NM 2024 - den store diskusjonstråden

Det kommer stadig sendinger til postkassa mi. De får ikke plass der, og blir forsinka. Det er sagt tydelig i fra om at pakker ikke skal sendes på den måten, men likevel skjer det ofte. Kommer disse ikke fram i tide, kommer de sjølsagt ikke med på videresendiga til dømmestedene.
 
Oi oi !
Norgespakker også ?
De som er 12cm bred og 25 ganger 35 cm rundt ?
I såfall er jeg en av synderne.
Beklager.
 
Jeg deltar i år for første gang og må si jeg er ganske spent på hvordan dette kommer til å gå. Er det ugreit å prate om hva man har sendt inn og blir alle flights publisert i etterkant av dømmingen slik at vi kan få en tilbakemelding? Jeg fikk for øvrig mail om at ølet var registrert mottatt, betyr det at det også kom frem i god stand? ;)

Og til slutt, ikke helt NM-relatert, men hvis man underveis i løpet av året ønsker øl dømt, er det lokallaget som er vegen å gå?
 
Jeg deltar i år for første gang og må si jeg er ganske spent på hvordan dette kommer til å gå. Er det ugreit å prate om hva man har sendt inn og blir alle flights publisert i etterkant av dømmingen slik at vi kan få en tilbakemelding? Jeg fikk for øvrig mail om at ølet var registrert mottatt, betyr det at det også kom frem i god stand? ;)

Og til slutt, ikke helt NM-relatert, men hvis man underveis i løpet av året ønsker øl dømt, er det lokallaget som er vegen å gå?
Ølet er plassert trygt i kasse for viderebefordring til dømmested:).

Alle flightene blir lagt ut.

Du kan sende inn ølet ditt til bedømming av alle godkjente dommere. Men det gjør jo ikke noe å kontakte en lokal dommer. Forøvrig synes jeg jeg får mye ut av smakskvelder der vi smaker på hverandres øl.
 
Noen bidrag som er henta nylig, er ikke registrert ennå, sånn at dere ikke får melding om at ølet er i havn. Årsaken er at vi sliter litt med systemet, men det ordner seg. Flaskene pakkes ut og sorteres til de kassene som skal sendes ut til dømmestedene, så det er ingen fare for at de ikke blir med i konkurransen.
 
Er det ugreit å prate om hva man har sendt inn og blir alle flights publisert i etterkant av dømmingen slik at vi kan få en tilbakemelding?
Poenget med anonymisering er jo at dommerne ikke skal vite hva de dømmer. Det kan jo være greit å være litt forsiktig så man ikke sier noe som kan identifisere et øl ("jeg er veldig spent på min pils med tomat og kardemumme") og kjenner man mange dommere så kan jo også passe seg litt ("husker du den kjempegode weissbieren, for den er i NM nå").

Dømmingene blir publisert omtrent slik:

Og til slutt, ikke helt NM-relatert, men hvis man underveis i løpet av året ønsker øl dømt, er det lokallaget som er vegen å gå?
Ja, eller bruke tilbudet om bedømming utenom konkurranser. Men hvor var nå den informasjonen blitt av?
 
Ja, eller bruke tilbudet om bedømming utenom konkurranser. Men hvor var nå den informasjonen blitt av?
Velbekomme

 
Noen bidrag som er henta nylig, er ikke registrert ennå, sånn at dere ikke får melding om at ølet er i havn. Årsaken er at vi sliter litt med systemet, men det ordner seg. Flaskene pakkes ut og sorteres til de kassene som skal sendes ut til dømmestedene, så det er ingen fare for at de ikke blir med i konkurransen.

Betyr det at man kanskje ikke får bekreftigelse før dømminga?
 
Da har vår lokale trollman - @tfheen - ordna det. Balansen i universet er gjeoppretta, og vi vil ikke bli sugd inn i det sorte hullet i galaksens sentrum.

Ikke med det første, i alle fall:). Nå henger det på Postnord:(.
 
