120 liters trykksatt gjæringskar

Alt av Tri-clamps er kjøpt på Ebay og sikkerhetsventilen, endelokk med sikkerhetsventil er kjøpt hos Brewshop :)
Sluttresultatet ble slett ikke så verst. Neste blir med 6" eller 8" endelokk med overgang til 4"(også det på Ebay). Dette fordi det letter rengjøringen mye.
Kommer ikke frem på bilde, men har 4" endelokk i bunnen også.
3 ben av trykkimpregnert limt fast i tanken med Bostik Express og med låsbare hjul fra Biltema.

Bilde viser den 95% ferdig ikke polert og uten 1/2" temp.sensor ++
Vis vedlegget 43011
Jeg har drømt om det samme! Du er flink til å sveise eller? Hvordan funker det?
 
Jeg har drømt om det samme! Du er flink til å sveise eller? Hvordan funker det?
Konklusjonen etter 120L tanken var at den bør nok deles for å komme til på en ordentlig måte. Og på den måten får du slipt og rengjort (Beisepasta) sveisene på en tilfredsstillende måte. Testet 120L tanken en gang og det resulterte i metallsmak i ølet.

Krøp til korset og kjøpte meg noen Brewtools tanker, men jobber allikevel med en 200L bereder hvor det kun gjenstår å sveise tanken sammen igjen. På denne har jeg også satt inn den største HERMS coilen Brewshop selger for kjøling.
8" Tri-Clamp på toppen og 3" i bunnen. Har også noen 2" for varmekolbe samt noen 1,5".

Jeg var sveiser engang i tiden :D
 
Konklusjonen etter 120L tanken var at den bør nok deles for å komme til på en ordentlig måte. Og på den måten får du slipt og rengjort (Beisepasta) sveisene på en tilfredsstillende måte. Testet 120L tanken en gang og det resulterte i metallsmak i ølet.

Krøp til korset og kjøpte meg noen Brewtools tanker, men jobber allikevel med en 200L bereder hvor det kun gjenstår å sveise tanken sammen igjen. På denne har jeg også satt inn den største HERMS coilen Brewshop selger for kjøling.
8" Tri-Clamp på toppen og 3" i bunnen. Har også noen 2" for varmekolbe samt noen 1,5".

Jeg var sveiser engang i tiden :D
Helt tydelig at du har vært sveiser ja! :p

Men ja, jeg har jo først og fremst skjønt at trykktank det får jeg ikke til, men gjæringstank med passe tilfredstillende resultater bør jeg få til.

Også har jeg behov for mye mindre volum enn deg. Så tenkte å få tak i en 6" triclamp til toppen, men bare ha en 1,5" i bunnen.

MEN var det ikke rart å få metallsmak? Hva trur du det kommer av? Må vel være beisepasta ellernoe da eller? Jeg tenker at om du har veske i den over tid, så vil vel usmaker sette seg i det, og bli borte fra tanken. Eller?

Veldig spennende prosjekt iallefall. Men laaangt over hode på meg. Jeg trur jeg må bruke sveisefrie stusser. Fikk høre at det å gjøre sveisene gode nok til å kunne gjæres på, var vanskelig. Hva tenker du om det?
 
Helt tydelig at du har vært sveiser ja! :p

Men ja, jeg har jo først og fremst skjønt at trykktank det får jeg ikke til, men gjæringstank med passe tilfredstillende resultater bør jeg få til.

Også har jeg behov for mye mindre volum enn deg. Så tenkte å få tak i en 6" triclamp til toppen, men bare ha en 1,5" i bunnen.

MEN var det ikke rart å få metallsmak? Hva trur du det kommer av? Må vel være beisepasta ellernoe da eller? Jeg tenker at om du har veske i den over tid, så vil vel usmaker sette seg i det, og bli borte fra tanken. Eller?

Veldig spennende prosjekt iallefall. Men laaangt over hode på meg. Jeg trur jeg må bruke sveisefrie stusser. Fikk høre at det å gjøre sveisene gode nok til å kunne gjæres på, var vanskelig. Hva tenker du om det?
Jeg tror den metalliske smaken kom av at jeg ikke kom godt nok til å rengjøre baksiden av sveisene uten bruk av bakgass.
Det jeg gjør på denne tanken er at jeg har delt den slik at jeg får slipt alle sveiser og når jeg så sveiser på "lokket" benytter jeg bakgass slik at baksiden av siste sveisen blir bra.

Husk også at de aller fleste VVB har en skjørtekant hvor endende er sveiset på selve berederen. Her vil det være god grobunn for bakterier og er helt avgjørende å få slipt ned. Her er det vanskelig å komme til uten å dele tanken.
 
Jeg tror den metalliske smaken kom av at jeg ikke kom godt nok til å rengjøre baksiden av sveisene uten bruk av bakgass.
Det jeg gjør på denne tanken er at jeg har delt den slik at jeg får slipt alle sveiser og når jeg så sveiser på "lokket" benytter jeg bakgass slik at baksiden av siste sveisen blir bra.

Husk også at de aller fleste VVB har en skjørtekant hvor endende er sveiset på selve berederen. Her vil det være god grobunn for bakterier og er helt avgjørende å få slipt ned. Her er det vanskelig å komme til uten å dele tanken.
Datt av allerede første linja! Hehe, tydelig mye å lære. Hvordan ser skjørtekant ut? hvordan vet jeg hva som er hva? og hva sliper du ned med?

men ja, min tanke var å dele tanken i to, også sette på lokket til slutt igjen ja. Jeg har gjort det på kokekjelen min, men fikk høre det var en helt annen sak med gjæring.

