Koriander i hveteøl

Er helt i startfasen, og har brygget 2 ekstraktsett de siste 3 ukene. Skal sette opp Mangrove Bavarian Wheat til helgen, og fant en oppskrift på 1664 Blanc. Men kun 3.34g korianderfrø i 23l brygg? Tenkte å koke opp koriander og appelsinskall i vann før jeg rørte inn ekstrakten og flytende malt. Oppskriften har halvert menge purè, så denne dobles i sekundær

Videre ønsker jeg litt humlepreg, og tenkte da å tørrhumle med 50g Citra. Mye eller lite? Som sakt, er helt i startfasen. Og, kan humle bevares i noen måneder til neste brygg?
 

Vedlegg

  • BF15F629-7904-4995-93F2-747DF73B27AF.jpeg
    BF15F629-7904-4995-93F2-747DF73B27AF.jpeg
    95 KB · Sett: 46
Nå er vel det der tysk hveteøl, og der hører ikke koriander og appelsinskall hjemme. Du tenker på belgisk wit, som er noe annet. Tørrhumling med Citra blir også "feil".

Men det er klart, du kan jo godt gjøre det du tenker på.
 
Er helt i startfasen, og har brygget 2 ekstraktsett de siste 3 ukene. Skal sette opp Mangrove Bavarian Wheat til helgen, og fant en oppskrift på 1664 Blanc. Men kun 3.34g korianderfrø i 23l brygg? Tenkte å koke opp koriander og appelsinskall i vann før jeg rørte inn ekstrakten og flytende malt. Oppskriften har halvert menge purè, så denne dobles i sekundær

Videre ønsker jeg litt humlepreg, og tenkte da å tørrhumle med 50g Citra. Mye eller lite? Som sakt, er helt i startfasen. Og, kan humle bevares i noen måneder til neste brygg?

Hei,

Jeg har ikke brygget med korianderfrø eller appelsinskall selv, men ut fra det jeg har lest virker 3,34g som lite (kan det være skriveleif i oppskriften?). Omtrent halvparten til tilsvarende mengde koriander vs appelsinskall er vanlig område i de oppskrifter jeg har lest. Samtidig vil citra tilføre en muligens komplementerende fruktig aromakomponent som godt kan fungere selv om Finn selvsagt har helt rett i at det stilistisk er feil. 50g er nok da mye hvis du ikke ønsker at citrahumlen skal være stjernen … De erfaringer jeg selv har gjort, kombinert med mye av det jeg har lest, er at 0,6-0,7g humle per liter (med en standard potent humle), tilfører en aromakomponent som du kan identifisere i ølet men som ikke er fremtredende. Så kanskje å halvere mengden humle er et bra sted for deg å starte å bygge dine egne erfaringer?
 
Sist redigert:
Hei,

Jeg har ikke brygget med korianderfrø eller appelsinskall selv, men ut fra det jeg har lest virker 3,34g som lite (kan det være skriveleif i oppskriften?). Omtrent halvparten til tilsvarende mengde koriander vs appelsinskall er vanlig område i de oppskrifter jeg har lest. Samtidig vil citra tilføre en muligens komplementerende fruktig aromakomponent som godt kan fungere selv om Finn selvsagt har helt rett i at det stilistisk er feil. 50g er nok da mye hvis du ikke ønsker at citrahumlen skal være stjernen … De erfaringer jeg selv har gjort, kombinert med mye av det jeg har lest, er at 0,6-0,7g humle per liter (med en standard potent humle), tilfører en aromakomponent som du kan identifisere i ølet men som ikke er fremtredende. Så kanskje å halvere mengden humle er et bra sted for deg å starte å bygge dine egne erfaringer?
Takker for god tilbakemelding. Har sett noen andre oppskrifter der det ligger på 30g, så mulig det skal stå 33.4g. Forsøker med 25g Citra tørrhumling. De resterende 75g antar jeg at kan fryses ned?
 
