Prematur WiFi styring

Roger Moen Grytdal

Norbrygg-medlem
Det virker som om Speidel har malt seg inn i et hjørne med WiFi modulen sin. Tror de har lagd en styringsenhet som egentlig ikke er beregnet for å kunne styres av noe annet enn direkte touch på enheten. Har de bare venstrehåndsmekket noe ræl sammen med noen studenter som de kaller en «revolusjon innen fjerstyring» Går jo ikke an å taste inn temperatur uten at det krasjer. Må trykke på piltasten på «panelet» kun en grad om gangen og vente på oppdatering.(bruker laptop med My Speidel) Trykker jeg 2-3 ganger på rad krasjer det. Det er så dårlig programmert at jeg skjønner ikke de kan selge det. PS: dette er ikke en feil på styringsenheten eller WiFi modulen. Jeg har to Speidel 50 og to WiFi moduler. Nettet er raskt og stabilt i begge ender.
 
Helt enig, etter jeg oppgraderte, min denne uken så ble den helt håpløs.
Fungerte litt bedre i den eldre firmwaren når du kunne gå direkte inn på IP
 
Helt enig, etter jeg oppgraderte, min denne uken så ble den helt håpløs.
Fungerte litt bedre i den eldre firmwaren når du kunne gå direkte inn på IP
Helt enig. Wifistyringen er noe ræl!! Fungerte bede med IP-styring.
Det eneste den nå fungerer til, er å følge med på hva som skjer, men etter kort tid så blir man logget ut.

Jeg synes Speidel ikke henger med på utviklingen. Tror speidelsalget har rast etter at brewtools kom på markedet.
 
Helt enig. Wifistyringen er noe ræl!! Fungerte bede med IP-styring.
Det eneste den nå fungerer til, er å følge med på hva som skjer, men etter kort tid så blir man logget ut.

Jeg synes Speidel ikke henger med på utviklingen. Tror speidelsalget har rast etter at brewtools kom på markedet.

Ikke så lett å henge med på utviklingen når kontrolleren deres er fra 2015 og andre kommer med noe nytt i 2018 :)
For min del så nedgraderte jeg kontrolleren til en eldre versjon igjen, da den gir meg den bryggedagen jeg liker.

Dette med å styre enheten via nettet fra BrewFather, BrewersFriend eller Speidel sin egen versjon finner jeg uansett ingen nytte i for min del.
Den lokale styringen på selve enheten er mer enn godt nok for min del - gir meg alle fordelene jeg trenger.

BrewTools er en fin maskin det, liker den godt, men Speidelen er fortsatt en knallbra brygger i mine øyne, de kommer med noe nytt videre utover de også. Vet de har jobbet med å få på plass en rører blant annet - om de har klart det enda vet jeg ikke.
 
Bra å høre at flere enn meg er misfornøyd med endringer i siste versjon av FW. Men,det er viktig at tilbakemeldinger som dette også sendes direkte til Speidel. Da er det en større mulighet for at ting blir fikset.
 
Jeg ga tydelig beskjed om at 1.1.27 var ubrukelig, og at jeg hadde nedgradert for å få det til å virke.
Skrev også at flere på det norske bryggeforumet hadde skriver det samme.
Fikk inntrykket av at de gikk litt i forsvarsposisjon:

Speidel support skrev:
Hi,

we have found out some solved bugs and some reasons on the setting side which
causes problems. No there are also really many people who enjoy using the BM
and MySpeidel - also in Norway. Longterm it is no solution to use 1.1.26 because
it do not work with future settings of MySpeidel.
 
Føler meg litt misbrukt her. Den innsatsen jeg har lagt i dette blir altså "misbrukt" for å bøte på at Speidel fjerner essensiell funksjonalitet. Det var nettopp denne funksjonaliteten som gjorde at jeg kjøpte en Speidel i utgangspunktet. Men, ettersom Speidel har sendt en melding til alle Speidel-brukere med en lenke til min side, så benytter jeg anledningen til å endre innholdet på den slik at jeg får spredt mitt budskap enda mer.
 
Føler meg litt misbrukt her. Den innsatsen jeg har lagt i dette blir altså "misbrukt" for å bøte på at Speidel fjerner essensiell funksjonalitet. Det var nettopp denne funksjonaliteten som gjorde at jeg kjøpte en Speidel i utgangspunktet. Men, ettersom Speidel har sendt en melding til alle Speidel-brukere med en lenke til min side, så benytter jeg anledningen til å endre innholdet på den slik at jeg får spredt mitt budskap enda mer.
Hvis de ikke har vært i dialog med deg før de la ut linken, så bør du føle deg misbrukt.
 
Monitorering av brygge-prosessen via myspeidel.com fungerer dårlig. Javascript-koden er lite robust ifht å handtere manglende respons fra Wifi-modulen. Det viser seg at noen av feilene er lett å fikse. Det er heller ikke nødvendig å være avhengig av en ekstern sky-tjeneste. Dette er bare HTML og Javascript, så dette kan ligge hvor-som-helst, det kan sågar lastes direkte fra lokal disk.

En forbedret versjon ligger her:
Vegard Vesterheim / speidel-control · GitLab

Merk at dette bare fungerer med Firmware 1.1.26
 
Tilbake
Topp