Klar for første brygg - tror jeg...

MortenSickel

Norbrygg-medlem
På søndag skal det bli brygget Saison in the sun fra Holmentoppen (BIAB). Veldig bra instruksjon, men spennende allikevel når man gjør det første gang...

Under meskingen står det om eventuell sirkulering med pumpe, jeg har ikke noen pumpe,så da blir det å tappe ut og helle over fra tid til annen. Hvor store volum skal jeg tappe ut og hvor ofte bør jeg gjøre dette?

Avslutning og skylling - min nest største gryte er ca 8 liter, jeg tror jeg trenger den til å varme skyllevann i, så jeg så for meg å ta posen med malt og legge på en ovnsrist oppå gryten for avrenning, eventuelt kan jeg legge den i en gjæringsdunk og så helle av det som renner ut og skylles ut over i gryta. - Eller er det noen annen god måte å gjøre dette på? (Har ingen bøtte å ofre med å lage hull i bunnen for øyeblikket) (maltvekt i kitet er 6,4 kg)

Det står at man skal tilsette gjærnæring mot slutten av kokingen dersom man bruker flytende gjær. Det er altså ikke noe poeng i gjærnæring når jeg bruker tørrgjær?

Kommer sikkert mer spørsmål etterhvert.... ;-)
 
På søndag skal det bli brygget Saison in the sun fra Holmentoppen (BIAB). Veldig bra instruksjon, men spennende allikevel når man gjør det første gang...

Under meskingen står det om eventuell sirkulering med pumpe, jeg har ikke noen pumpe,så da blir det å tappe ut og helle over fra tid til annen. Hvor store volum skal jeg tappe ut og hvor ofte bør jeg gjøre dette?

Avslutning og skylling - min nest største gryte er ca 8 liter, jeg tror jeg trenger den til å varme skyllevann i, så jeg så for meg å ta posen med malt og legge på en ovnsrist oppå gryten for avrenning, eventuelt kan jeg legge den i en gjæringsdunk og så helle av det som renner ut og skylles ut over i gryta. - Eller er det noen annen god måte å gjøre dette på? (Har ingen bøtte å ofre med å lage hull i bunnen for øyeblikket) (maltvekt i kitet er 6,4 kg)

Det står at man skal tilsette gjærnæring mot slutten av kokingen dersom man bruker flytende gjær. Det er altså ikke noe poeng i gjærnæring når jeg bruker tørrgjær?

Kommer sikkert mer spørsmål etterhvert.... ;-)
Det er ikke noe poeng i å sirkulere underveis i meskinga. Ta og rør godt et par ganger, det holder. Med mindre du har et legitimt behov for å bekjempe gravitasjonen, er pumpe unødvendig i bryggeriet. (Jeg skal likevel åpne for å bruke den til å lage whirlpool under nedkjøling med dyppkjøler. Å stå der og røre er forbaska kjedelig:).)

Du trenger ikke å la posen ligge og renne av. Klem vørteren ut av den. Raskere og mer effektivt. (Bryggosofene har testa det, siden det har vært en vanlig forestilling at du klemmer ut tanniner på den måten. I følge eksperimentet deres var det ingen slik effekt å spore.)

Gjærnæring er bortkasta her, ja. Det er forøvrig bortkasta hvis du bruker ny flytende gjær, også.
 
Takk @Finn Berger !

Da er det eneste jeg lurer på (men det må jeg finne ut av selv) om jeg skal brygge med kommunevannet eller brønnvann - tror jeg går for brønnvannet fra 70 meter nede i fjellet .... (På et eller annet tidspunkt må jeg brygge det samme to ganger med de to vannene og se om det blir noen forskjell - også bør jeg få en vannanalyse av brønnvannet - vet bare at det har vært brukt som drikkevann i mange år.)
 
Kommunevannet har du vel en vannrapport på, sånn at du eventuelt kan legge inn en dose syre. Brønnvannet kan potensielt være vanskelig å brygge med, og så lenge du ikke veit noe om det, ville jeg valgt det kommunale.
 
