Einar Michelsen
Norbrygg-medlem
(P)Syk humor fra @gustavf der altså.Kanskje vi skulle prøvd PostNord i år, bare for å se om de er like raske?
(P)Syk humor fra @gustavf der altså.Kanskje vi skulle prøvd PostNord i år, bare for å se om de er like raske?
... "beredskap" ... . Enig. Hvordan kan sånt misforståsJeg synes dette var lett å forstå. Send inn to, og drikk de to siste sjøl.
Så du har lyst til å dømme i sommerferienKanskje vi skulle prøvd PostNord i år, bare for å se om de er like raske?
Antallet bidrag per deltaker begrenses med følgende grenser:
- maksimalt seks brygg totalt (per brygger)
- maksimalt to brygg per konkurranseklasse (per brygger)
- maksimalt ett brygg per øltype (per brygger)
Jeg er veldig imponert over det dommerorganisasjonen driver med. Som helt ny har jeg stadig angst og tvil når det gjelder det å skulle være med og faktisk dømme, men kursing og trening er særdeles givende - og dessuten veldig hyggelig. Det er ei erfaring mange burde unne seg!Dommertrening i Oslo
Vis vedlegget 71722
Flott at vi får en «dommer moderator» på forumet her.Jeg er veldig imponert over det dommerorganisasjonen driver med. Som helt ny har jeg stadig angst og tvil når det gjelder det å skulle være med og faktisk dømme, men kursing og trening er særdeles givende - og dessuten veldig hyggelig. Det er ei erfaring mange burde unne seg!
Det jeg kan si, er at jeg trur det er veldig nyttig for meg som brygger å kunne ha "dommerperspektivet" på brygginga også. Og da tenker jeg ikke spesielt på konkurransebrygginga - sjøl om det sjølsagt er relevant for den.Flott at vi får en «dommer moderator» på forumet her.
For å døyve spenningen. Har du statistikker på hvilke stiler og klasser årets er påmeldt i og hvordan det er sett opp i mot tidligere år?Jeg forsøker å analysere årets deltakelse, men det er litt mange variabler til at jeg finner noen krystallklare trekk. Det er følgelig noe usikkerhet knyttet til årets analyse
Alle tall for Oslo og Akershus er sammenslått med historiske data.
De harde fakta først
Antall bryggere : 103
Antall øl : 304
Dette er en nedgang på 39% for øl og en nedgang på 25% for antall deltakere i forhold til NM24.
Vis vedlegget 71691 Vis vedlegget 71688
I denne grafen har jeg ikke tatt med 2022 da det var et avvikende år. Men dersom vi ser de siste 12 årene samlet, ser vi at antallet øl per brygger (snitt) har vært høyere i perioden 2021-2024 enn hva den var i perioden 2014-2019.
I 2020 og i år har snittet vært 3 per deltaker.
Siden vi i år innførte en max begrensning på seks øl per deltaker, er det naturlig at snitt-tallet blir redusert i år.
Totalt er antallet øl redusert med 39% i forhold til NM24. En reduksjon var ønsket siden vi under NM24 hadde for store klasser. Både klasse A og B var så store at det var utfordrende å dømme dem profesjonelt. Vi hadde ikke klart en økning i disse klassene i år.
Det er tidligere diskutert hvilke endringer vi kunne innføre, og hvorfor vi endte på de vi har for NM25, så det drøftes ikke videre i denne posten.
Det er derimot tydelig at innstrammingene var i overkant stramme, og vi må se på hvilke vi kan ta bort eller utvide til neste NM.
For NM25 ble følgende innstramminger innført.
Når vi ser grafen over, er det ikke årets nedgang som overrasker meg mest, men den store økningen i både 2023 og i 2024. Begge disse årene avviker mye i forhold til resterende år vi har statistikk for.
Siden konkurransen har vært mer eller mindre lik gjennom de siste ti årene, finner jeg ingen god forklaring på dette.
Målet i år var litt færre øl, men vi håpet på en økning i antallet individuelle bryggere. Det målet nådde vi ikke med en reduksjon av antall bryggere på 25% fra NM24.
Det jeg finner mer overraskende, er at 78 bryggere (57%) som deltok i NM24 ikke deltar i NM25. Jeg er usikker på hvorfor vi opplever et så stort frafall, og vi må ut med en undersøkelse for å avdekke årsaken til dette.
Vis vedlegget 71692
67 av årets deltakere har vært med en eller flere ganger de siste 12 årene.
7 av årets deltakere har vært med 10 eller flere ganger
Det er svært gledelig å se at vi hvert år får nye bryggere som deltar i NM. I år er det 36 bryggere som ikke har deltatt i NM tidligere. Vi ønsker dere hjertelig velkomne.
Det var så langt jeg kom i kveld.
Alle øl er nå sendt til dømmestedene. Der skal dømmestedene gjøre mottak før flighter settes opp og dømmingen kan starte. Dømmingen skal være ferdig innen 11.04.2025. Da må vi sette av tid til kontrollregning ++
Håper alle kan smøre seg med litt tålmodighet, selv om det er ulidelig spennende.
Takk
Morten
Tenker å legge ut mer av det om noen dager. Nå er jeg i Kristiansand…For å døyve spenningen. Har du statistikker på hvilke stiler og klasser årets er påmeldt i og hvordan det er sett opp i mot tidligere år?
Det kan være interessant å utviklingen i områder har lokal innlevering. Har det noe å si? Eventuelt hvor mye?Det jeg finner mer overraskende, er at 78 bryggere (57%) som deltok i NM24 ikke deltar i NM25. Jeg er usikker på hvorfor vi opplever et så stort frafall, og vi må ut med en undersøkelse for å avdekke årsaken til dette.
Ingenting entydig. Agder er kraftig redusert, mens Rogaland har økt med 1 brygger. Begge hadde lokal innsamling i 24, men ikke i årDet kan være interessant å utviklingen i områder har lokal innlevering. Har det noe å si? Eventuelt hvor mye?
12 dobbelbock og bare en eisbock. Flere burde få opp øynene for den stilen, for det er fantastisk godt!Litt mer statistikk.
Her ser dere øl-typene med over 10 innsendte bidrag med Imperial Stout, (19) Tysk Pils (15) og Amerikansk IPA (15) på topp.
Høyre kolonne er bidrag med tilsettinger og kommer i tillegg.
I vedlegget finner dere oversikt over alle typer.
Vis vedlegget 71779
Jeg trur ikke det er antallet bidrag som avgjør hvor tøft det er.Blir tøft å hevde seg med Imperial stout og Dobbelbokk i år ser jeg
Tar du utfordringen til 2026, planlegger eg ei schwarzbier. Min varte ikkje lenge nok til å bli sendt inn. Fin ølstil.Jeg trur ikke det er antallet bidrag som avgjør hvor tøft det er.
Men jeg angrer litt på at jeg ikke sendte inn en schwarzbier. Det hadde vært en billig norgesmestertittel. (Den er faktisk ganske god, også
.)
Du måtte fortsatt ha slått de andre mørke lagerne. Overraskende at ingen har levert Irsk Rød og California Common. Har inntrykk av at det er noen som jevnlig brygger disse stilene.Det hadde vært en billig norgesmestertittel.