Behov for ny øltype: American Strong Ale?

Det er vel plent umulig å finne en autentisk altbier i Norge? Og det var ett av @gustavf s argumenter: Du kan ikke forvente at man skal kunne dømme et øl av en type man ikke kan få dannet seg et bilde av hvordan skal være gjennom å smake.
For noen øltyper, for eksempel en del av de britiske, så kan man nok forvente at dommerne kjenner tradisjonen og omkringliggende øltyper godt nok til å kunne gi ei nogenlunde fornuftig dømming uten å ha smakt eksempler. Det er, rett og slett, noe som er såpass klassisk at det nesten må med, selv om det er vanskelig å skaffe i Norge.

Det er mer problematisk med øltyper (ingen nevnt, ingen glemt, men svart IPA), der det er lite tradisjon og eksempelølene er det som egentlig definerer typen.

For noen øltyper, for eksempel en del av de britiske, så kan man nok forvente at dommerne kjenner tradisjonen og omkringliggende øltyper godt nok til å kunne gi ei nogenlunde fornuftig dømming uten å ha smakt eksempler. Det er, rett og slett, noe som er såpass klassisk at det nesten må med, selv om det er vanskelig å skaffe i Norge.

Det er mer problematisk med øltyper (ingen nevnt, ingen glemt, men svart IPA), der det er lite tradisjon og eksempelølene er det som egentlig definerer typen.
Engelsk Old Ale reklamerte vi jo for som fjorårets vinterøl, jfr. nyhetsbrev og artikkel. Og så var plutselig ingen av ølene som var nevnt som eksempeløl, tilgjengelige lenger:(. Så det er litt uforutsigbart hvordan situasjonen til enhver tid vil være.

Mitt nye hjertebarn - sterke, mørke amerikanske humleøl som kan kalles American Strong Ale - er det også tynt med eksempler på. Og hvor mange som savner det som mulig konkurranseøl, er jo også et åpent spørsmål. (Men jeg kan i alle fall nevne minst to:).)

Black IPA trur jeg ikke så mange vil sørge over om det fjernes. Jeg kunne tenkt meg å erstatte den med Red IPA - men hvor mange som vil juble da, er nok usikkert:). Skjønt ølet Rødskjegg er vel av den typen, og har sine tilhengere - trur jeg?

Jaja, julenissen kommer bare til dem som tror på ham - og som skriver ønskelister:).

Hogna markedsfører den som Imperial Red Ale. Kunne nok like gjerne vært en American Strong. Oppskrifta treffer talla for typen godt, selv om den er i den mørkere enden av spekteret.

Vis vedlegget 71948
Vis vedlegget 71950
Mer vekt på maltpreget enn i en Red IPA, altså.

Her er det snakk om et sammenhengende felt der de ulike avgrensa delene ser ut til flyte nokså mye over i hverandre. I nabolaget befinner APA og American Amber seg, også. De har opptil 6,2% ABV, så Strong Ale blir da gjerne der du havner om du brygger en sterkere versjon av disse.

Jeg kan se hvordan dette ikke framstår som et felt det er så meningsfylt for norske øldommere å begi seg inn i - i alle fall så lenge disse øltypene ikke er veldig poulære. Samtidig er det veldig gode øl å brygge inni der, og når du synes både brygging og konkurranser er gøy, er det vanskelig å ikke ønske seg en plass for dem i konkurranser.

Kanskje american dark ale kunne inkludert både Arrogant bastard, Nøgne #100 og Black ipa type øl
Jeg har også sett for meg at det kunne vært mulig å konstruere et sånt "svart hull" - for det er jo et hull i definisjonene der. Jeg veit ikke hvor mye American Strong Ale kan tøyes før det blir meningsløst, men alle varianter av Black IPA trur jeg ikke kan komme inn. NØ #100 har jeg ikke smakt på år og dag, så det kan jeg ikke mene noe om.

Går ut fra at du mener "Am. Strong Ale":). "Am. Dark Ale" finnes ikke - sjøl om den kanskje reint logisk burde gjøre det?

Tilbake
Topp