Takker for god tilbakemelding. Har sett noen andre oppskrifter der det ligger på 30g, så mulig det skal stå 33.4g. Forsøker med 25g Citra tørrhumling. De resterende 75g antar jeg at kan fryses ned?

30 gram på 23 liter er veldig mykje om du har korianderfrø av god kvalitet. Har også merka at alderen på frøa har mykje å sei.. Brukte vel ca 20 gram på 30L sist og det blei for mykje.

Appelsinskal derimot har eg aldri klart å bruke for mykje av.. Brukte vel 100 gram (fersk), og det gjorde ikkje so mykje ut av seg..evt blei det kamuflert av korianderen
 
Min erfaring er at 15 g knuste korianderfrø er passe i en 25 liters batch. Enig med @Kalvatn i at appelsin er vanskelig å overdrive. Neste gang jeg brygger wit skal jeg prøve å få tak i konsentrert ekstrakt.
 
Min erfaring er at 15 g knuste korianderfrø er passe i en 25 liters batch. Enig med @Kalvatn i at appelsin er vanskelig å overdrive. Neste gang jeg brygger wit skal jeg prøve å få tak i konsentrert ekstrakt.
Bruker dere vanlig korianderfrø kjøpt i krydderposer og knuser de med morter?
Strør det i kokekjelen?
Har ikke laget witt enda, men det kommer.
 
Bruker dere vanlig korianderfrø kjøpt i krydderposer og knuser de med morter?
Strør det i kokekjelen?
Har ikke laget witt enda, men det kommer.
Har vore mest fornøgd med desse, i tillegg koster dei bere en brøkdel av dei på bryggebutikker... Knuser i morter ja og har i på slutten av kok.
3239673-3239673-40945ca5-1920-1080-clipped-rev-1_480_480.jpg
 
Har vore mest fornøgd med desse, i tillegg koster dei bere en brøkdel av dei på bryggebutikker... Knuser i morter ja og har i på slutten av kok.
3239673-3239673-40945ca5-1920-1080-clipped-rev-1_480_480.jpg
Vil bare slutte meg til gjengen. Korianderfrø er litt vanskelig å berekne, men les litt oppskrifter og prøve noe i midten. Appelsinskallet eg hadde i min wit er nærmest fraværende.
 
Takk for svar. Greit å spørre noen som har gjort seg erfaringer. Har et par mislykkede brygg med kryddertilsetninger(koriander og basilikum ) og vil helst unngå det igjenn.
 
Jeg har bare brukt denne – som du får overalt – og økologiske appelsiner fra Norgesgruppen.

7045010003781.jpg 7040510525122.jpg
 

Vedlegg

  • 7040510525122.jpg
    7040510525122.jpg
    20,8 KB · Sett: 17
Burde kanskje ha brygget det ja, men lagersesongen min er på hell. Vannet er såpass varmt at kjølingen vil bli langtrekkelig. Orker ikke å styre med å kjøle vørteren i kjøleskap før pitch.-Tror jeg da. En vet jo aldri.
Nå bobler en Saison, så blir det en old ale med kveik. Det får være nok i Mai tenker jeg.
 
Jeg brukte 40g appelsinslall, 10g sitronskall og 3g koriander. Antar når jeg leser dette nå, at jeg lik så gjerne kunne droppet det. Har jo aprikospureen igjen i sekundary, får satse på st 7-800g av denne avgir noe
 
Brygget har stått i 4 dager. OG 1064, og SG nå er 1015. Voldsom stormgjæring på dag 2, tøt ut gjærlås og lokk. Nå er det 3-4 plopp i minuttet.

Er det ok å tilsette pure nå, eller vente noen dager til? Tenkte også å koke en liten essens av 2 dl vann, 10g koriander og skallet av en sitron, boil 15 min, sile, avkjøle og tilsette. Dum ide? Koriander og sitrus var fraværende i smak/aroma
 
Tilbake
Topp