Det er en stund siden jeg har drukket Uerige Alt, men typedefinisjonen til Altbier tillater et stort spektrum ("svak til tydelig ...") av aromaer og smak, slik at jeg vil påstå at Uerige er typeriktig.
Når det gjelder diskusjonen om hvilke øltyper som er med i Norbryggs typedefinisjoner mener jeg at det er viktig å skille blant de tradisjonelle øltypene, som f.eks. de som er nevnt ovenfor, og nyere (som f.eks. Black IPA).
Det stemmer at det stort sett ikke er mulig å få tak i eksempeløl for mange øltyper - desto viktigere er det at typedefinisjonene er så gode at både bryggere og dommere får en god beskrivelse av ølstilen og kan brygge/dømme deretter. Dessverre er det ikke tilfelle i dag - det gjelder for de øltypene nevnt overfor (Schwarzbier har blitt nylig revidert, men typedefinisjonen har ikke blitt publisert ennå) og for mange andre, akkurat fordi det ikke finnes eksempeløl i Norge. Det er bl.a. derfor dommerkomitéen har planlagt en tjenestereise til UK for å smake på britiske eksempeløl og revidere typedefinisjonene.
Jeg er imot å innføre typedefinisjoner som samler en rekke øl som har noen fellestrekk, men som egentlig ikke hører sammen. Typedefinisjonen blir often litt ullen, og det vil bli vanskelig (eller forvirrende) å brygge typeriktig og å dømme. Det er én av grunnene hvorfor dommerkomitéen for tiden diskuterer å skille klasse 8H Imperial Stout i Engelsk og Amerikansk Imperial Stout.
Det er mulig at Black IPA forsvinner (selv om jeg liker øltypen), og vi har tidligere slettet Moderne lys lager og Moderne mørk lager, for eksempel.
Dersom noen har forslag for nye øltyper, send det gjerne til domkom@n******g.no (jeg pleier å følge med på forumet, men det er et dårlig saksbehandlingssystem). På generelt grunnlag tenker jeg at klassiske øltyper som mangler i dag har en større sjanse til å bli definert som øltype, spesielt når det er mulig å få tak i (helst flere) eksempeløl, enn the latest shit fra et eller annet overvurdert håndverksbryggeri der ute.