Jula-bøtter

Hmm, det står ikke hva slags type plast som er brukt. Det er en del plast som er trygt for næringsmidler, men som de ikke reklamerer med at det er næringsmiddelgodkjent. Kanskje noen kan snu en bøtte hvis de ser den i en butikk, og se hva slags ikon den er merket med?

Her er en ganske bra oversikt:
 
Hei Espen,
så hvis jeg forstår deg godt, så lenge at plast er av materialer som er trygt da alt er fint?
Hvorfor man betaler (for jeg tror at de betaler det?) for næringsgodkjenning?

Jeg kan prøve å hoppe på Bergen Lagunen i dag eller i morgen
 
Sist redigert:
Hei Espen,
så hvis jeg forstår deg godt, så lenge at plast er av materialer som er trygt da alt er fint?
Hvorfor man betaler (for jeg tror at de betaler det?) for næringsgodkjenning?

Jeg kan prøve å hoppe på Bergen Lagunen i dag eller i morgen

Det er ikke noe man betaler for, enkelte plasttyper er godkjente for næringsmidler, andre ikke.
 
Ok, da er det sannsynlig at plasttype har forandret. Hvorfor hos Jula ville de ikke ha en bøtte som kan også være godkjent?

Skal sjekke :)
 
Det tør ikke jeg å si, har ingen kompetanse innen plast. Den luktet ikke kjemikalie så da bruker jeg den
 
Er det ikke slik at for å merke noe med food grade så må det en godkjenning til?
Slikt koster vel endel så selv om materialet i utgangspunktet er food grade så har man
ikke lov å merke uten godkjenning?
Tror det vart skrevet noe slikt da Iwakipumper vart diskutert.
De er laget av food grade materiale, men kunne ikke merkes da fabrikken ikke ville ta kostnaden
med godkjenning. Trur eg :)
 
Jeg er absolutt ingen ekspert her altså, men det er plastblandingen på innsiden av bøtten som har noe å si. Det koster penger med en næringsmiddelgodkjenning ja, kan være derfor. Kanskje det kommer etter hvert også?

Personlig så tar jeg plast-merkingen for god fisk. Tenker at det neppe kan være veldig farlig om det er merket med PP.
 
Dette er en antakelse basert på litt research gjort tidligere.

Men hvis en plastbøtte er merket PP eller PE eller lignende, men uten kniv og gaffel så kan det være fordi den er av resirkulert plast.

Det er noe greier rundt det som jeg ikke har satt meg inn i, altså mtp hvordan det kan være merket med en viss plast-type, da det såvidt jeg vet de plasttypene ikke blir sortert/separert ut på noe vis før det blir laget noe nytt av de.

Men det er iallefall en av grunnene som jeg vet at en PP eller PE bøtte kan ha den betegnelsen, men uten kniv og gaffel, fordi de aner ikke om det er noen andre former for plast i blandingen. Om det er fordi det kan være giftig plast, eller bare fordi de ikke vet, vet jeg ikke.

Standardrekka av typer er jo 1-2-4-5, for næringsmiddelgodkjent, men kun kniv og gaffel sier at det virkelig er det.
 
Sist redigert:
RSL-online (NOPLA) har gode bøtter, men de blir ganske dyre hvis man må betale frakt for de. For de av oss som bor Rundt hamar/Elverum etc, så er jo lageret deres i nærheten. Har kjøpt to av de tidligere og ville kjøpt flere av de, fremfor Jula-bøttene, pga gods, kvalitet, og lhvordan lokket låser mot bøtta.
 
Kanskje noen kan ta seg bryet med å sjekke med Europris om bøtten er godkjent for næringsmidler, og om den er laget av resirkulert plast?
 
Biltema har iallefall baljer som er type 5 men ingen kniv og gaffel, har sett dette oftere og oftere.
 
Men hvis en plastbøtte er merket PP eller PE eller lignende, men uten kniv og gaffel så kan det være fordi den er av resirkulert plast.
De kan vel ikke merke den som polypropylen hvis den kan inneholde flere typer plast?

Jeg kan aldri tenke meg at disse bøttene inneholder resirkulert plast av noe slag, dette skal være ren, ny, polypropylen.

Resirkulert plast brukes til 'grove' produkter som søppelsekker og blomsterpotter, og mye av det som blir samlet inn blir også brent. En lys, delvis gjennomsiktig plastbøtte har ikke noe resirkulert plast.
 
De kan vel ikke merke den som polypropylen hvis den kan inneholde flere typer plast?

Jeg kan aldri tenke meg at disse bøttene inneholder resirkulert plast av noe slag, dette skal være ren, ny, polypropylen.

Resirkulert plast brukes til 'grove' produkter som søppelsekker og blomsterpotter, og mye av det som blir samlet inn blir også brent. En lys, delvis gjennomsiktig plastbøtte har ikke noe resirkulert plast.
Jeg aner ikke hva som er greia. Men hvis du graver litt i produktinformasjon her og der (Jeg har gjort det, pga hydro-prosjektet mitt, der brukes det plast) så det som går igjen hvor det er manglende kniv og gaffel, men fortsatt typebestemmelse (f.eks type 5) er at det står at det er laget av resirkulert plast.
 
Statistisk sett er det vel større sjanse for at det ikke er resirkulert plast enn at det er det.

Jeg hadde ikke bekymret meg for å bruke bøtten ihvertfall..
 
Tilbake
Topp