"rutof's" konisk gjæringskar, fremkalle diazetyl?

Hei,

Trenger råd mtp på mitt Kinaprodusert konisk gjærkar (60L) som en gang i tiden ble solg av "rutof" her i forumet. Jeg fikk den ubrukt og med en del sveisseoljerester. skrubbet hele fatet med en stainless steel power cleaner (https://eshop.wuerth.de/Product-cat...aner/14013007080201.cyid/1401.cgid/en/US/EUR/) 3 ganger og vasket i tillegg med flere runder PBW. Til slutt penslet alt med ufortynnet starsan som syrebehandling.
Laget nu 5 batcher med øl og få alltid et problem: rimelig sterkt diazetyl smak og lukt etter ca 2 uker i fatet. Smaken og lukten forsvinner ikke med tiden (opptil 2 uker diazetyl-rest). Er ikke 100% sikkert at det er diazetyl, men beskrivelsen (gammel smøraktig) passer med det jeg leser på nett.
Øllene var en "standart" IPA med US05 og OG av 1.045-1.060, utgjæringene rund 1.012. Gjært på 20C i temp.-kontrollert gjærskap. Identisk øl (samme batch malt, samme OG på vorter, samme batch gjær) ble bra i speidel plast-gjærkar.

Før jeg produsere enda en dårlig batch, har noen her et forslag hva jeg burde gjøre med det koniske fatet? Kunne evtl rengjøringen ikke har vært bra nok? Burde det f.eks. syrebehandles med sterkt HCl? (Da jeg fikk tanken var det noe overflaterust på utsiden, men fant ingenting på insiden).

Hilsen, litt fortvilt brygger
 
dia"C"etyl har ingenting med rengjøring av gjæringskaret å gjøre

Jeg tviler egentlig litt på om det er diacetyl, aldri opplevd det med us-05 og du sier du foretar en diacetyl rest
Likevel "smørsmak" er en korrekt beskrivelse
 
Ang. sveisseoljerester, får du ok skumfasthet?
ja, skumfasthet er ok. mtp rengjøring, det er det eneste jeg kommer på mtp at evtl chemiske rester kunne evtl stresse gjæren? Ellers er jo alt identisk med speidel gjærkarene som gir bra øl.


Vask med, i rekkefølge; trinatriumfosfat, pbw, sterk starsan. Da er stålet reint og passivisert.
hvor få man tak i trinatriumfosfat? Kunne en annen base som NaOH også funker?
 
"Rutof" er et nick jeg ikke har hørt på mange år her inne.. *tar et trekk av en sigarett*

Uansett. Har du fått en annen person til å smake på ølet? Mao, er du BOMBE-sikker på at det er diacetyl du kjenner?
 
"Rutof" er et nick jeg ikke har hørt på mange år her inne.. *tar et trekk av en sigarett*

Uansett. Har du fått en annen person til å smake på ølet? Mao, er du BOMBE-sikker på at det er diacetyl du kjenner?
Som jeg skrev, er ikke 100% sikkert :) smaken (og lukten) er litt som gammelt smør. Litt av det finnes i noen billigere kommersielle pils, som f.eks. Heineken
 
Som jeg skrev, er ikke 100% sikkert :) smaken (og lukten) er litt som gammelt smør. Litt av det finnes i noen billigere kommersielle pils, som f.eks. Heineken
Nå er vel ikke Heineken en type "billigere" pils, som har usmaker fordi det det er billigere enn andre pils..Du kan umulig rakke ned på bryggerne hos Heineken :)

Jeg fikk lyst til å smake, hvor bor du? Sender du en flaske/boks i posten hvis jeg betaler?
 
Ikke ment å trekke ned Heineken ;)

Bor ved Tromsø, kan evtl sende ei flaske. Kanskje bedre ukarbonert mtp at (u)smaken kommer sterkere frem da? Siste batchen er fortsatt i gjærkaret.
 
Tilbake
Topp