1020 AGAIN..... sukk

J

Jan Morten

:eek:

Tappet om vinterølet nå i morges og pokker vekta ligger på 1020.......... :mad:
Laget en lake med 120g hvitt sukker i håp om at gjæra tar ned noe mer på sekundær gjæring :help:

Again altså... Må lese artikkelen din Eduard.... lektyren....... :angel:
 
Det er spesielt faktor 2, 3 og 6 som du lett kan gjøre noe med. Dersom ølet ditt er et ekstraktbrygg så er det vel bare faktor 2 som gjelder.

Hva var OG (original gravity, altså hydrometerets avlesning før gjæring) på ølet, og hva slags gjær, hvor mye, og på hvilken temperatur har brygget stått?

[size=8pt]Obs: det bør merkes at artikkelen ikke er skrevet av meg men av Adrie Otte. Jeg har bare oversatt den med tillatelse.[/size]
 
Vinterølet som følger; 01.02.2008

4 Kg maltekstrakt (kokt med 8l vann i 20min) spedd med 17l prekokt vann til totalt 25L

Og i all iver over å prøve noe nytt glemte jeg å måle OG :confuzed:
Starter av 1pk safelager S23 (glass med 1/2l kokt avkjølt vann + 1 ts lys ekstrakt, klingfilm med lite luftehull over)
sto til det "skummet ordentlig" ved ca 21-22 grader.
Tilført batc i samme temperatur.

Satt ti gjæring på 13 grader.  Aktivitet i låsen etter 4 timer... stakk om i dag da var det ca 10 min mellom hver "fjert" i låsen :)
Har nå lukta svovel i flere dager :D Så den undergjærte fint...

La altså til 120g hvitt sukker i kokt avkjølt lake under omstikking for mulig å "vekke" noe gjær  :help:

Er stygt redd jeg burde benyttet 2 pakker S23 på en slik mengde malt, men settet kom som beskrevet med ferdig tilmålt Zaaz for 60 og 15 min kok...

Spørsmålet er OG med denne mengden ekstrakt da.... forslag ?

Jeg har skaffet meg Pilsenzym (pakker 3g Dexstrose, AMG enzym) Men det er vel for sent i prosessen å tilføre dette  :confuzed:
 
I og for seg så stilles det ikke store krav til belufting av vørter dersom man bruker tørrgjær. Likevel så tror jeg at det kan ha noe med saken å gjøre.

Kokt vann og kokt vørter inneholder svært lite oksygen, slik at gjæren som tilføres knapt får noen mulighet til å formere seg (som den gjør når oksygen er til stede, kalles for 'aerob fase') for så - etter å ha brukt opp all oksygen - til å gå over til et oksygenløst tilværelse (kalles ofte for 'anaerob fase') der gjæren har fermentering som hovedaktivitet.  :brygging:

Det nytter ikke mye å tilsette enzymer. Enzymene (ofte amylaser) tar seg som regel av å dele større stivelseskjeder opp i mindre biter (forskjellige typer sukker) som på sin tur kan fermenteres av gjæren. Slike enzymer kan man bruke dersom man mesker selv, og meskingen har gått litt galt eller ikke har vært fullstendig nok gjennomført. Men du har brukt maltekstrakt som egentlig ikke skal inneholde noen lange stivelseskjeder lenger.

:lese:

:idea: Mitt råd er å gjøre som du selv beskriver, men å ta det litt annerledes neste gang. Da kan du belufte den kalde (!) vørteren ordentlig og hvis du vil ha mer sikkerhet kan du velge å tilsette to gjærposer, selv om sistnevnte strengt tatt ikke skal være nødvendig.

Forøvrig så er det vanskelig å si hvordan maltekstrakten er fremstilt. Det kan godt hende at det er en større andel uforgjærbar sukker i den i forhold til det man selv ville ha mesket frem til. Mesker man selv så har man mer frihet i dette.

Hvordan smaker ølet egentlig?  :biersmile:
 
Jo jeg forstår....

Jeg lot batchen plaske godt ned i karet for å tilføre luft, før gjæren ble tilsatt.
Smaken er egentlig god til å være råvare :) Frisk og noe bittert kansje.... :biersmile:

Vel den skal få tenke seg om en 8-10 dager til så går den på flaske :ilike:

Neste Lørdag er avsatt til maltbrygging her på Knuthaugen og Imperial IPA står på planen :brygging:
 
Hei

Joda den viser riktig 1.000 med vann på 20 grader. Så feilen må ligge noe annet sted  :confuzed:

Men nå plupper det riktignok i gjærlåsen pånytt da (etter omstikking) så jeg håper at den synker noe mer.....  :ber:
 
Hei!

Jeg har litt av det samme problemet, men dog først etter at jeg begynte å blande ekstrakt og mesket malt. Har brygget ekstraktøl i 2-3 år, men nå har jeg begynt å meske. Det viser seg at det hver gang ender opp med FG på mellom 1010 og 1020. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre med dette? Er det akkurat samme betingelser som gjelder, eller er det andre forhold når man blander. Hadde ikke dette problemet når jeg brygget på 100% ekstrakt (ølsett).  Selve smaken blir forøvrig mye bedre når jeg blander, men den blir litt for søt.

Håper noen har gode råd???

Hilsen Tom på Farmen.
 
Jeg har erfart, etter gode innlegg fra Gahr. å la brygget stå lenger en man kansje hadde tenkt. To uker til gjæring av ale mellom 18 og 20 grader. burde gjøre susen, selv om man ikke har brukt den optimale gjærstarter.
Hvis du har brukt en for høy % anndel av spesialmalt f.eks. karamellmalt kan øllet bli veldig søtt siden denne malten gir fra seg mye uforgjærbare sukkerarter, som bare skal gi smak og karakter.
 
Drikker på en helt flat stout, flasket i går (ja, den siste flasken ble mindre enn halvfull så den blir aldri skikkelig karbonert, så jeg satte den heller i kjøleskapet). FG endte på ca. 1.020, men med mindre munnen min lurer meg er ikke ølet særlig søtt. Murphy's er søtere. Jeg antar at den bare er full av dekstriner og lignende.
 
Kjetil S skrev:
Jeg antar at den bare er full av dekstriner og lignende.

Det bør man nok kunne merke på munnfølelsen. Kjennes ølet tykkere enn vanlig pils? Man kan gjerne riste glasset litt for å se hvordan væsken oppfører seg. Som regel kan man se det ganske godt dersom ølet er 'tykk'.
 
Vinterølet ble tappet i dag.

Priming gjorde nok noe da FG var nede på 1018 nå. Dette er alikevel i høyeste laget, men bruken av flytende maltekstrakt kan vel delvis være årsak :confuzed:
Det har aillefall vert et tema tidligere vet jeg...

Vel nå står min Inperial IPA og klukker lykkelig på 20 grader. Der er jeg imidlertid førnøyd med FG på 1020 (dersom jeg kommer dit)
for OG på 1072 betegner en "voksen" batch  :godtoel:

Nå blir det nokk å fortsette med malting og rims her på Knuthaugen... Og snart flyttes hele bryggeriet ut i garasjen :ilike:

Som danskerne sier; Høyt skum drenge  :biersmile:
 
Ja, det er jo en stout. Men jeg får komme tilbake med en ny bedømmelse når ølet er karbonert, for nå er glasset tomt. Pussig at det skulle smake såpass godt etter bare ett døgn på flaske, men det skal få stå en uke til før jeg åpner enda en.
 
Tilbake
Topp