Sikkehetsutstyr

Tor.

Norbrygg-medlem
Et av tipsene vi fikk fra bryggnester Øyvind da vi var på Bryggeribesøk hos Ringnes 8. november, var å bruke kaustisk soda istf PBW til rengjøring av bryggeutstyr. Han anbefalte på det sterkeste å bruke hansker og gode beskyttelsesbriller, og i tillegg ha øyeskylleflaske lett tilgjengelig og å ha sikkerhetsdrill på hvor den er. For med én dråpe fortynnet kaustisk soda på øyet, er man ikke i stand til å lete etter noe som helst.
Biktema har en topakning til en OK pris, og de kommer i en boks som kan skrus opp på veggen i bryggerommet:
Øyedusj
 
Et av tipsene vi fikk fra bryggnester Øyvind da vi var på Bryggeribesøk hos Ringnes 8. november, var å bruke kaustisk soda istf PBW til rengjøring av bryggeutstyr. Han anbefalte på det sterkeste å bruke hansker og gode beskyttelsesbriller, og i tillegg ha øyeskylleflaske lett tilgjengelig og å ha sikkerhetsdrill på hvor den er. For med én dråpe fortynnet kaustisk soda på øyet, er man ikke i stand til å lete etter noe som helst.
Biktema har en topakning til en OK pris, og de kommer i en boks som kan skrus opp på veggen i bryggerommet:
Øyedusj

Jeg tror ikke du skal bruke det på plast, men det mener du sikkert ikke, heller. Man skal vel i det hele tatt ikke bruke noe sterkere enn høyst nødvendig på plast. Matter du overflaten, blir den vanskeligere å få rein seinere.
 
Jeg tror ikke du skal bruke det på plast, men det mener du sikkert ikke, heller. Man skal vel i det hele tatt ikke bruke noe sterkere enn høyst nødvendig på plast. Matter du overflaten, blir den vanskeligere å få rein seinere.
Mener ikke så mye om det, har nylig kjøpt ståltank selv. Var vel ikke så mye plast hos Ringnes Brygghus heller.
 
Hvorfor anbefalte han å bruke kaustisk i steden for PBW?
Økonomi eller effektivitet?

Dersom det er like effektivt, men PBW er dyrere. Ja, da holder jeg meg til PBW.
Slik jeg har oppfattet er PBW sikrere/enklere å håndtere og det er ikke SÅ mye jeg bruker.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Det er vel andre hensyn som gjør seg gjeldende i et bryggeri enn hos oss hjemmebryggere? Det som er praktisk/nødvendig når du skal holde store systemer reine på en mest mulig effektiv (og billig) måte, gjelder ikke nødvendigvis for oss.

Jeg bruker så å si aldri noe annet enn billig maskinoppvaskmiddel og en mjuk svamp + at jeg bruker en stiv liten børste i kjelene mine. (Biltema har en utmerket passe stor cellulosesvamp.) Unntaket er når jeg en sjelden gang får det for meg at kjelene skal skinne innvendig. Da kan jeg spandere litt Bryggrens, som er et rimelig kraftig norskprodusert middel. Det tok fastbrent guffe enkelt og greit, den ene gangen jeg har fått til det, så det har jeg respekt for. Der er nok sikkerhetsutstyret på sin plass, ja.
 
Det er vel andre hensyn som gjør seg gjeldende i et bryggeri enn hos oss hjemmebryggere? Det som er praktisk/nødvendig når du skal holde store systemer reine på en mest mulig effektiv (og billig) måte, gjelder ikke nødvendigvis for oss.

Jeg bruker så å si aldri noe annet enn billig maskinoppvaskmiddel og en mjuk svamp + at jeg bruker en stiv liten børste i kjelene mine. (Biltema har en utmerket passe stor cellulosesvamp.) Unntaket er når jeg en sjelden gang får det for meg at kjelene skal skinne innvendig. Da kan jeg spandere litt Bryggrens, som er et rimelig kraftig norskprodusert middel. Det tok fastbrent guffe enkelt og greit, den ene gangen jeg har fått til det, så det har jeg respekt for. Der er nok sikkerhetsutstyret på sin plass, ja.
Jo, jeg er enig i det.

