Søkeresultater

  1. Mc.

    Kan jeg fate ølet nå?

    Hjelper å sette på trykk og "jokke" litt med håndtaket på lokket. Da blir det som regel tett. Jeg tester fat slik før jeg kobler de på gjæringskaret for å flushe de med CO2 fra gjæringen. Slipper av trykket først ja :cool:
  2. Mc.

    Fating, hva er metodikken?

    Ha ha. Kjenner en som gjorde det med 1 kg trykk i fatet.
  3. Mc.

    Fating, hva er metodikken?

    Fast rutine for meg . Kobler slangen fra gjæringskaret til øl ut. Og vannlås på gass inn.
  4. Mc.

    Fermentis Saflager SH-45

    Altså i gjæringskaret ?
  5. Mc.

    Utveksling av øl for sommeren 2026

    Venter vel med å sette sammen parvis til fristen er gått ut.
  6. Mc.

    Fermentis Saflager SH-45

    Supert! Merker du noe hvitvinpreg av Nelson humlen ?
  7. Mc.

    Fermentis Saflager SH-45

    Deler du oppskriften?
  8. Mc.

    Safale S-04 S04

    Fatet og flasker en bitter med safale s-04 i dag. Syntes det luktet litt Cherry. Fusel kanskje? Temp i rommet var 20grader , men da jeg teipet på en temperaturføler på gjæringskaret så jeg at temperaturen kom oppi 23 grader . Frykter fuselbombe, men tiden vil vise om det blir øl til sluket eller...
  9. Mc.

    NM 2026, den store diskusjonstråden

    Gratulerer som norgesmester Terje :D
  10. Mc.

    Norbryggs typedefinisjoner - BeerXML

    Jeg har egentlig ingen unnskyldninger for ikke å bruke Brevfather. Betaler for den gjør jeg også. Muligens bare inngrodde vaner.
  11. Mc.

    Norbryggs typedefinisjoner - BeerXML

    Ja jeg vet, men tror jeg blir på beersmith . Mest på grunn av mobilversjonen.
  12. Mc.

    Norbryggs typedefinisjoner - BeerXML

    Jeg har brukt den i en del år. Synes den er praktisk siden den er så lett tilgjengelig (mobil).Jeg går opp og ned kjellertrappen flere ganger under bryggedagen og da er det kjekt å ha beersmith på mobilen. Pluss at du kan ta den med når du er ute og reiser. Det eneste jeg savner er...
  13. Mc.

    Norbryggs typedefinisjoner - BeerXML

    Jeg bruker Beersmith mobil versjon. Der er det kanskje ikke mulig å importere sånt ?
  14. Mc.

    "Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

    Litt maltose kanskje og en gjær som ikke spiser maltose ?
  15. Mc.

    Vannjustering

    Er det pH i vannet du ser i brevfather da ?
  16. Mc.

    Vannjustering

    Kommer aldri opp i 6 selv med kun lys malt. Men kanskje p.g.a. at jeg har bløtt vann med lav pH.
  17. Mc.

    Falsk bunn går ut over utbyttet?

    Ja det er den 90 graderen jeg nevnte. Prøvde den for første gang i dag. Det lå igjen 2 liter trub etter tapping av klar vørter. Står til i morgen før dekantering. Vørter brukes til starter eller brødbaking.
  18. Mc.

    Falsk bunn går ut over utbyttet?

    Jeg laget en sånn med en 90 grader innvendig i kjelen . Funker fint. Bruker syrefaste skruer som avstands skims
  19. Mc.

    Falsk bunn går ut over utbyttet?

    Jeg har kokt med falskbunnen i . Det var ikke planlagt. Gikk fint, men det var noen lyder under oppvarmingen som jeg ikke hadde hørt før.
Tilbake
Topp