Falsk bunn går ut over utbyttet?

Jeg droppet falskbunn, bruker heller meskepose. Det er jo en ny verden. Hadde aldri trodd det skulle være så greit med pose. Kan ikke se en eneste ulempe med det. Skylling, fjerning av mask, alt er enklere. Etter mesk trer jeg rørespaden gjennom de 4 løftehempene og ruller spaden slik at posen blir helt stram over gryta, da skviser jeg de aller fleste dråpene ut av masken. Så skyller jeg over en annen gryte, men kunne like greit gjort det over samme gryte. Koker i samme gryte som jeg mesker i, ser ingen tegn til at det brenner seg.
Speidelen får stå i ro en stund til, men kommer til å beholde den om det skulle bli noen fellesbrygg i fremtiden. Hovedgrunnen til byttet var ønsket om å brygge mindre volum. Speidel 50 med kort maltrør likte jeg ikke så godt.
Jeg bruker både pose og falskbunn:). Falskbunn med nippel i midten gir maks tømming av meskekjelen.

Jeg laget en sånn med en 90 grader innvendig i kjelen .
Funker fint.
Bruker syrefaste skruer som avstands skims

IMG20260513193504.jpg
IMG20260513192254.jpg

Vedlegg

• IMG20260513193504.jpg
    IMG20260513193504.jpg
    3,3 MB · Sett: 1
Jeg bruker både pose og falskbunn:). Falskbunn med nippel i midten gir maks tømming av meskekjelen.
Jeg syns den lille "tappen" som fulgte med ss kjelen var såpass effektiv sperre for trub at jeg droppet hele falskbunnen. Likte ikke å måtte fiske opp bunnen etter mesk, men det er jo bare pga jeg bruker samme gryte til mesk og kok at jeg måtte ta ut bunnen mens vørteren var i gryta.

Tilbake
Topp