Fruitopia

Sigve R

Norbrygg-medlem
Er det noen her som har prøvd fruitopia-maltet fra Bonsak? Jeg har kjøpt inn noen kilo, men er usikker på hva det egentlig egner seg best for. Bonsak selv sier jo at den egner seg til IPA (hvis jeg forstår beskrivelsen rett), men jeg lurer på hvor dominerende maltet er i seg selv? Vil det f.eks. kunne kræsje med enkelte humletyper?

Er det noen her som har prøvd fruitopia-maltet fra Bonsak? Jeg har kjøpt inn noen kilo, men er usikker på hva det egentlig egner seg best for. Bonsak selv sier jo at den egner seg til IPA (hvis jeg forstår beskrivelsen rett), men jeg lurer på hvor dominerende maltet er i seg selv? Vil det f.eks. kunne kræsje med enkelte humletyper?
Krasjer nok ikke med noe, men IPA er ikke IPA lengre. Passer nok godt til de nyere IPA stilene med lav bitterhet og mye sødme og frukt

Krasjer nok ikke med noe, men IPA er ikke IPA lengre. Passer nok godt til de nyere IPA stilene med lav bitterhet og mye sødme og frukt
- men ikke til det nyeste innen West Coast IPA, der det heiteste nå er å bruke 100% pilsmalt, sånn at humla får domenere mest mulig - og maltsmak for all del skal unngås. Det er en stil som virkelig har endra seg, ser det ut som.

Det er i tilfelle et steg tilbake i forhold til Cold ipa som gjerne har ris eller mais sammen med pilsmalt og gjæres med lagergjær. Altså så lite smak som mulig bortsett fra humla.
Ja - men det virker som en slags konvergens.

For min egen del vil jeg heller noen år tilbake. Jeg synes fremdeles Vestkyst er veldig godt.

- men ikke til det nyeste innen West Coast IPA, der det heiteste nå er å bruke 100% pilsmalt, sånn at humla får domenere mest mulig - og maltsmak for all del skal unngås. Det er en stil som virkelig har endra seg, ser det ut som.
Den utviklingen skal få gå videre uten meg antakelig, prøvde bare pilsmalt på IPA, men liker best med pale og litt krystallmalt. Synes balansen blir mye bedre. Men det er smak og behag

Den utviklingen skal få gå videre uten meg antakelig, prøvde bare pilsmalt på IPA, men liker best med pale og litt krystallmalt. Synes balansen blir mye bedre. Men det er smak og behag
hehe - helt enig. Ikke dermed sagt at jeg ikke skal prøve å brygge en IPA med bare pils, for man skal prøve alt - dog med ganske mange forbehold - én gang, Men å slutte å brygge old school IPA kommer ikke på tale:).

Ser Bonsak også skriver "Can drop mash water Ph by 1,2". Er dette mer enn normalt for basemalt? Noe man er nødt til å justere for hvis man bruker mye fruitopia?

Ser Bonsak også skriver "Can drop mash water Ph by 1,2". Er dette mer enn normalt for basemalt? Noe man er nødt til å justere for hvis man bruker mye fruitopia?
Nja - det er mer enn hva pilsmalt gjør, men ikke noe spesielt, trur jeg. Du kan vel stort sett lese ut effekten på pH av fargen når det gjelder basismaltet. (For spesialmalt gjelder at krystallmalt er surere enn de røsta malttypene.)

Jeg har kun brukt det en gang som fersk brygger til en IPA som ble skuffende (men der er det nok mer andre deler av prosessen som var årsaken), og på et forsøk på en klon av det kraftige fruktige brett-ølet til Monkey Brew, Petrified forest. Under foredraget til Tyson på Tautra i helga, formidlet han at den litt fruktige (aprikos) smaken burde passe til IPA som søker deg samme - både hazy og vestkyst. Jeg tipper det også er utgangspunktet for Petrified Forest som er veldig fruktig, selv om Brettmiksen (Bootleg Biology Funk Weapon 2, visstnok) gir fantastisk fruktighet.

Pål på Monkey Brew formidler også at han av en eller annen grunn ender på lavere utgjæring med Fruitopia enn forventet - men mitt kloneforsøk ga omtrent som forventet både for fase en med WLP570 og brett som nå er nede på ca 1.005

Prøvde en periode med Fruitopia + Verdant på IPA i forbindelse med Brewshop sin konkurranse for 2 år siden(?), opplevde den gangen at jeg ikke fikk nok humlekarakter og at humlesmaken druknet litt.

Nå har prosessen min (forhåpentligvis) forbedret seg, men har bare brukt Fruitopia slik som @EivindBakken beskriver i det siste. Opfatter generelt at det gir en fyldig munnfølelse og noen aprikos-aktige noter.

Tilbake
Topp