Hjelp! Bryggetabbe med lager-gjær

Armas

 
Jeg dummet meg skikkelig ut på forrige bryggedag og trenger rask innput på hva som er smartest nå.
Brygget en streit lager, men fikk dårlig tid på slutten.
Overførte vørter til gjæringskar gjennom kjølespiral, og pitchet tørrgjær da bøtta var halvfull. Glemte å sjekke temp først..
Da jeg sjekket så viste det seg at den var på ca. 17 grader. 8 grader for høyt. I panikk bestemte jeg meg for å resirkulere all vørteren ned til riktig temp istedenfor å kjøle ned i kjøleskapet. Tømte dermed vørter (med gjær) fra gjæringskar tilbake i gryta og sirkulerte til riktig temp. Usikker hvilken temp det kan ha vært i gryta, så jeg vet ikke hvor varmt det ble for gjæren.
gjæren er fermlager w.
Uansett, gjæringen går ekstrem sakte.
Etter en uke på 10 grader har den gått fra 050 til 042. Bobler i gjærlåsen på dag 3.
Skulle gjerne pitchet mer, men butikken i Kristiansand har lagt ned.
Hva anbefaler dere nå?
Har 2/3 pose kveik liggende, kan det være et alternativ?
RDWHAHB?
Bestille mer gjær ( som kanskje kommer tirsdag/ onsdag..)
 
Det ble med mye trub til gjæringskaret. Kan gjæren ha blitt fanget nedi der og ikke fått spredd seg godt i vørteren? Kanskje en god røring vil hjelpe?
 
You are worried for no good reason. You didn't need to chill the wort further, it would have been fine without doing the extra work. It's going to be awesome. Just stop worrying and let it be.
 
8 poeng på 3 døgn er ikke så galt da, tar fort noen dager å bli mange nok celler før aktiviteten tar seg opp, jeg er på dag 4 selv og har gått ned 8 poeng :) Med mindre du får en svovel bombe de neste dagene så har det nok gått helt greit :)
 
Jeg vil vel si at det er en hvis fare for at gjæren har lagt seg i trubbet og han har mistet en del gjær
Var nok unødvendig og dumt å kjøle ned i kjelen igjen
 
Jeg vil vel si at det er en hvis fare for at gjæren har lagt seg i trubbet og han har mistet en del gjær
Var nok unødvendig og dumt å kjøle ned i kjelen igjen
Unødvendig er det vel ingen tvil om, men gjort er gjort, og med mindre det var et stort brygg med lite gjær, ville jeg likevel ikke bekymret meg så voldsomt, spesielt siden den allerede er i gang.

Om denne fermolager w ligner Brewly W-34/70 så er 48 timer før det i det hele tatt kommer et plåpp helt normalt og ingenting å bekymre seg for.
 
En uke og kun gått fra 1.050 til 1.042 syntes jeg høres urovekkende ut
Så bare dag 3, men ja, var visst bare da den startet opp. Til @Armas, da har du 2 valg, du kan prøve å tilsette O2 hvis du har utstyr, eller du kan tilsette gjær. Om planen er å tilsette kveik, kan du vurdere om du heller skrur opp temperaturen til 14 grader og se om fermolageren tar seg opp først :)

Skal du tilsette mer lagergjær, så anbefales det vel at du setter en vitalitetsstarter og så tilsetter gjæren når det er god aktivitet i den.
 
Så bare dag 3, men ja, var visst bare da den startet opp. Til @Armas, da har du 2 valg, du kan prøve å tilsette O2 hvis du har utstyr, eller du kan tilsette gjær. Om planen er å tilsette kveik, kan du vurdere om du heller skrur opp temperaturen til 14 grader og se om fermolageren tar seg opp først :)

Skal du tilsette mer lagergjær, så anbefales det vel at du setter en vitalitetsstarter og så tilsetter gjæren når det er god aktivitet i den.
Takk for konstruktivt svar.
Da blir planen å tilsette mer oksygen, og samtidig røre opp bunnslammet, i håp om at det lurer masse gjærceller der nede i mørket.
Setter samtidig opp temperaturen til 12 grader.
Dersom det ikke gir resultater innen tirsdag, tilsetter jeg kveik, øker til 20 grader og drar på påskeferie.
 
