3 glass med gjær i stedet for 2 -vil det hjelpe?

Thomor

Norbrygg-medlem
Jeg er en fersking med et par batcher bak meg og lurer på følgende:
Når jeg har kjøpt all-grain oppskrifter fra Bryggselv har jeg fått med 2 glass med gjær. DIsse har jeg ristet og plumpet rett oppi vørteren og satt til gjæring, med et helt streit resultat (litt høyere FG enn target men ikke alarmerende).

Tenker å ha mitt første brygg over helgen som er oppskrift fra bok, en Porter. (O.G. 1.070, F:G 1.016).
Vil det ha noe for seg å bruke for eksempel 3 (eller 4!) glass med gjær i stedet for 2, eller er dette fullstendig bortkastet? Jeg brygger fordi det er gøy og ikke for å spare penger, så jeg er ikke opptatt av literpris på ølet.
I følge oppskriften skal jeg bruke WLP007 og gjære på 20 grader i 2 uker.

(Selvfølgelig burde jeg lage gjærstarter, men jeg har lyst til å lære meg en ting av gangen og ikke gape over alt med en gang).

Av alle ting innen bryggingen som påvirker resultatet er gjær og gjæring det desidert viktigste.
Poenget med en gjærstarter er ikke å spare penger, men å tilsette en gjær som er vital og som er klar til å jobbe.
Vil du ha bra resultat, så må du fokusere på gjær og gjæring. Det er bedre å forenkle andre deler av bryggeprosessen, feks brygge ekstrakt istedet for all grain.

Du bør absolutt lage gjærstrter først som sist, det er ikke særlig vanskelig. Ta en titt her.

Gahr skrev:
Du bør absolutt lage gjærstrter først som sist, det er ikke særlig vanskelig. Ta en titt her.

Tar med meg det og skal planlegge starter etter neste brygg, ja, men neste brygg er rett etter jobb hos en kamerat (som er enda ferskere enn meg), og jeg har ikke så lyst til å ta med meg starteren på jobb.

Tilbake
Topp