Lervig Supersonic

Hei! svogeren min har blitt i overkant glad i supersonic, å har bestemt seg for at vi skal brygge den på fredag. jeg tenkte det kunne bli greit nok, men sliter litt med å bli enig med meg selv hvilke ingridienser vi trenger. Alt vi vet om den er at den er 8.5% å more than double dry hopped med citra.
Legger ved oppskriften jeg har knotet ned, kom gjerne med tips:

Lervig Supersonic:
og 1.083
fg 1.018
ABV: 8.53%
Ibu: 45,84
srm: 10.5

Grist:
55.6% Pale Malt
24.7% Pilsner malt
6.2% flaked oats
6.2% flaked wheat
1.2% melanodin
1.2% Carapils
4.9% Sugar

Humle:
200g citra @wp-30min
200g citra @dryhop 14 dager
400g citra @dryhop 7 dager

gjæres med wlp 095 Burlington 17-21*c
 
Ingen innspill til denne, men ønsker erfaringene fra bryggingen, da jeg også synes ølet er knall godt! Har forøvrig aldri vært borti den gjæren der før.
Synes kanskje gristen var i overkant innviklet, men det må kanskje bli sånn? Jeg hadde trodd de klarte seg med færre ingredienser.
 
Sist redigert:
Enig i gristen, men supersonic er jo rimelig «orange» ?
Har brukt denne gjæren to ganger, å den virker som en mellomting mellom tyb Vermont og wyeast 1318.
Tror nok ikke denne sammensetningen kommer til å bli helt feil, men kansje ikke helt supersonic..
Har et inntrykk av at lervig er ganske glade i å bruke pilsnermalt som base i mye av det de brygger.
 
Ingen innspill til denne, men ønsker erfaringene fra bryggingen, da jeg også synes ølet er knall godt! Har forøvrig aldri vært borti den gjæren der før.
Synes kanskje gristen var i overkant innviklet, men det må kanskje bli sånn? Jeg hadde trodd de klarte seg med færre ingredienser.
Ble brygget igår, så nå står den å blåser citra duft i kjelleren.. av en eller annen grunn fikk jeg mer vørter en jeg skulle, så ble litt svakere en den skulle bli.. oppdaterer når den er ferdig
 
Ingen innspill til denne, men ønsker erfaringene fra bryggingen, da jeg også synes ølet er knall godt! Har forøvrig aldri vært borti den gjæren der før.
Synes kanskje gristen var i overkant innviklet, men det må kanskje bli sånn? Jeg hadde trodd de klarte seg med færre ingredienser.
Lovde update.. ølet ble meget likt, etter hukommelsen.. min hadde mer humle i seg første 1-2 mnd. Men jeg sleit litt under tappingen av denne, så den døde unødvendig fort.. fått mye skryt for denne, å svogeren min som tok halve batchen er tom for lenge siden. Muuuuligens teste den med tyb Vermont ale neste gang, å se hvordan det blir (om det blir en neste gang)
 
Enig! Jeg har så lite tid for tiden, at jeg klemmer inn dobbeltbrygg.. to kompaktbryggere som går samtidig.. langt uti februar før jeg rakk batch 2 og 3.. det er for dårlig
 
Gjorde et nytt forsøk idag:
Og:1.086
Fg: 1.018 ?
Ibu: ~35
Srm:13

83,8% golden Promise
8.1% flaked wheat
8.1% flaked oats

50g amarillo wp@100°
50g simcoe wp @100°
100g citra wp @100°

(Tilsatt i gjæringskar atmed gjæra)
50g amarillo dh
50g simcoe dh
100g citra dh

50g amarillo dh 5dager
50g simcoe dh 5dager
300g citra dh 5 dager.

Gjær wlp066 London fog

Litt usikker på om siste tørrhumle blir med cryo humle...
 
Varm whirlpool fordi jimmy kimmich (eller hva han heter i The alchemist) anbefalte det i nyeste BYO kloneboken. Å kjørte wp i 30min
 
Varm whirlpool fordi jimmy kimmich (eller hva han heter i The alchemist) anbefalte det i nyeste BYO kloneboken. Å kjørte wp i 30min

Hvorfor anbefalte han det? Har du link? Nå tror jeg forøvrig at mitt BYO abbonement ikke har vært aktivt på en god stund, så link hjelper kanskje ikke.
 
Anbefalte det ble kansje feil ordbruk.
Det er vel mest for å «kopiere» kommersielle bryggerier sin wp.
Ser Amundsen oppskrifter (apocalyptic thunder juice å Ink&dagger) kjører samme wp.. skulle tatt bilde av siden på kindle, men gidder ikke skalere bilder
 
Anbefalte det ble kansje feil ordbruk.
Det er vel mest for å «kopiere» kommersielle bryggerier sin wp.
Ser Amundsen oppskrifter (apocalyptic thunder juice å Ink&dagger) kjører samme wp.. skulle tatt bilde av siden på kindle, men gidder ikke skalere bilder

Og hvordan overføres dette til et eget hjemmebryggeri? Type, har man samme utfordringer hjemme som i store bryggerier. Vil det ha samme effekt hjemme, eller gjør de det fordi brygghuset deres funker best sånn? ? ;)

Men man må jo prøve for å finne ut av det uansett.
 
Tilbake
Topp