Takk for konstruktivt svar.
Da blir planen å tilsette mer oksygen, og samtidig røre opp bunnslammet, i håp om at det lurer masse gjærceller der nede i mørket.
Setter samtidig opp temperaturen til 12 grader.
Dersom det ikke gir resultater innen tirsdag, tilsetter jeg kveik, øker til 20 grader og drar på påskeferie.
Om det blir dårlig etter tilsatt kveik, så er det bare å skylde på kveiken :D
 
Takk for konstruktivt svar.
Da blir planen å tilsette mer oksygen, og samtidig røre opp bunnslammet, i håp om at det lurer masse gjærceller der nede i mørket.
Setter samtidig opp temperaturen til 12 grader.
Dersom det ikke gir resultater innen tirsdag, tilsetter jeg kveik, øker til 20 grader og drar på påskeferie.
Hvilken kveik? Jeg syns kveik generelt, av de 4 typene jeg har testet, må opp i rundt 30 :)
 
Hvilken kveik? Jeg syns kveik generelt, av de 4 typene jeg har testet, må opp i rundt 30 :)
Tror det er Voss jeg har liggende. Har bare forsøkt den på 30 til ipa og blond. Det fungerte bra, men tenker lager blir renere på lavere temp?
 
Tror det er Voss jeg har liggende. Har bare forsøkt den på 30 til ipa og blond. Det fungerte bra, men tenker lager blir renere på lavere temp?
Tjaaa, nå er ikke Voss en av de kveik typene jeg har brukt selv, men Voss er ikke særlig ren uansett og mener å ha lest at lav temperatur gjør den stresset også får du fjøs istedenfor appelsin, ta det med en klype salt og se hva du finner av erfaringer med Voss på lav temperatur andre steder :)
 
Nå ser det ut til at tiltakene har rask effekt. Etter bare 7 timer er det nå mye større aktivitet i gjærlåsen.
Tar en ny måling i morgen for å bekrefte.
hva tenker dere om veien videre for å redusere sjansen for usmak?
Fullføre på 11grader, der den står nå, eller fortsette med fast lager- metoden som egentlig var planen og øke temperaturen når jeg når 1.030?
 
Nå ser det ut til at tiltakene har rask effekt. Etter bare 7 timer er det nå mye større aktivitet i gjærlåsen.
Tar en ny måling i morgen for å bekrefte.
hva tenker dere om veien videre for å redusere sjansen for usmak?
Fullføre på 11grader, der den står nå, eller fortsette med fast lager- metoden som egentlig var planen og øke temperaturen når jeg når 1.030?
Hvilke tiltak? Og bare så det er sagt så har ikke jeg merket noen forskjell fra 9 til 12 grader, så jeg, kun meg, har valgt å gjære mine lagerøl på 12 grader.

Jeg øker temperaturen 1 gang i løpet av mine lager fermenteringer, og det for en diacetyl rast når jeg er sånn 3-5 SG poeng fra antatt FG, da fra 12 til 16 grader og lar den henge der til aktiviteten har blitt helt stille, og holder den der ytterligere 3 dager etter det, eller til jeg finner tid og ork til å fate :)
 
Hvilke tiltak? Og bare så det er sagt så har ikke jeg merket noen forskjell fra 9 til 12 grader, så jeg, kun meg, har valgt å gjære mine lagerøl på 12 grader.

Jeg øker temperaturen 1 gang i løpet av mine lager fermenteringer, og det for en diacetyl rast når jeg er sånn 3-5 SG poeng fra antatt FG, da fra 12 til 16 grader og lar den henge der til aktiviteten har blitt helt stille, og holder den der ytterligere 3 dager etter det, eller til jeg finner tid og ork til å fate :)
Tiltak: hevet temp til 11 grader, 25 sek oksygen , rørte opp trub fra bunnen.

senker du ikke temp til ca. 0 etter at gjæring er ferdig??
 
Tiltak: hevet temp til 11 grader, 25 sek oksygen , rørte opp trub fra bunnen.

senker du ikke temp til ca. 0 etter at gjæring er ferdig??
Jo når gjæringen er ferdig kan det hende jeg kald kræsjer, men det er ikke før jeg har hatt en diacetyl rast fra 12 til 16 grader, lar de siste poengene gjøre seg ferdig på 16 og gir den ytterligere 2-3 dager til å rydde opp, så kommer en evt kald kræsj.

At du hever temperaturen til 16 grader med 5 SG poeng fra antatt FG har jeg ingen tro på at vil gi noen usmaker, tvert imot vil det sikre en god utgjæring og ikke minst en rask og god opprydning av avfall :)
 
Tilbake
Topp