Og ja, JEG sveiser ikke, har heldigvis en glad amatør til å gjøre det.
 
Metallsmaken kommer fra belegget i berederen og forsvinner etter første brygg eller at du behandler den med saltsyre eller lignende, øl er surt og gjør samme jobben men det må kanskje kastes istedenfor å drikkes.
Jeg har loddet istedenfor sveising og det har gått greit med opp til 1 bar men kommer ikke til å bruke mer enn noe få psi.
5" i topp for å få inn en temptwister. en 1,5" wldless i midten av det og med T for div. utstyr.
loddet på 2" i elemethullet og satt på lokk med termowell.
1,5 weldless i siden nede for tapping med dobbel o-ring diptube og seglass.
1,5" weldless i bunn for pumpe og div.

1,5" 2" og 5" er triclamp.
Bruker pumpe fra bunnen til en vaskeball i topp lokk et for rengjøring og sterilisering.
Dette er hoved gjæringstanke men skulle gjerne hatt større enn 100 liter.
Jeg har ikke regnet sluttprisen på denne men det blir nok mer enn 20000,- mindre enn en kjøpt tank.
 
Husk også at de aller fleste VVB har en skjørtekant hvor endende er sveiset på selve berederen. Her vil det være god grobunn for bakterier og er helt avgjørende å få slipt ned. Her er det vanskelig å komme til uten å dele tanken.
Kunn OSO som er egnet har jeg funnet ut, og de har alt av rør inn/ut i topp eller bunn.
 
Metallsmaken kommer fra belegget i berederen og forsvinner etter første brygg eller at du behandler den med saltsyre eller lignende, øl er surt og gjør samme jobben men det må kanskje kastes istedenfor å drikkes.
Jeg har loddet istedenfor sveising og det har gått greit med opp til 1 bar men kommer ikke til å bruke mer enn noe få psi.
5" i topp for å få inn en temptwister. en 1,5" wldless i midten av det og med T for div. utstyr.
loddet på 2" i elemethullet og satt på lokk med termowell.
1,5 weldless i siden nede for tapping med dobbel o-ring diptube og seglass.
1,5" weldless i bunn for pumpe og div.

1,5" 2" og 5" er triclamp.
Bruker pumpe fra bunnen til en vaskeball i topp lokk et for rengjøring og sterilisering.
Dette er hoved gjæringstanke men skulle gjerne hatt større enn 100 liter.
Jeg har ikke regnet sluttprisen på denne men det blir nok mer enn 20000,- mindre enn en kjøpt tank.
Spennende!
Har du bilde eller?
 
Med (innvendig) skjø(r?)tekant kan du tenke omskjøt.
Dvs at platene ligger over hværandre , litt tilsvarende som bordkledninen på huset.
Er ikke helt slik, men det du bør gjøre er å få deg bereder som har buttsveiset sveisefuge.
Med varmeelementet ute vil du kanskje kunne se det.
Hvis ikke, kjenn etter med f eks en streng om det er slik innvendig kant.
En buttsveis har normalt ingen kvass kant, den er ofte ganske flat.
 
Med (innvendig) skjø(r?)tekant kan du tenke omskjøt.
Dvs at platene ligger over hværandre , litt tilsvarende som bordkledninen på huset.
Er ikke helt slik, men det du bør gjøre er å få deg bereder som har buttsveiset sveisefuge.
Med varmeelementet ute vil du kanskje kunne se det.
Hvis ikke, kjenn etter med f eks en streng om det er slik innvendig kant.
En buttsveis har normalt ingen kvass kant, den er ofte ganske flat.
Ah, takk for tipset. Men det var slik jeg regnet med da ja! Så det var bra. Jeg har et par tanker stående, men skjønner det er endel jeg må ta høyde for gitt. Blir spennende å sjå på detta framover. Men igjen, takk for tipset og oppklarninga! :)
 
Konklusjonen etter 120L tanken var at den bør nok deles for å komme til på en ordentlig måte. Og på den måten får du slipt og rengjort (Beisepasta) sveisene på en tilfredsstillende måte. Testet 120L tanken en gang og det resulterte i metallsmak i ølet.

Krøp til korset og kjøpte meg noen Brewtools tanker, men jobber allikevel med en 200L bereder hvor det kun gjenstår å sveise tanken sammen igjen. På denne har jeg også satt inn den største HERMS coilen Brewshop selger for kjøling.
8" Tri-Clamp på toppen og 3" i bunnen. Har også noen 2" for varmekolbe samt noen 1,5".

Jeg var sveiser engang i tiden :D
Har du bilde av den nye eller?

Jeg er i beit hva jeg skal gjøre i bunnen av min - sveisefri gjennomføring, sølvlodde eller gå til profesjonell og få sveisa inn med bakgass. Jeg har mindre erfaring enn de fleste av dere her, og kjenner dette er nytt terreng. Hva er enklest å få til, og hva blir bra nok??

ikke ennå men det skal komme.
brygger ikke her jeg bor så når jeg er i bryggeriet er bryggingen prioritert.
 
Tilbake
Topp