Men posten til @Oberstbräu kan forstås slik at det i første rekke er en oppfordring til å slutte å bruke PBW og heller bruke kaustisk soda.
Og da lurer jeg på hvorfor.

At man, dersom man velger å følge rådet, må bruke riktig beskyttelsesutstyr er selvsagt. Men det er ikke det jeg lurer på.
 
Hvorfor anbefalte han å bruke kaustisk i steden for PBW?
Økonomi eller effektivitet?

Dersom det er like effektivt, men PBW er dyrere. Ja, da holder jeg meg til PBW.
Slik jeg har oppfattet er PBW sikrere/enklere å håndtere og det er ikke SÅ mye jeg bruker.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Effektivitet!
Edit: det trengs kanskje et mer effektivt middel når det brukes CIP?
 
Kaustisk soda er vel både billigere og mer effektivt, men samtidig farligere? Min reaksjon er at det er unødvendig å bruke noe såpass skummelt rutinemessig. Og du skal dessuten ikke bruke det på plast, uansett. Ubefestede sjeler som ikke har brygget så lenge, kunne jo tro at de skulle gå løs på gjæringsbøttene med kaustisk soda.

PBW synes jeg er urimelig dyrt - men om man bare bruker det en sjelden gang, er det greit nok. Og jeg mener man ikke skulle trenge sterke midler særlig ofte. Men så har jeg ikke noen erfaring med mer kompliserte systemer på den kalde siden, da, så hva vet jeg?

Uansett; sikkerhetsutstyr var vel temaet her. Og i den sammenhengen er det særlig gode tynne hansker som ikke reagerer med syre jeg trenger. (Lateks funker ikke. Gir svovel i kontakt med starsan, og dermed vil i alle fall ikke jeg bruke den starsanen til noe.)
 
Vil absolutt anbefale dere å være ytterst, ytterst forsiktig med kaustisk soda. Jeg så resultatet når min far fikk en sprut på øyet en gang... Det gikk "bra" den gang, men han fikk nok en følgeskade, for han slet med synet på det øyet senere i livet. Briller/visir er en absolutt nødvendighet!
 
Effektivitet!
Edit: det trengs kanskje et mer effektivt middel når det brukes CIP?
Jeg tror kanskje det trengs mer effektivitet nå man har store volum og mye utstyr å rengjøre SAMTIDIG som "tid er penger".
I et kommersielt bryggeri må bryggeriet med alle sine kjeler og tanker og annet utstyr rengjøres raskt slik at det kan benyttes til neste batch.
Og det må utføres så raskt (effektivt) som mulig slik at det blir utført billigst mulig, og den som utfører oppgaven kan blir ferdig slik at nye oppgaver kan løses.

Med så effektive (og sterke) rengjøringsmidler er selvfølgelig rett sikkerhetsutstyr (og opplæring i bruk av midler og utstyr) ekstremt viktig.

For oss hjemmebryggere er ikke tiden (så) viktig.
Vi skal ikke lønne de som skal rengjøre utstyret.
Utstyret skal som regel ikke benyttes med en gang slik at rask rengjøring er nødvendig.
Jeg har tid til å la utstyret stå med PBW natten over for å så enkelt skrubbe og spyle rent.


Men da har jeg fått svar på spørsmålet mitt. :)
Dersom man bruker sterkere rengjøringsmidler enn PBW (og lignende) er det ekstremt viktig å bruke rett sikkerhetsutstyr.
Men det er ikke en oppfordring til å nødvendigvis gå over fra PBW til kaustisk soda fordi PBW (eller lignende) ikke fungerer.
 
Tilbake
Topp