25 liters settene til bryggselv, 25 liter når?

Jeg mener å ha lest på forumet at dette er før kok. Et hvert bryggeri er ulikt, så det er vel vrient å anslå hvor mange liter du vil sitte igjen med etter kok.

Det er vørtermengde i gryta etter koking, før tapping til gjæringskar. Hvis man kjenner sitt eget systems fordampingsrate, er det enkelt å beregne hvor mye man må begynne å koke med for å ende på 25 liter.

Gahr skrev:
Det er vørtermengde i gryta etter koking, før tapping til gjæringskar. Hvis man kjenner sitt eget systems fordampingsrate, er det enkelt å beregne hvor mye man må begynne å koke med for å ende på 25 liter.

Ja, det var slik det var. Da beklager jeg på vegne av hukommelsen min. :)

Mens vi er i nabolaget av temaet...

Vet noen hvilken bryggeeffektivitet som ligger til grunn for 25l til gjæring med OG verdiene som er oppgitt i settene?

Hadde vært interessant å vite, siden jeg notorisk "sliter" med litt lav effektivitet. Løste det forrige gang med å bestille en "pimp my beer" pakke med malt til et American IPA sett.

Jeg kan bare svare for Gahr ed.- og ABC-settene, men jeg tar alltid utgangspunkt i mitt eget oppsett og mine egne tall. Selv har jeg stort sett et utbytte på rundt 85 % (med MINE tall og MINE beregninger, det er ikke sikkert Gahrsmith vil stemme 100 % overens med f.eks. Beersmith). Når oppskriftene lages oppgis det så en omtrentlig OG (i tilfellet American IPA 1063-1067, der det høyeste tallet antar et utbytte på ca. 85 %) for å ta (litt) høyde for variasjoner. Hvis du vet utbyttet i eget system, kan du gjøre en kjapp beregning på grunnlag av den totale maltmengden i settet og se om du vil bomme stygt på dette nårdu sikter på 25 liter vørter. Hvis utbyttet ditt er en del lavere, kan du ev. bryke en mindre vannmengde eller koke vørteren litt inn før humletilsetningene.

Takk for svar!

Dette var et (vel egentlig to sett brygget samme dag) med Gahr ed. American IPA.

Dersom jeg må ned i vørtermengde må jeg vel også justere humlemengder? Selvsagt avhengig av størrelse på avviket? Eller er dette av mindre betydning?

Nå fungerte det også meget bra å bestille litt ekstra malt med samme samensetning fra Bryggselv, og det er en liten kostnad som jeg er villig til å ta inntil jeg får jobbet litt med effektiviteten.  ::)

Gahr skrev:
. Selv har jeg stort sett et utbytte på rundt 85 % (med MINE tall og MINE beregninger, det er ikke sikkert Gahrsmith vil stemme 100 % overens med f.eks. Beersmith). 

Skummelt nok, så pleier Gahrsmith å stemme 100% ;D

Bernts skrev:
Gahr skrev:
. Selv har jeg stort sett et utbytte på rundt 85 % (med MINE tall og MINE beregninger, det er ikke sikkert Gahrsmith vil stemme 100 % overens med f.eks. Beersmith).  

Skummelt nok, så pleier Gahrsmith å stemme 100% ;D

Hahaha. Alltid. Og hvis det ikke stemmer, er det noe galt med utstyret, ikke utregningen.;D

Tilbake
Topp