Jeg er en av de minst erfarne her inne, så min nybegynner erfaring er ganske fersk.

Det vi gikk på en smell med var skylling... Det er fryktelig mye malt og vann i den posen, og det ble et imponerende søl (hunden var glad...). Jeg har ofret en Jula bøtte og borret hull i bunnen på den, så setter jeg den på rist, det funket bra.
 
Det er ikke noe poeng i å sirkulere underveis i meskinga. Ta og rør godt et par ganger, det holder. Med mindre du har et legitimt behov for å bekjempe gravitasjonen, er pumpe unødvendig i bryggeriet. (Jeg skal likevel åpne for å bruke den til å lage whirlpool under nedkjøling med dyppkjøler. Å stå der og røre er forbaska kjedelig:).)
Jeg måler endel høyere temp av det jeg tapper av å sirkulerer med, vil det ikke være en fordel å sirkulere av den grunn?
 
Jeg måler endel høyere temp av det jeg tapper av å sirkulerer med, vil det ikke være en fordel å sirkulere av den grunn?
Det der forsto jeg ikke.

Det vanligste argumentet for kontinuerlig sirkulering - kombinert med termostatregulering - er at du får jevnere og stabilere temperatur i mesken. Og det stemmer nok; spørsmålet er bare om det har noen betydning. Var det noe sånt du tenkte på?
 
Det der forsto jeg ikke.

Det vanligste argumentet for kontinuerlig sirkulering - kombinert med termostatregulering - er at du får jevnere og stabilere temperatur i mesken. Og det stemmer nok; spørsmålet er bare om det har noen betydning. Var det noe sånt du tenkte på?
ja stemmer, måler jeg i malten i toppen er den mye lavere enn i kranen i bunnen
 
ja stemmer, måler jeg i malten i toppen er den mye lavere enn i kranen i bunnen
Men hva vil mye lavere si? Høres ut som isolering mangler. Jeg bruker et gammelt liggeunderlag rundt gryta min, og også et lag på lokket. Under mesk hiver jeg et teppe eller to over også :)
 
Men hva vil mye lavere si? Høres ut som isolering mangler. Jeg bruker et gammelt liggeunderlag rundt gryta min, og også et lag på lokket. Under mesk hiver jeg et teppe eller to over også :)
bruker ikke tepper og er uisolert ja, mye er relativt ja, og 5-7 grader om det står for lenge uten å sirkulere , der lenge også er relativt
 
Da er bryggekjelen klar for første gangs bruk her - jammen fikk jeg ikke bruk for symaskinen også for å kunne brygge... og fikk brukt noe stoffrest som har ligget og slengt i evigheter og som alle såkalte fornuftige folk ville ha hevet for lenge siden!

20210417_182420~2.jpg
 
Sist redigert:
Har bestilt pompe på Eba
Nok en ting å holde styr på og å vaske;).

Jeg har to. Vel forvart i en skuff:p! Har en slags ide om å sette opp whirlpool under kjøling. Å røre i 20 minutter er kjedelig, men på den annen side så er det da en ting mindre å gjøre når jeg er ferdig. Og en ting mindre å rigge opp. Enn så lenge vinner den siste formen for latskap hver gang de to er oppe og fighter:). Men hvis du blir venner med pumpa di, og hvis du bruker en dyppkjøler, så er det et godt tips til noe du kan bruke den til.

Den ene pumpa var en del av ei pakke med brukt utstyr jeg kjøpte. Jeg får vel somle meg til å få solgt den og en del annet ræl jeg ikke bruker når bare pandemien er over.
 
Da er bryggekjelen klar for første gangs bruk her - jammen fikk jeg ikke bruk for symaskinen også for å kunne brygge...Vis vedlegget 51066
Nå greidde du nesten å vekke instinkter og holdninger i meg som jeg var sikker på at jeg ikke hadde:p! Men jeg klarte å sette meg på dem og få dem til å holde kjeft. Det skal jeg ha:).

