Brygge halv mengde ekstrakt-øl

Hei,

Jeg har såvidt startet med litt ekstrakt-brygging og det første settet ble «saft».. men det andre ble ganske så bra ((Mangrove Jack’s Golden Lager)

Uansett her er spørsmålet; Jeg kjøpte tidligere et annet ekstraktsett Mexican Cerveza
Mexican Cerveza, premium ekstraktsett - Ølbrygging - Ølbrygging AS
Jeg har litt lite flasker etc så lurte på om det går å lage halv mengde ved å ta halv mengde vann (11,5l) og droppe spraymalt? Vil det da bli for lite sukkerstoff til at dette vil gjæres på rett måte osv?

Ps! Var såpass morsomt å kunne lage eget øl dette så har kjøpt bryggeutstyr for allgrain som blir prøvd utover vinteren:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det enkleste er å skaffe noen gratis flasker som er klart til gjæringen er ferdig. Det blir ofte gitt bort både på finn og i kjøp/salg her.

Du tenker å ta hele boksen, halv mengde vann og ikke noe sukker? Det vil påvirke resultatet en del, det du kan gjøre er å prøve dette mens du måler underveis og eventuelt tilføre sukker for å nå ønsket OG, da vil du i hvert fall kunne treffe greit på alkoholprosenten.
Enklere å bare ta halvparten av boksen, halv mengde vann, halv mengde sukker, men hele gjærpakken (den er i utgangspunktet litt underdimensionert for settet). Så fryse ned resten av ekstraktet, dette kan du f.eks benytte for regulering av OG i fremtidige brygg
 
Det enkleste er å skaffe noen gratis flasker som er klart til gjæringen er ferdig. Det blir ofte gitt bort både på finn og i kjøp/salg her.

Du tenker å ta hele boksen, halv mengde vann og ikke noe sukker? Det vil påvirke resultatet en del, det du kan gjøre er å prøve dette mens du måler underveis og eventuelt tilføre sukker for å nå ønsket OG, da vil du i hvert fall kunne treffe greit på alkoholprosenten.
Enklere å bare ta halvparten av boksen, halv mengde vann, halv mengde sukker, men hele gjærpakken (den er i utgangspunktet litt underdimensionert for settet). Så fryse ned resten av ekstraktet, dette kan du f.eks benytte for regulering av OG i fremtidige brygg

Takk! :)

Tror jeg går for å fryse ned halvparten da. Tenkte ikke på at det var en mulighet og ville ikke kaste resterende ekstrakt.

Flasker er egentlig mer et praktisk plassproblem her enn det at jeg faktisk mangler flasker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fire 19l fat tar vel omtrent plassen til 3 kasser med 0.5l, så det kan være et alternativ til mange flasker.
 
Tilbake
Topp