Hendi induksjonstopp 3500W

Du kan uansett ikke bruke den temperatur-settingen til noe nyttig annet enn å styre effekten. Du kan ikke bruke den til å sette en temperatur direkte. Den måler nok under glassplata, og under der meskes det jo ingenting :)
 
Du kan uansett ikke bruke den temperatur-settingen til noe nyttig annet enn å styre effekten. Du kan ikke bruke den til å sette en temperatur direkte. Den måler nok under glassplata, og under der meskes det jo ingenting :)
Neida, er forsåvidt klar over det. Men er det no mer bang for the buck en den finest-greia til bryggselv?
 
Jeg har den som Bryggselv selger, og så har jeg en Caso; denne. Det er nok ikke all verdens forskjell, men jeg foretrekker Caso'en. (Vestbrygg har den, litt dyrere enn den selgeren jeg lenka til, som jeg tror er billigst.) Hvordan den nye Hendi'en er, skal jeg ikke mene noe om. Jeg har hatt en Hendi, som jeg kjøpte brukt, og som oppgav ånden etter ei stund. Jeg var vel aldri helt lykkelig med den.

Jeg mener at Caso'en koker best av de jeg har vært borti, men forskjellen er nok liten. Og så liker jeg betjeninga bedre.
 
Jeg har den som Bryggselv selger, og så har jeg en Caso; denne. Det er nok ikke all verdens forskjell, men jeg foretrekker Caso'en. (Vestbrygg har den, litt dyrere enn den selgeren jeg lenka til, som jeg tror er billigst.) Hvordan den nye Hendi'en er, skal jeg ikke mene noe om. Jeg har hatt en Hendi, som jeg kjøpte brukt, og som oppgav ånden etter ei stund. Jeg var vel aldri helt lykkelig med den.

Jeg mener at Caso'en koker best av de jeg har vært borti, men forskjellen er nok liten. Og så liker jeg betjeninga bedre.

Det som gjorde at jeg så på hendi'en var at det var kortere steg i temperaturintervallenene opp mot den fra bryggselv. men jeg vet jo samtidig at en tempføler i koketoppen har lite å si mtp temp i mesken, men allikevel at det var lettere å treffe innmesk.temp hvis man var bortom gryta innimellom og rørte litt i vannet (har du 70 grader i bunn av kjelen og rører litt innimellom så blir det vel 70 grader over alt etterhvert, med god isolasjon)? Men dette er upløyd mark for min del. Som en liten digresjon så begynte dette med at jeg her om dagen/kvelden stod å vasket BB60'n, BB30'n (mesker i den ene og koker i den andre), silikonslanger, pumper, kuleventiler osv.. og tenkte at dette gidder jeg ikke lenger. Bære bryggemaskiner att og fram mellom bad og bryggerom/bod for å vaske og skylle og you name it. Jeg kunne sikkert gjort det lettere for meg selv og hatt et snillere vaskeregime eller et enklere bryggeoppsett, men dette har blitt til av fikse ideér om økt effektivitet osv.. Derfor sa jeg til meg selv at nå blir det mesk og kok i samme kjele med kun ventil til tapping av vørter, mesking blir i pose og sirkulering blir for hånd, jeg liker å brygge og ikke å vaske. Det er jo ikke set and forget det opplegget jeg har nå heller, etter innmesk må jeg bortom og justere flow'en for ikke å få for komprimert maltseng, og kontrollmåle temp, og etter det så stoler jeg fremdeles ikke på flow eller temp så jeg må uansett røre litt og måle litt for å konstatere at; joda maltsenga er/var fin og temp var ok, men dette er mine "brygge-tvangstanker" som jeg egentlig liker å gjøre. Så hvorfor skal jeg da drive med pid, pumper, og alt det andre.. når jeg fremdeles driver å måler og rører? Og som en siste kuriositet så stod BB60'n med rent vann over natta (da jeg ikke gadd å gjøre ferdig alt samme kvelden). Når denne skulle tømmes dagen etter rant det faktisk vann ut fra under kjelen, der elektronikken er, så den har tydeligvis tatt kvelden, evt at den leste tankene mine fra kvelden før og selvdestruerte seg selv. Den siste delen av teksten kan virke som et fryktelig tynt påskudd for å kjøpe nytt bryggeutstyr men det er faktisk tilfellet. MEN jeg har ikke tenkt å bli helt Finn Berger, jeg bærer ikke gjæringskarene mine rundt hele prestegjeldet for å finne rett gjæringstemperatur. Gjæringsskapet mitt får du aldri :)

Edit: Det nye bryggeoppsettet tenker jeg blir en 56l brewtech kjele for mulighet til dobbelbatch, meskepose og en eller annen induksjonstopp. BB30'en blir med videre til skyllevann
 