Jeg kjørte en ganske lang serie med lodo-brygg ("low dissolved oxygen" for de uinnvidde) i fjor, for å finne ut om det ville forvandle ølet mitt til like fantastisk øl som tilhengerne av metoden påstår de brygger. Det gjorde det ikke; det blei hverken bedre eller dårligere. Så dermed kutta jeg det ut. En detalj jeg likevel har beholdt, er "mash cap"-en, dvs. et lokk du legger over mesken som skjermer den mot kontakt med luft. (Oh yeah, that's what they do. Burn your Speidels, brothers and sisters! Or buy the lodo kit;).) Jeg har en teori om at det fungerer til en viss grad som isolasjon.

Jeg brukte et lokk fra ei Europris-bøtte. Det passa nesten helt, jeg måtte bare skjære vekk litt av periferien. Og så satte jeg litt gaffa over gjærlås-hullet, og lagde et lite hull der så luft kunne slippe ut mens jeg pressa lokket nedpå. (Skulle det være lodo, så skulle det være lodo. Ingen skal si at jeg ikke gjorde mitt beste!) Sånn ser det ut, med påskrudd håndtak. (Legg for øvrig merke til den kjekke og maskuline isoleringa på kjelen min;).)
mash cap II.jpg
 
Sist redigert:
Nok en ting å holde styr på og å vaske;).

Jeg har to. Vel forvart i en skuff:p! Har en slags ide om å sette opp whirlpool under kjøling. Å røre i 20 minutter er kjedelig, men på den annen side så er det da en ting mindre å gjøre når jeg er ferdig. Og en ting mindre å rigge opp. Enn så lenge vinner den siste formen for latskap hver gang de to er oppe og fighter:). Men hvis du blir venner med pumpa di, og hvis du bruker en dyppkjøler, så er det et godt tips til noe du kan bruke den til.

Den ene pumpa var en del av ei pakke med brukt utstyr jeg kjøpte. Jeg får vel somle meg til å få solgt den og en del annet ræl jeg ikke bruker når bare pandemien er over.

Jaded Hydra spiralkjøler så er det ferdig kjølt på 3-5min, jeg bare dypper den opp og ned som en tepose mens det kjøles, under overflaten hele tiden for å ikke plaske inn O2. Mindre vasking får du ikke og masse tid spart :)
 
Jaded Hydra spiralkjøler så er det ferdig kjølt på 3-5min, jeg bare dypper den opp og ned som en tepose mens det kjøles, under overflaten hele tiden for å ikke plaske inn O2. Mindre vasking får du ikke og masse tid spart :)
Men avgjort ikke penger spart;). Kjøler'n min fulgte med BB60'n som jeg starta bryggerkarrieren med. Den er litt klønete å bruke, men den kjøler da ned 33-34 liter til under 20 grader på 20 minutter - i alle fall nå om dagen. Det kan jeg leve med.

Men om Vårherre skulle finne på å parkere en hydra utafor døra mi, hadde jeg nok sluppet den inn.

Fat chance! (Kjenner jeg fyren rett, ville det vært en ekte hydra, en sånn som de gamle grekerne omgikkes:(.)
 
Men avgjort ikke penger spart;). Kjøler'n min fulgte med BB60'n som jeg starta bryggerkarrieren med. Den er litt klønete å bruke, men den kjøler da ned 33-34 liter til under 20 grader på 20 minutter - i alle fall nå om dagen. Det kan jeg leve med.

Men om Vårherre skulle finne på å parkere en hydra utafor døra mi, hadde jeg nok sluppet den inn.

Fat chance! (Kjenner jeg fyren rett, ville det vært en ekte hydra, en sånn som de gamle grekerne omgikkes:(.)

Tid = penger, skal en spare tid koster det ofte desverre penger. For meg har det vært 100% verdt det (småbarn, full jobb, brygging sene kvelder)

 
Tilbake
Topp