etc.
Jøss.. Du tok opp problemstillingen med gjenger og ebay samtidig som jeg svarte på førstemann. Hvordan måler man gjengene?
 
Jøss.. Du tok opp problemstillingen med gjenger og ebay samtidig som jeg svarte på førstemann. Hvordan måler man gjengene?
Bruk egnet verktøy eller det nærmeste du kommer (https://en.wikipedia.org/wiki/Thread_pitch_gauge , skyvelære, linjal, øyemål) og finn stigningen og diameter. Noen er koniske, det kompliserer litt. Finn tabeller så er det bare å velge det som er nærmest. Sannsynligvis er det du finner på ebay maken til det du har...
 
Bruk egnet verktøy eller det nærmeste du kommer (https://en.wikipedia.org/wiki/Thread_pitch_gauge , skyvelære, linjal, øyemål) og finn stigningen og diameter. Noen er koniske, det kompliserer litt. Finn tabeller så er det bare å velge det som er nærmest. Sannsynligvis er det du finner på ebay maken til det du har...
Allright. Tanken er full og jeg har 3-4 brygg som skal karboneres før vinteren setter inn for alvor. Bruker starten av nyåret på problemet.
 
Er veldig ofte 1/8" NPT gjenger på manometer
Regulatorer er veldig enkle ting. Ventil med justerbart fjærtrykk. Ingenting der som blir ødelagt av slikt.
Kan jo grises til med øl i retur ved uforsiktighet.. Men en middels nevenyttig kan demontere dette og gjøre reint. Zalo og lunka vann er fint. Gjerne lett smøring av gjengene før sammenmontering.
Og bruk kameraet på mobilen på deler lagt i rekkefølge om du er usikker
 
Sist redigert:
Så den når jeg lette for et år siden, men jeg ønsker altså en blindplugg og ikke et nytt manometer
1/8" NPT... skal jeg kunne finne på nett :)
 
Litt unødvendig det manometeret. Flasken har 50 bar til akkurat når det ikke er mer flytende co2 igjen. Og da går trykket rett ned. Bedre å bruke en vekt for å se hvor mye som er igjen på flasken.

Neste gang jeg knuser det manometeret blir siste gang. Blindplugg....
 
Litt unødvendig det manometeret. Flasken har 50 bar til akkurat når det ikke er mer flytende co2 igjen. Og da går trykket rett ned. Bedre å bruke en vekt for å se hvor mye som er igjen på flasken.

Neste gang jeg knuser det manometeret blir siste gang. Blindplugg....
Joda men neida, for min egen del vil et nytt manometer til 150kr være en bedre løsning. Enklere med et manometer som forteller meg tingenes tilstand med en gang enn å veie brannslokker'n i tide og utide.
 
Joda men neida, for min egen del vil et nytt manometer til 150kr være en bedre løsning. Enklere med et manometer som forteller meg tingenes tilstand med en gang enn å veie brannslokker'n i tide og utide.

Manometeret forteller deg ingenting før det er for sent likevel.
 
Manometeret står alltid i vegen og har ingen funksjon. Betaler gledelig mer for en Blindplugg enn et nytt manometer :)
 
I ettertid har jeg kjøpt en liten regulator med kun bar / trykk
b609394b5932573d30e7fe59fff88bc3.jpg
 
Tilbake
Topp