Hvilken varmekilde i gjæringskap?

Det finnes noen bilder her på forumet av svidde kjøleskap. Alle har hatt varmekilder med varmekapasitet over hva man trenger.
Siden dette er historier fra våre bryggevenner, er dette noe som kan skje oss alle
Jeg bruker derfor kun varmekilder som kan stå på Max i lang tid uten at de skaper ‘farlige’ situasjoner.
Min anbefaling er derfor varmekilder på Max 100W
I mitt gjæringsskap med god plass til to gjæringskar har jeg 50W
 
Billig løsning det der da, men hvor safe sier mage følelsen at de er? Holder vel med en 5 meter på 30 liters gjæringsbøtter med 25 liter vørter da? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
5 meter er 50 watt , så 100 watt til sammen på mitt oppsett. De blir tyna maks når jeg gjærer med kveik og jeg kontrollsjekker hele tiden undergjæring, og de er aldri glovarme. Til vanlig ale og lager så er de helt sjef.

Eneste er at de må kanskje tas av etter endt gjæring da karet de sitter på skal vaskes.
 
5 meter er 50 watt , så 100 watt til sammen på mitt oppsett. De blir tyna maks når jeg gjærer med kveik og jeg kontrollsjekker hele tiden undergjæring, og de er aldri glovarme. Til vanlig ale og lager så er de helt sjef.

Eneste er at de må kanskje tas av etter endt gjæring da karet de sitter på skal vaskes.

Tar du dem av? Jeg vasker mine bare innvendig jeg:p;)
 
5 meter er 50 watt , så 100 watt til sammen på mitt oppsett...
Ser jeg kunne vært mer tydelig. Jeg mener Max watt/cm
Fordeler du 100W over 10 meter er det langt sikrere enn 100W i en kort varmesonde. Jeg hadde følt meg temmelig trygg med Mats sitt oppsett :)
 
Reptilpære har jeg prøvd. Det var selvfølgelig min egen feil at det ikke gikk så bra. Jeg lagde en holder i tre som jeg la pæren på. Selve pæren lå fritt en cm fra bunnen av kjøleskapet, mens sokkelen vilte på holderen av tre.
Både tre og bunn i kjøleskap ble svidd/smeltet. Trodde ikke at 50 watt skulle bli så varmt.
Skulle selvfølgelig laget et feste slik at pæren hang fritt.
Har nå Kina varmebelte festet i kjøleskaps veggene og det fungerer fint. Tror det også er 50 watt.
 
Jeg har en sånn varmeplate fra Manngrove Jack. fungerer finn hos meg. Har som regel dunken i et rom som er noe kaldere enn temperaturen jeg skal gjære på. Har også brukt det i kjøleskap ved lagergjæring, Fungerte det også. Med 25w oppfører den seg forutsigbart og snilt sammen en inkbird
 
Jeg har en sånn varmeplate fra Manngrove Jack. fungerer finn hos meg. Har som regel dunken i et rom som er noe kaldere enn temperaturen jeg skal gjære på. Har også brukt det i kjøleskap ved lagergjæring, Fungerte det også. Med 25w oppfører den seg forutsigbart og snilt sammen en inkbird

Takker for svar :) har bestilt belte på eBay nå, så får vi se hvordan det fungerer først :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men gjæren er jo i gjæringsdunken, ikke på lyspæra. Hvorfor folk varmer opp lufta først og fremst har jeg aldri skjønt.
 
Har du kjølespiral da i gjæringskaret, eller kjøler du luften rundt dunken? ;)

Jeg kjøler jo lufta rundt, men det er bare fordi det er upraktisk å kjøle rett i vørteren. Men en varmekabel f.eks varmer jo dunken direkte og gir sånn sett litt bedre responstid føler jeg.
 
Jeg bruker frostvaken fra Jula, som er linket til over her. Jeg har koblet bort temperaturstyringen, slik at alt skjer i InkBirden. Inni denne er det en temperatursensor som bryter strømmen ved 85° C. Jeg holdt på å sette fyr på huset med en akvarievarmer, som ble stående dumt til. Føler meg tryggere med frostvakten.
 
Tilbake
Topp