Kanalvifte i ventilasjonsrør koblet direkte på bryggrei

Hei og hopp!

Grunnet mye damp fra bryggeri, lite plass og et mindre kondens-/fuktvillig borettslag, har jeg sett meg pent nødt til å montere et ventilasjonsrør på Speidelen. Det er ca. 2 m ventilasjonsrør fra bryggeri til friskluft, og jeg tenker å installere en kanalvifte yterst i ventilasjonsrøret for å sikre at så mye damp som mulig ender på utsiden av huset. Er det noen som vet om kanalvifter som kan takle denne type temperatur og fuktighet? Viften bør passe inn i 100mm rør og kjøre på 230V.

Ser både Biltema og Clas har alternativer, men hos Clas er den oppgitt til å fungere opp mot 40 °C. Noen forslag?
- http://www.clasohlson.com/no/Flexit-100-DFM-kanalvifte/Pr364634000 - http://www.Biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Vifter/Rorvifte-100-mm-46343/
 
Men er det egenlig behov for vifte til 1000 spenn?

Om ikke akkurat borettslaget klagde, var ikke fruen veldig fornøyd med damp i hele leiligheten, så kobberhatt og ventilasjonsrør ut vinduet fikset biffen. Ikke noe behov for vifte hos meg.

Liten bøy på ventilasjonsrøret så kondens ikke renner tilbake i speideln, så ligger røret skrått nedover ut vinduet. Da renner kondens rett ut røret.

Tom
 
Dahlberg skrev:
Men er det egenlig behov for vifte til 1000 spenn?

Om ikke akkurat borettslaget klagde, var ikke fruen veldig fornøyd med damp i hele leiligheten, så kobberhatt og ventilasjonsrør ut vinduet fikset biffen. Ikke noe behov for vifte hos meg.

Liten bøy på ventilasjonsrøret så kondens ikke renner tilbake i speideln, så ligger røret skrått nedover ut vinduet. Da renner kondens rett ut røret.

Tom

Men du har sikkert kobberhatten? Jeg har kun åpen kjele og en hjemmelaget "ventilator-kasse" over kjelen. Derfor må jeg ha en vifte som tar noen kubikk i timen
 
Prøvde et brygg hvor jeg tapet fast ventilasjonsrøret til et gitter, på innsiden. Dette tettet ikke i det hele tatt, så ble mye damp og lukt i leiligheten over kjellerboden - som heldigvis er min. Har nå tatt av indre ventilasjonsgitter så jeg får stappa røret inn i gjennomføringen, men ei vifte til hadde vært greit, for å redusere risiko og øke bryggekomfort.
 
Jeg driver også å rigger til med vifte etc. mens jeg venter i spenning på min Speidel (som forhåpentligvis kommer snart) jeg kjøpte ei kanalvifte på Jula http://www.jula.no/rorvifte-til-innbygging-14-w-414028  blir spennende å sjå kor lenge den overlever. Vist ein har plas er jo også ein billig kjøkkenventilator fra Ikea ein løsning.

Kanskje det viktigste av alt for å få noe sånt til å fungere er å huske på det at, skal ein ha luft ut må ein få tilsvarende mengde luft inn, så vist ein står i ei bod e.l. og har f.eks eit 100mm utløp må ein også ha et 100mm inntak.
 
Har ikke dette behovet siden garasjen er såpass luftig (og kald!). Men!
Magefølelsen er at damp fort vil knekke de fleste vifter, hvis de plasseres direkte eksponert for veldig høy temp og fuktighet. I tillegg blir det fort kaldt hvis store mengder uteluft trekkes inn for å erstatte utsuget.

Så hva med å lage en friskluftsløyfe? En vifte kunne trekke inn kald luft, "snu" den og trekke med seg damp på vei ut. Altså to kanaler ut vinduet, viften i den kalde delen/innsuget. 




Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
 
Som svar til meg selv på denne: Drit i plastikk. Alt av PVC fra Flexit, samt vifte smeltet. Kjøp noe aluminiumsgreier og tett med noe som takler 100 grader.
 
Gammel tråd, har noen nye erfaringer?
Jeg satt inn en kanalvifte fra biltema. Den tålte 3 batcher, så smeltet den og hindret motoren å gå. Må ha noe som tåler høy temp i lang tid.
 