Sist redigert:
Det som gjorde at jeg så på hendi'en var at det var kortere steg i temperaturintervallenene opp mot den fra bryggselv. men jeg vet jo samtidig at en tempføler i koketoppen har lite å si mtp temp i mesken, men allikevel at det var lettere å treffe innmesk.temp hvis man var bortom gryta innimellom og rørte litt i vannet (har du 70 grader i bunn av kjelen og rører litt innimellom så blir det vel 70 grader over alt etterhvert, med god isolasjon)? Men dette er upløyd mark for min del. Som en liten digresjon så begynte dette med at jeg her om dagen/kvelden stod å vasket BB60'n, BB30'n (mesker i den ene og koker i den andre), silikonslanger, pumper, kuleventiler osv.. og tenkte at dette gidder jeg ikke lenger. Bære bryggemaskiner att og fram mellom bad og bryggerom/bod for å vaske og skylle og you name it. Jeg kunne sikkert gjort det lettere for meg selv og hatt et snillere vaskeregime eller et enklere bryggeoppsett, men dette har blitt til av fikse ideér om økt effektivitet osv.. Derfor sa jeg til meg selv at nå blir det mesk og kok i samme kjele med kun ventil til tapping av vørter, mesking blir i pose og sirkulering blir for hånd, jeg liker å brygge og ikke å vaske. Det er jo ikke set and forget det opplegget jeg har nå heller, etter innmesk må jeg bortom og justere flow'en for ikke å få for komprimert maltseng, og kontrollmåle temp, og etter det så stoler jeg fremdeles ikke på flow eller temp så jeg må uansett røre litt og måle litt for å konstatere at; joda maltsenga er/var fin og temp var ok, men dette er mine "brygge-tvangstanker" som jeg egentlig liker å gjøre. Så hvorfor skal jeg da drive med pid, pumper, og alt det andre.. når jeg fremdeles driver å måler og rører? Og som en siste kuriositet så stod BB60'n med rent vann over natta (da jeg ikke gadd å gjøre ferdig alt samme kvelden). Når denne skulle tømmes dagen etter rant det faktisk vann ut fra under kjelen, der elektronikken er, så den har tydeligvis tatt kvelden, evt at den leste tankene mine fra kvelden før og selvdestruerte selg selv. Den siste delen av teksten kan virke som et fryktelig tynt påskudd for å kjøpe nytt bryggeutstyr men det er faktisk tilfellet. MEN jeg har ikke tenkt å bli helt Finn Berger, jeg bærer ikke gjæringskarene mine rundt hele prestegjeldet for å finne rett gjæringstemperatur. Gjæringsskapet mitt får du aldri :)

Edit: Det nye bryggeoppsettet tenker jeg blir en 56l brewtech kjele for mulighet til dobbelbatch, meskepose og en eller annen induksjonstopp. BB30'en blir med videre til skyllevann

Hvis du skal BIAB'e så trenger du egentlig bare *noe* som kan varme meskevann og koke vørter. Det du gjør da er å meske inn, og så skru av alt av oppvarming, og isolerer kjelen til du skal gjøre noe videre, og rører litt en sjelden gang. Enklere enn det blir det ikke. Med en gang du begynner å tilføre varme til kjelen så må det enten røres eller resirkuleres for å få det homogent. Hvis du vil stegmeske så kan du tilføre kokende vann, eller øke tempen og røre.. Så du trenger bare et eller annet som overfører nok energi til kjelen din og som ikke svir vørteren.
 
Hvis du skal BIAB'e så trenger du egentlig bare *noe* som kan varme meskevann og koke vørter. Det du gjør da er å meske inn, og så skru av alt av oppvarming, og isolerer kjelen til du skal gjøre noe videre, og rører litt en sjelden gang. Enklere enn det blir det ikke. Med en gang du begynner å tilføre varme til kjelen så må det enten røres eller resirkuleres for å få det homogent. Hvis du vil stegmeske så kan du tilføre kokende vann, eller øke tempen og røre.. Så du trenger bare et eller annet som overfører nok energi til kjelen din og som ikke svir vørteren.
Som sagt så er dette upløyd mark for meg (jeg begynte med all-grain i en bb30 med maltrør, for deretter å utvide til bb60 med silbunn), men i mitt hode blir det på en måte som jeg jeg brygger i dag bare at malten ligger i en pose og vørteren mellomlagres i gjæringskar før det skal tilbake til kjelen for kok. Jeg fortsetter med batch-sparge og enstegsmesk.

edit: skjønte nå forsåvidt innlegget ditt, induksjonstoppen er ett fett så lenge jeg har bra kok, temp-innstillinger er ett fett så lenge jeg må tilpasse innmesk til da temp er der den skal være. Men igjen; det skiller 600kr på de to jeg har sett på. Jeg er litt tilhenger av "buy once, cry once" og jeg ser Hendien har litt men ikke mye større fysiske mål en finest sin, mulig kokeplaten er hakket større i diameter. men er det same shit different wrapping så er det ikke vits å betale mer.
 
Sist redigert:
Som sagt så er dette upløyd mark for meg (jeg begynte med all-grain i en bb30 med maltrør, for deretter å utvide til bb60 med silbunn), men i mitt hode blir det på en måte som jeg jeg brygger i dag bare at malten ligger i en pose og vørteren mellomlagres i gjæringskar før det skal tilbake til kjelen for kok. Jeg fortsetter med batch-sparge og enstegsmesk.

Ja, men poenget mitt var rettet mot at du så på temperaturintervallene i plata. Du trenger bare et termometer i tillegg til noe som varmer opp og koker.
 
hehe, du svarte mens jeg editerte..

Jeg er raskere enn min egen fis.

Jeg har ikke noe erfaringer med Hendi, men jeg har en CASO og den har aldri sviktet meg. Bryggselv/Finest "er" jo CASO iallefall. Men Hendi er dyrere, og ofte så får man det man betaler for, så her må du researche litt. Bryggselv får nok god pris og kan selge til "god" pris og forsåvidt.
 
Jeg laget en test og en sammenligning for noen år siden. Ikke samme modell, men...

Caso Pro3500 – Fakta om effekt og funksjon
INFO: Caso Pro3500 – Fakta om effekt og funksjon

Caso vs. Hendi - to induksjonsplater på 3,5kW
INFO: Caso vs. Hendi - to induksjonsplater på 3,5kW

hehe - det var Hendi'en til @SturlaP jeg kjøpte:).

Jeg veit ikke om Caso'en er endra seinere. Det er den der jeg har fremdeles, i alle fall.

Den som Bryggselv selger nå, innbiller jeg meg er mer eller mindre samme sak som den Hendi'en Brewshop selger.
 
Tilbake
Topp