Nybegynner - gjæring av sider - utfordringer

Hei!
Nybegynner med sider her. har lest mye, både her og andre steder men blir ikke helt klok.
Håper derfor noen her inne kanskje har noen gode forklaringer på det jeg ser på som utfordringer (selvom det kanskje ikke er det?)
uansett, på forhånd takk for alle innspill som evt. måtte komme.

Jeg har satt to batcher med sider, la oss starte med den første:

Joar levemann Ciderkit fra cidercompagniet. Her følger det med en manual og oppskrift som jeg anser som "bombesikke"r.
Manual fulgt til punkt og prikke, alt gikk på et gjæringskar 14/8 og har siden stått på badet med god temperatur. (oppskriften anbefate opp til 26 grader)
Det plupper noe fra tid til annen, men fint lite. Ifg. oppskriften ville det ta 15-40 dager før den er ferdig gjæret.
i dag er vi på dag 50, og jeg målte SG/FG til 1025. (Den var det samme for 4 dager siden) OG var på 1050 den 14/8.
Oppskriften sier at den skal ned mot 1010. Burde ikke dette være ferdig gjæret nå?

Den andre batchen er råsaft fra epler i hagen
5l med råsaft presset ut, tilsatt campden og lot det stå i et døgn.
TIlsatte ca. 300g sukker og målte OG til 1000 - her må jeg ha gjort noe feil eller skrevet ned feil. Eplene var riktignok ikke så modne de skulle ha vært (det fant jeg ut i etterkant) men OG burde vel uansett vært høyere?
6/9 tilsatte jeg som sagt gjær og sukker, og satte den til pynt i stua. Temp ligger stort sett på 20-22. Her har det pluppet godt i en periode, men nå var det mer eller mindre dødt. I dag 3/10, altså 27 dager senere måler jeg SG/FG til 1025. Har tappet den over på kanne, men ble brått usikker på om gjæringen egentlig er ferdig?
Jeg målte SG/FG for en uke siden og da var den på samme som idag.

Beklager om postene er noe rotete, men spørsmålet her er egentlig om det burde gjære enda lenger, eller om det er noe som har gått skeis her som jeg ikke ser?
har vært nøye med renhold iht. anbefalninger her inne og andre steder, så jeg kan ikke se at det skal være et problem.

PS. Målinger er gjort med refraktometer.

Still gjerne spørsmål om det kan bidra til å besvare mine spørsmål/bekymringer her.
 
Sist redigert:
Refraktometer og væske med alkohol krever vel noe omregning. Det enkleste svaret her er at FG målingene dine er helt feil. Enkleste er å skaffe et hydrometer. En sider som får lov til å gjære helt ut for negativ FG (ikke noe sukker og alkohol er lettere enn vann).
 
Refraktometer og væske med alkohol krever vel noe omregning. Det enkleste svaret her er at FG målingene dine er helt feil. Enkleste er å skaffe et hydrometer. En sider som får lov til å gjære helt ut for negativ FG (ikke noe sukker og alkohol er lettere enn vann).
Der lærte jeg noe allerede.Takk! Jeg kjøpte et slikt refraktometer OE og trodde det var godt nok. Har et hydrometer her også,
Burde ha lest manualen bedre.

Målte begge med hydrometer nå:

den store batchen ligger mer eller mindre på nøyaktig 1000.
Den lille med egne epler ligger på 900.
 
Tilbake
Topp