12 volt og 220 volt jord i "styreskap"

uggabugga

Norbrygg-medlem
Driver å bygger en kontrollboks for et HERMS. Et lite elektrisk spørmål i den sammenheng:

Kan jeg både ha jordingen til 220 volten og minus til 12 volten i godset i skapet?

Sparer litt knot med å isolere ut noen 12 volt kontakter og brytere egentlig beregnet på bil.
 
Jord på 230 volt har iukke noe med "jord" på bil og gjøre, det er to forskjellige ting. Jeg har og styreskap med 230, 5 og 12 volt, kun 230 volts jordingen er koblet til skapet og sånn vil det alltid være.
 
Jord på 230 volt har iukke noe med "jord" på bil og gjøre, det er to forskjellige ting. Jeg har og styreskap med 230, 5 og 12 volt, kun 230 volts jordingen er koblet til skapet og sånn vil det alltid være.
Men er det noe teknisk i veien for å gjøre det slik jeg beskriver?
220 V jord i godset i boksen er en sikkerhet som leder strømmen til jord i tilfelle feil.
Jordfeilbryter i sikringsskapet vil kutte strømmen ved antydning til lekkasje av 220 volt.
Så lenge ingen feil har oppstått så er det eneste viktige at jordforbindelsen er der. At 12 volt minus ligger i gods har derfor ingen betydning tenker jeg da ( nesten positivt for da vil kanskje jordfeilbryter også reagere på kortslutning i 12 voltdelen av anlegget, selv om den også er beskyttet av en sikring ). Tenker jeg helt feil her?
 
Men er det noe teknisk i veien for å gjøre det slik jeg beskriver?
220 V jord i godset i boksen er en sikkerhet som leder strømmen til jord i tilfelle feil.
Jordfeilbryter i sikringsskapet vil kutte strømmen ved antydning til lekkasje av 220 volt.
Så lenge ingen feil har oppstått så er det eneste viktige at jordforbindelsen er der. At 12 volt minus ligger i gods har derfor ingen betydning tenker jeg da ( nesten positivt for da vil kanskje jordfeilbryter også reagere på kortslutning i 12 voltdelen av anlegget, selv om den også er beskyttet av en sikring ). Tenker jeg helt feil her?

Feil på 12 volt vil ikke løse ut jordfeilbryteren.
Vi har generelt ikke noe i skapene som gjør jordig i skapet sikrere.
http://home.online.no/~famdemmo/elektro/elektristetu.html#Jordfeilbryter
 
Man omtaler ofte (feilaktig) 220v anlegg som + - og jord.
Blir ikke dette like håpløst som å koble - og jord sammen i et 220v anlegg?
Det er ikke mulig å koble et DC og et AC anlegg i samme krets uten at det blir trøbbel...
 
Jord i 230 volts (IT) anlegg være alt mellom 0 og 230 volt, jorpunktet er jo svevende så det har ikke fast potensiale, slike feil reagerer nødvendigvis ikke jorfeilbryteren på, men har du jordingen i ditt anlegg i orden er ikke dette noe og bry seg med.
I et 400 V anlegg er jord koblet til N og jordfeil vil da medføre sikringsbrudd.
Og blande jord og 0 V (-) vil ikke medføre noen fordeler men store problemer med forskjellige feiler, som fx. at du slenger med en ledning fra mikrokontrolleren under kobling med strøm på.
Jeg har noen titalls microcontroller i mitt skap eller tilhørende men vil aldri blande dette inn med 230 volten, har ikke hatt noen problemer som ville vert unn gått hvis jeg gjorde det, tvert imot.
 
Driver å bygger en kontrollboks for et HERMS. Et lite elektrisk spørmål i den sammenheng:


Sparer litt knot med å isolere ut noen 12 volt kontakter og brytere egentlig beregnet på bil.

Hva er det du har som da må isoleres ?
I min tid med bilskruing (fram til 1990 ) var dette kun på stiftene i tenningsanlegget, noe som ikke skal forgå på et likestrømsanlegg fordi det der er positiv spenning som skal brytes, men dette er i dette tilfellet mere komplisert.
 
Bruker sigarett-tenner kontakter til 12 V pumpe. Hunn-kontakten er slik utformet at 12 V minus kommer i kontakt med chassiset. Kan løse det med å kutte er større hull, sette inn en plastplate som jeg monterer kontakten i, evt kjøpe en ny kontakt. Prakkete, men det går.
 
Det var også min første tanke, men har litt forskjellige erfaringer med Kina-pumpene og vil derfor ha en løsning som gjør bytte av pumpe enklest mulig.
 
Enten en topolet kobling eller en enkel hann+hunn XLR gjør slike skifter lett. Strekk kabelen frem til der du skal ha pumpa, og ha en liten tamp på pumpa, xlr (eller annet) i begge ender.
 
greit hvis du ikke har lydanlegg i nærheten :) forundrer meg litt at slikt brukes om hverandre, det skulle være kontakter nok til og kunne bruke vidt foskjellige til lyd og power.
 
Vel, XLR viderefører jo bare "power" som du kaller det. Det er høyttaleren som lager lyd ut av det. Samme hva slags plugg man bruker, så lenge det gjør jobben.
 
Vel, XLR viderefører jo bare "power" som du kaller det. Det er høyttaleren som lager lyd ut av det. Samme hva slags plugg man bruker, så lenge det gjør jobben.

greit det, men for oss innen sterkstrøm er det ikke snakk om hva du gjør, vil gjøre eller ikke vil, det er snakk om hva som går ann, slike kan da ikke brukes til 230 v. uansett hva der speccet til forde de kan forbyttes med lydkontakter, så det forundrer med at de brukes til vidt forskjellige systemer.
Har selv en som brukes til 24 v lading.
 
greit det, men for oss innen sterkstrøm er det ikke snakk om hva du gjør, vil gjøre eller ikke vil, det er snakk om hva som går ann, slike kan da ikke brukes til 230 v. uansett hva der speccet til forde de kan forbyttes med lydkontakter, så det forundrer med at de brukes til vidt forskjellige systemer.
Har selv en som brukes til 24 v lading.

Kanskje jeg hopper litt raskt, men jeg leste at OP ville bruke det til 12V pumpe, og da er iallefall XLR innenfor. 12v er svakstrøm i det oppsettet her.
 
Tilbake
Topp