Dumpe trub - eller bortkastet ekstra arbeid?

Jeg har en 60 liter konisk ståltank til gjæring. Den har dump ventil for trub, og jeg har pleid å bruke den et par dager før overføring av øl fra tank. Men... tanken har også dreibar dip tube, som kommer ganske mange liter over bunnen . Er det like greit å droppe hele dumpinga, og ikke gå så dypt med dip tuben? Har jo sikt glass, så jeg ser når jeg må stoppe.

Hva gjør dere?

Jeg har en 60 liter konisk ståltank til gjæring. Den har dump ventil for trub, og jeg har pleid å bruke den et par dager før overføring av øl fra tank. Men... tanken har også dreibar dip tube, som kommer ganske mange liter over bunnen . Er det like greit å droppe hele dumpinga, og ikke gå så dypt med dip tuben? Har jo sikt glass, så jeg ser når jeg må stoppe.

Hva gjør dere?
Så lenge du kan bestemme hvor langt ned dip tuben går er det ingen grunn til å dumpe bunnfallet.

Det er i liten grad mengden trub, men heller hvor mye overflate som er i kontakt med ølet. I en konisk tanke vil derfor overflaten bli noe mindre, men trolig ikke tilstrekkelig til at det har noen påvirkning av ølet.

Tilbake
Topp