Raspberry PI, trykksensor til gjæring mm

Stian

 
Hei! Leker med tanken å sette opp en raspberry pi til gjæringskontroll. Brygger under trykk og vil hovedsak bruke det til å overvåke temperatur og trykk i fermzillaen. Er det noen som vet om det finnes en slik trykksensor på 0-5 bar som kan skrus fast i lokket til fermzillaen på et eller annet vis? Brygger ca 15min fra der jeg bor, og hadde vært deilig å ha kontroll på allt selv om jeg ikke er der.
Har nå et ip kamera, men er ustabilt, og jeg får ikke lest av nøyaktige målinger.
Takker for svar.
 

Vedlegg

  • IMG_20200715_180713.jpg
    IMG_20200715_180713.jpg
    1,9 MB · Sett: 33
Hvis ip-kameraet er ustabilt vil vel pi'en også være det?

Ja, men har planer på å sette opp en wifi forsterker.
Vil ha en raspberry med trykksensor og temp sensor for å få mer nøyaktige målinger. Og muligens bygge ut med mer sensorer og automatikk etterhvert.
Er lite info jeg får fra kameraet
 

Vedlegg

  • Screenshot_20200716_191802_com.hichip.jpg
    Screenshot_20200716_191802_com.hichip.jpg
    458,6 KB · Sett: 29
Trykk sensor finner du på aliexpresss..
Har en selv.. problemet er at du må kompensere for tempratur i koden da sensoren signalet varierer med temp. I omgivelsene.. der stoppa det for meg..

EDIT
Ser ut som den jeg fant har temp. Kompensering innebygget.. da blir det mye enklere...

Nanostation m2 eller m5,pek den mot der wifi er og kabel ned til kamera..
Alternativ en i hver ende. 5km med fri sikt gir 80Mbit


https://m.aliexpress.com/item/14470...er_id=89c626b230844d378c0061f761582735&is_c=Y
 
Sist redigert:
Ja, men har planer på å sette opp en wifi forsterker.
Vil ha en raspberry med trykksensor og temp sensor for å få mer nøyaktige målinger. Og muligens bygge ut med mer sensorer og automatikk etterhvert.
Er lite info jeg får fra kameraet

Kan vel fikses med bedre plassering av kamera? Synes det opplegget du har er bra, noen ganger er low-tech best, men skjønner hvis du vil oppgradere.

Har du sett på CraftBeerPi? Den gir gode muligheter for å koble til diverse sensorer. De har en gruppe på facebook, hvis du spør der er det sikkert noen som har tips om trykksensor.

CraftBeerPi User Group Öffentliche Gruppe | Facebook
 
Trykk sensor finner du på aliexpresss..
Har en selv.. problemet er at du må kompensere for tempratur i koden da sensoren signalet varierer med temp. I omgivelsene.. der stoppa det for meg..

EDIT
Ser ut som den jeg fant har temp. Kompensering innebygget.. da blir det mye enklere...

Nanostation m2 eller m5,pek den mot der wifi er og kabel ned til kamera..
Alternativ en i hver ende. 5km med fri sikt gir 80Mbit


https://m.aliexpress.com/item/14470...er_id=89c626b230844d378c0061f761582735&is_c=Y

Så den i linken har innebygd kompensering?
Oi nanostation så ikke så dumt ut! Takker for tips.
Edit
Ah ser nå at du sa at den hadde temp kompensering den du først linket:D
 
Sist redigert:
Kan vel fikses med bedre plassering av kamera? Synes det opplegget du har er bra, noen ganger er low-tech best, men skjønner hvis du vil oppgradere.

Har du sett på CraftBeerPi? Den gir gode muligheter for å koble til diverse sensorer. De har en gruppe på facebook, hvis du spør der er det sikkert noen som har tips om trykksensor.

CraftBeerPi User Group Öffentliche Gruppe | Facebook

Ja det enkle er ofte det beste, men liker å ha noe å oppgradere på :D
Er med i gruppen, har vurdert craftbeer, men er ikke det et slags kort man kobler til raspberryen? For å få flere tilkoblingsmuligheter? Eller er det en ombygdt raspberry?
 
Så den i linken har innebygd kompensering?
Oi nanostation så ikke så dumt ut! Takker for tips.
Edit
Ah ser nå at du sa at den hadde temp kompensering den du først linket:D
Ikke ta det for god fisk at den har temp. Komp.. sjekk spec.. så bare sånn ut i beskrivelsen av den..

Når det gjelder nanostation så er M5 å foretrekke (5 ghz) for punkt til punkt..
M2 er 2.4 Ghz
Disse er vel.egentlig utgått og

Her har du nyeste
Ubiquiti - Simplifying IT
 
Sist redigert:
Ja det enkle er ofte det beste, men liker å ha noe å oppgradere på :D
Er med i gruppen, har vurdert craftbeer, men er ikke det et slags kort man kobler til raspberryen? For å få flere tilkoblingsmuligheter? Eller er det en ombygdt raspberry?

CraftBeerPi er kun software som kjører på en Pi. Men det finnes utbyggingskort som gjør det enklere å koble til sensorer, pumper mm.
 
Tilbake
Topp