Gjæring under trykk

Hei - jeg har en Fermzilla og ønsker å lage øl fra APA/IPA maltblanding fra Ølbrygging as. Jeg har kjøpt US West Coast M44 gjær fra samme sted. Tåler den gjæren å gjære under trykk i Fermzillaen? Rund 10 psi tenkte jeg. På forhånd takk for svar.

terje
 
Hei - jeg har en Fermzilla og ønsker å lage øl fra APA/IPA maltblanding fra Ølbrygging as. Jeg har kjøpt US West Coast M44 gjær fra samme sted. Tåler den gjæren å gjære under trykk i Fermzillaen? Rund 10 psi tenkte jeg. På forhånd takk for svar.

terje

La merke til en artig detalj. Profilbildet ditt og navnet ditt. Er første delen av etternavnet ditt litt elektrisk og starter på S?
 
La merke til en artig detalj. Profilbildet ditt og navnet ditt. Er første delen av etternavnet ditt litt elektrisk og starter på S?
hehe - ja det stemmer og bildet er fra facebook og er plakaten fra en forestilling jeg er instruktør på - derfor...hvem er du da?
 
...skal gjøre - hei på deg og på gjensyn - med litt godt øl...

Vi får ta oss en øl hos ett av Hamars flotte vannhull en dag etter prøver og synse litt om scenekunst og brygging.

Men til det faglige. Selv ville jeg brutkt US-05, M44 lager øl den og, siden den først er kjøpt inn. Men det bør gå bra. Men du trenger ikke korke igjen med spundventilen før litt uti/mot slutten av gjæringen, da jeg antar at det er kullsyre du vil ha fiks ferdig ved tapping. Er ellers lite grunn til å gjære en APA under trykk med mindre du har en god mening bak det.
 
Vi får ta oss en øl hos ett av Hamars flotte vannhull en dag etter prøver og synse litt om scenekunst og brygging.

Men til det faglige. Selv ville jeg brutkt US-05, M44 lager øl den og, siden den først er kjøpt inn. Men det bør gå bra. Men du trenger ikke korke igjen før litt uti/mot slutten av gjæringen, da jeg antar at det er kullsyre du vil ha fiks ferdig ved tapping. Er ellers lite grunn til å gjære en APA under trykk med mindre du har en god mening bak det.
Det er nå den gjæren som er kjøpt så jeg lager jomfrubrygget med den. Ok - da venter jeg til litt uti gjæringsprosessen - og ja - det er kullsyre jeg er ute etter. Hvor lenge har du drevet med dette da?
 
Det er nå den gjæren som er kjøpt så jeg lager jomfrubrygget med den. Ok - da venter jeg til litt uti gjæringsprosessen - og ja - det er kullsyre jeg er ute etter. Hvor lenge har du drevet med dette da?

Første ølet ble satt litt før mai 2013 tenker jeg, siden det var da jeg registrerte meg her ser jeg.
 
Tilbake
Topp