Sist redigert:
Vi venter nå i spenning på at øl fra Oslo og Stavanger skal ankomme Finn...
Øl fra Oslo er klart, mens øl fra Rogaland er på jordomseiling sammen med Post Nord (og ned)
Dersom vi drar opp med øl fra Oslo nå, vil vi måtte dra opp en gang til for å hente øl fra Rogaland, så derfor venter vi (beklager det).
Finn et.al. har jobbet knallhardt for å spore opp øl fra Rogaland. De er nå funnet.. men fremdeles ikke ankommet Finn.

Først når disse ankommer, får vi tatt et endelig mottak. For alle som er bekymret for om øl er ankommet, må vi be dere vente litt til - med tolmodighet.

Per i dag har vi kun oversikt over påmeldte øl, men vi vet at omlag 10% er feil-registrert og/eller ikke blir ferdig i tide.
Når øl ankommer Finn - og de blir registrert som mottatt, vil jeg kunne lage endelige lister.

Jeg har fått hentet ut datagrunnlaget for alle påmeldte og innsendte øl de siste 10 årene.
I tiden som kommer, håper jeg at det blir tid for å analysere disse tallene.
For første gang (for meg) har jeg sammenstilt data for påmeldte og innsendte øl sammen med antallet bryggere.
Det er ikke overraskende at 2016 var toppåret for NM... men vi beveger oss opp mot 2016 tallene i høyt tempo.

Grafer og analyser kommer når øl fra Oslo og Rogaland er registrert mottatt.

Se Norbygg for viktige NM-datoer fremover
 
Nå er det ikke flere øl underveis med Posten. Jeg har henta og registrert alle, og totalen er 362 (mauell telling:)). Ole i Stavanger mente det var mellom 60 og 70 bidrag han hadde sendt, så da er vi oppe i rundt 420. I tillegg kommer Oslo-bryggernes samlede innsats, og da vil det ikke overraske meg om vi bikker 500.

Nå er ikke bare antall bidrag interessant. Hvor mange som har sendt inn, er minst like viktig. Der er tallet så langt 97.

Det trur jeg vi skal være fornøyd med.
 
Sist redigert:
Nå er det ikke flere øl underveis med Posten. Jeg har henta og registrert alle, og totalen er 362 (mauell telling:)). Ole i Stavanger mente det var mellom 60 og 70 bidrag han hadde sendt, så da er vi oppe i rundt 420. I tillegg kommer Oslo-bryggernes samlede innsats, og da vil det ikke overraske meg om vi bikker 500.

Nå er ikke bare antall bidrag interessant. Hvor mange som har sendt inn, er minst like viktig. Der er tallet så langt 97.

Det trur jeg vi skal være forøyd med.
Jeg har hentet ut data for de 10 siste årene for både påmeldte, innleverte og antall individuelle bryggere :)
Mer statistikk kommer.
Mitt estimat er at vi havner på rundt 140 individuelle bryggere i år. Det er bare 2015 og 2016 som har flere bryggere.
Gleder meg til alle flaskene er registrert slik at jeg kan analysere fullstendige data
Takk for fabelaktig arbeid, Finn.
 
@msevland er det mulig å hente ut statistikk for hvordan fordelingen er på bryggere fordelt på fylkeslag også? Hadde jo vært interessant for å få en ide om aktivitetsnivå vs. medlemstall osv.
 
@msevland er det mulig å hente ut statistikk for hvordan fordelingen er på bryggere fordelt på fylkeslag også? Hadde jo vært interessant for å få en ide om aktivitetsnivå vs. medlemstall osv.
Hei
Dette er data som ikke finnes i konkurransesystemet. Da må jeg samkjøre med medlemssystemet. Mulig jeg kunne ha koblet listene sammen på telefonnummer eller epost-adresse. Navn avviker for mye.. Jeg skal vurdere det, men jeg bør trolig bruke tiden på andre ting i NM :)
redigert... men jeg kjenner jeg er fristet :cool:
 
Hei
Dette er data som ikke finnes i konkurransesystemet. Da må jeg samkjøre med medlemssystemet. Mulig jeg kunne ha koblet listene sammen på telefonnummer eller epost-adresse. Navn avviker for mye.. Jeg skal vurdere det, men jeg bør trolig bruke tiden på andre ting i NM :)
redigert... men jeg kjenner jeg er fristet :cool:
«Det er lov å la seg friste» -Minde Sjokolade
 
Tilbake
Topp