Ren damp som kondenserer avgir betydelig mengde varme. Og på 100 grader. Dersom vifta tåler 100 grader + kondensvann + at kondensvannet renner ut, så funker det vel å å bruke lukket system. Om vifta tåler 100 grader, men ikke vann, må du isolere kanalen så du ikke får kondensasjon.

Men jeg anbefaler åpen kjelhatt og ei kanalvifte som drar inn både damp og luft. Da vil temperaturen bli lav og uproblematisk selv for ei plastvifte. Drar den inn nok luft vil du heller ikke få kondensasjon i kanalen. Ved koking på ca 2500 W så vil ei vifte som drar ca 700 M3/time være minimum (for en relativt kort kanal).
 
Jeg har i prinsippet åpent system, men pleier å trekke avtrekkslokket helt ned til kjelen. Den suger nok tilnærmet ren damp ja.

Har besøkt Bauhaus, Jula, Biltema, Clas Ohlson og Obs bygg. Bare plast over alt. Proff-leverandører har selvsagt metall-vifter som tåler varmen, men de er stengt på lørdager. Dessuten koster de vel så mye at jeg ikke har råd til malt etterpå. Så da blir det nok Flexit fra Bauhaus til 650 kr. Den har litt mer avstivet konstruksjon enn de andre.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Jeg har i prinsippet åpent system, men pleier å trekke avtrekkslokket helt ned til kjelen. Den suger nok tilnærmet ren damp ja.

Har besøkt Bauhaus, Jula, Biltema, Clas Ohlson og Obs bygg. Bare plast over alt. Proff-leverandører har selvsagt metall-vifter som tåler varmen, men de er stengt på lørdager. Dessuten koster de vel så mye at jeg ikke har råd til malt etterpå. Så da blir det nok Flexit fra Bauhaus til 650 kr. Den har litt mer avstivet konstruksjon enn de andre.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Han har i alle fall hatt noen til salgs tidligere: Til Salgs - Avtrekksvifte
 
Jeg har i prinsippet åpent system, men pleier å trekke avtrekkslokket helt ned til kjelen. Den suger nok tilnærmet ren damp ja.

Har besøkt Bauhaus, Jula, Biltema, Clas Ohlson og Obs bygg. Bare plast over alt. Proff-leverandører har selvsagt metall-vifter som tåler varmen, men de er stengt på lørdager. Dessuten koster de vel så mye at jeg ikke har råd til malt etterpå. Så da blir det nok Flexit fra Bauhaus til 650 kr. Den har litt mer avstivet konstruksjon enn de andre.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Du kan ikke sette den helt ned til, du trenger luft, like mye inn som du trekker ut.
 
Jada. Den får luft. Jeg har hull for "falsk luft" i lokket pluss at den bare ligger løst ned på kjelen.

Jeg har en fleksibel kanal fra taket og ned til kjelen. Jeg byttet ut den nå sammen med den nye viften. Den er litt kort, så nå håper jeg bare den kommer nærme nok til å være effektiv.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
vifter som tåler opp mot koketemperatur er oftest under kategori EX seriefirte vifter, eller vifte som er ment att brukes i industri der gass og andre "farlige" ting eksisterer.
de fleste "vanlige" vifter vill være stemplet til 70 eller 50 grader og dette burde være nok. temperaturen synker fort når du trekker både luft og litt damp. hvis viften du bruker per idag begynner å smelte, da mener jeg det må være monteringen som er feilaktig. En vanlig kjøkkenhette du har i hjemmet ditt er ikke stemplet for mer enn 70 grader, oftest nærmere 50.
denne bruker jeg per idag og den er stemplet til 55 grader
Produktkatalog | www.systemair.com
 
vifter som tåler opp mot koketemperatur er oftest under kategori EX seriefirte vifter, eller vifte som er ment att brukes i industri der gass og andre "farlige" ting eksisterer.
de fleste "vanlige" vifter vill være stemplet til 70 eller 50 grader og dette burde være nok. temperaturen synker fort når du trekker både luft og litt damp. hvis viften du bruker per idag begynner å smelte, da mener jeg det må være monteringen som er feilaktig. En vanlig kjøkkenhette du har i hjemmet ditt er ikke stemplet for mer enn 70 grader, oftest nærmere 50.
denne bruker jeg per idag og den er stemplet til 55 grader
Produktkatalog | www.systemair.com

Hva må man ut med for en sånn rakker?
 
Tilbake
Topp