Ny maltmølle - anbefalinger?

Hvor langt ned går du med hveten? Den har jo ikke skall, så du trenger ikke å ta hensyn til det å beholde mest mulig hele skall, men det er vel ikke gunstig å få hvetemjøl ut av det, heller?

Hvis det er styrete å stille om mølla, tror jeg 1,0 -1,1 er et greit kompromiss. Med 1,2, som jeg har brukt lenge, tror jeg effektiviteten lider av at hveten blir kverna for grovt. (Dette gjelder enda mer for havre, og sikkert for rug, også.)

Husker ikke, men det er jo relative forskjellen mellom bygg og hvete som er det interessante tallet.. Men det var for å få hveten ordentlig knust. Hvete og MO er jo mindre enn "vanlig" bygg så det knuste jeg alltid å litt tightere setting
 
Det har jeg ikke noe grunnlag for å mene noe om. Det som påstås, er at du får helere skall med tre valser. Det burde teoretisk bety at du kan male finere med tre valser uten å få for stor del ødelagte skall, og dermed muligens litt bedre effektivitet. Den forskjellen tror jeg imidlertid vil være nokså ubetydelig.

Skal jeg være ærlig, tror jeg du godt kan spare de kronene. Men andre har kanskje et bedre erfaringsgrunnlag å uttale seg ut fra?

enig, har begge deler. 3 valseren sammen med en Speidelbrygger og da må mølla stå på 1,4 mm, min 2 valser står på 0,9mm og det fingerer bra, er kanskje inhabil siden jeg mesker lett sammalt hvete :)
Kjøp en av kvalitetsmøllene, gjerne i Norge for lett reklamasjon, mal fint og fiks silbunnen ved problemer, ikke mølla.
Jækla godt rår fra meg men nå har du jo kjøpt mølle :) :)
 
enig, har begge deler. 3 valseren sammen med en Speidelbrygger og da må mølla stå på 1,4 mm, min 2 valser står på 0,9mm og det fingerer bra, er kanskje inhabil siden jeg mesker lett sammalt hvete :)
Kjøp en av kvalitetsmøllene, gjerne i Norge for lett reklamasjon, mal fint og fiks silbunnen ved problemer, ikke mølla.
Jækla godt rår fra meg men nå har du jo kjøpt mølle :) :)

1,4 er ganske grovt. Jeg mener jo at det er ganske overdrevet hvor mye malingsgraden betyr for effektiviteten, men det er innafor visse grenser, og 1,4 vil jeg tro begynner å nærme seg yttergrensa der. Noen tanker om det?
 
Husker ikke, men det er jo relative forskjellen mellom bygg og hvete som er det interessante tallet.. Men det var for å få hveten ordentlig knust. Hvete og MO er jo mindre enn "vanlig" bygg så det knuste jeg alltid å litt tightere setting

Jeg visste faktisk ikke at MO hadde mindre korn. Og jeg bruker veldig mye av den. Nå tok jeg en kvikk kikk, og det er jo faktisk synlig forskjell.

Takk; nyttig:)!
 
Det går helt fint, har ikke justert valsene enda. Innspillene deres gjør meg ikke søvnløs.
Og det å skli ut er vel snarere regelen her på forumet
 
Kanskje litt i ytterkant av tråden? men den ser ut til å handle blant annet om egenskapene til ulike møller/kverner, så da prøver jeg: Mitt anliggende er å å knuse/male (umaltet) byggkorn maksimalt, til mel som det skal bakes med. Hvilken type maltkvern bør jeg da velge?
'
 
Kanskje litt i ytterkant av tråden? men den ser ut til å handle blant annet om egenskapene til ulike møller/kverner, så da prøver jeg: Mitt anliggende er å å knuse/male (umaltet) byggkorn maksimalt, til mel som det skal bakes med. Hvilken type maltkvern bør jeg da velge?
'
Det finnes melkverner som tilbehør til flere kjøkkenmaskiner, eks KitchenAid og Kenwood. Den til KA ligger vel på rundt 3000,- Ellers kan du sjekke med Helios, kanskje de kan hjelpe deg :)
 
Bruktsjapper (altså Fretex, NMS Gjenbruk etc etc) har også ofte typiske gammeldagse håndkverner til mel/nøtter etc som selges for en liten penge. Er det store mengder du skal kverne skal du ikke se bort i fra at du blir sterk i sveivehånden også!
 
Bruktsjapper (altså Fretex, NMS Gjenbruk etc etc) har også ofte typiske gammeldagse håndkverner til mel/nøtter etc som selges for en liten penge. Er det store mengder du skal kverne skal du ikke se bort i fra at du blir sterk i sveivehånden også!
Takk for tilbakemelding. Jeg har nok uttrykt meg utydelig. Jeg prøver å finne ut om noen har erfaring med å male korn med hjemmebryggerutstyr, og i tilfelle hva slags kvern som er bra. Jeg er klar over at det finnes spesialutstyr til melmaling, men jeg starter altså i andre enden av prosjektet.
 
Tilbake
Topp