Humle i (Sør-)Trøndelag

Morten Alver

Norbrygg-medlem
Jeg har kjøpt hytte, og fått en humleplante med på kjøpet. Den ser ut til å få noen fine blomster (bilde fra ca. en uke siden), men jeg vet ikke noe om bakgrunnen for at den vokser der.

Kan det være håp om at denne er brukbar til brygging? Mener å ha hørt noen antyde at humle som klarer seg såpass langt nord ikke er særlig egnet. Har prøvd å knuse en blomst og lukte på den, men det luktet egentlig bare generisk plantemateriale, i hvert fall så langt.humle2.jpg
 
Jeg har kjøpt hytte, og fått en humleplante med på kjøpet. Den ser ut til å få noen fine blomster (bilde fra ca. en uke siden), men jeg vet ikke noe om bakgrunnen for at den vokser der.

Kan det være håp om at denne er brukbar til brygging? Mener å ha hørt noen antyde at humle som klarer seg såpass langt nord ikke er særlig egnet. Har prøvd å knuse en blomst og lukte på den, men det luktet egentlig bare generisk plantemateriale, i hvert fall så langt.Vis vedlegget 46553
Du kan jo prøve når den har kommet litt lengre i modninga. Det er ikke umulig at den er best egna som bitterhumle, men kanskje du er heldig? Hvis den lukter løk når du knuser den ville jeg definert den som pynt.
 
Når den er moden, dvs. at blomstene/konglene har begynt å bli litt brune i kantene, kjennes og høres ut som papir mellom fingrene og har gult pulver (lupulin) i midten når du deler den i to med en kniv: Lukt på den og på fingrene dine.

Lukter det løk, dropp det. Om du er i tvil, prøv å lage te ved å trekke dem litt i varmt vann.
 
Jeg tror de er modne. Er det mulig å tørke dem i stekeovn hvis jeg setter den på lav varme og har god tid? Har ikke planer om å lagre dem så lenge, men har skjønt at de bør tørkes.
 
Jeg tror de er modne. Er det mulig å tørke dem i stekeovn hvis jeg setter den på lav varme og har god tid? Har ikke planer om å lagre dem så lenge, men har skjønt at de bør tørkes.
Det er lurt å gjøre.
Jeg skaffet meg en vakumeringsmaskin slik at jeg fikk lagt fine porsjoner i frysen.

Foreløpig er det kun blomster hos meg. Håper på en varm høst. :)
 
Tilbake
Topp