10 liters fat uten kullsyre!

TorErik

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg har skaffet meg 2 stk 10 liters fat med G-kopling. Disse er fylt med en vellykket batch pale ale.

Problemet mitt er at disse er fylt med ferdig karbonert øl og jeg har brukt et tappe tårn som man pumper trykk inn i fatet for å få ut ølet. Jeg hadde store problemer med å få ut ølet da jeg på første fat ikke klarte å få opp trykket pga feil montering av tappetårnet!! ( det fulgte ikke med bruksanvisning, kjøpt hos bryggselv.no)

På det andre fatet hadde jeg fått hjelp av selger til å montere dette her riktig sammen. Trykk fikk jeg, men klarte ikke å få ut annet en skum samme hvor mye jeg stilte på skruen for skum/luft!

Så nå i ettertid så har jeg forsøkt å sette fatene varmt igjen for å muligens få igang litt bobler i fatene. Men dessverre uten særlig hell. Nå er begge fatene halvfulle av kjempe god pale ale som er helt flat!!

Noen som har tips til hvordan jeg skal få glede av de siste dråpene som er igjen? Går det an å bruke CO2 for å piffe opp?

Alle gode råd mottas med glede.

På forhånd tusen takk!

Hei Audun!

Takk for svar. Jeg er veldig nybegynner så om du kunne fortelle meg litt mer hvordan jeg gjør dette og hva jeg trenger av utstyr hadde jeg vært veldig takknemlig

Sitter på mobilen så er litt hemma. Men søk på en tråd som heter
how to Cornelius fat
Så kanskje du finner svar

Har du en link til tårnet?
Hørres nesten ut som det er den versjonen som pumper luft inn bare for å få ut ølet. Isåfall utsettes det for oksygen og bør drikkes relativt fort(maks 1 til to dager) før det begynner å bli usmaker...

Hei Zliverfox.

Det stemmer det du sier der. Har et slikt tårn og det bør drikkes raskt.

Men nå har det seg sånn at det ser ut som at ølet har overlevd lenge( kanskje nærmere 2mnd) siden jeg forsøkte å tappe av fatene første gang. Ingen usmak i det hele tatt og det kan som noen tipset meg om ha noe med at det i utgangspunktet var ganske høyt trykk i fatene som har fortrengt oksygenet.

Ikke vet jeg men nå har jeg ihvertfall fått tak i CO2 som jeg har satt til rett over 1 bar. Det står nå i hjemmelaget kjøleboks og holder ca 5-6 grader. Det burde vel holde?

Tenkte å la det stå slik til i morgen (teste et lite glass ikveld) og se om det hjelper på.

Hva tror du?

Du kjenner det jo fort på smaken om det er ok. Har slike fat selv. Setter de på 1-1,2 bar i 1-2 uker og så er det klart:)
Du kan jo sette det på 3 bar og rulle litt på det. Så sette på 0,8 bar og drikke:)

Hei igjen.

OK. Har lest litt om denne "rullingen"!
Må det gjøres eller speeder det bare opp prossesen? Jeg vil i såfall få veldig grumsete øl ikveld vil jeg tro?

Det må ikke gjøres. Kort fortalt "ruller" du kullsyre inn i ølet. Kan få kullsyre iløpet av 10 min, eller la det stå i ro i en uke eller to

OK.
Jeg skjønner. Leser at man skal dra i sikkerhetsventil for å slippe ut oksygen. Sitter denne på CO2 flasken eller fatet!?

Edit. Leste feil. Denne er på fatet hvis du har fat med sikkerhetsventil. Finnes også en på regulatoren men denne får du ikke dratt i eller trenger å tenke på.

Tilbake
Topp