Ønsker meg en humleguide!

Har brygget noen brygg og eksperimenter litt med egne oppskrifter. Har erkjent at det tar lang tid og må konsumeres mye øl for å lære dette faget. Har nå lagd noen ales med kun en humle for å lære smaken. Lurer på hvilke humler som passer sammen osv. Skal jeg teste ut alle kombinasjoner selv er jeg redd jeg blir alkoholiker ;-)  . Finnes det noen guide for oss newbies?

Du ønsker deg en kombinasjonsguide? Jeg tror ikke noe slikt finnes, og selv om jeg kan ønske meg en, er jeg ikke sikker på at det vil være lurt. Humlen kan brukes på ulike måter, og alt etter bruk kan du få smaker som kolliderer eller går sammen, fra samme humleslag  -- og du kan få en humle som er forferdelig i forgrunnen til å bli brilliant i bakgrunnen. En ganske komplett samling med karakteristikker og alfasyrenivå finner du f.eks her. Bruk fantasien og tenk på hvilke kombinasjoner du kan tenke deg vil fungere sammen -- som regel vil du ha rett.

Ellers er Amarillo/Simcoe berømt som smak/aroma-kombinasjon i IPA, og enkelte andre kombinasjoner er aldri direkte feil.

Her er en link som funker: http://byo.com/resources/hops
Forøvrig kan jeg anbefale magasinet Brew Your Own. Det har alltid gode artikler, og veldig kunskapsrike folk som skriver. Siste nummer hadde en knallgod artikkel om amerikansk ølstil. Her er det veldig mye info om amerikansk humle.

Tilbake
Topp