Nødhjelp til lager med for høy FG

Jeg brygget en liten batch Oktoberfest Helles for to uker siden (19 l) og oppdaget da jeg sto klar til å pitche at jeg bare hadde 1 pk gjær. Dumt og ingen å skylle på. Men jeg tilsatte nå den ene pakken og etter to dager starten ølet å gjære friskt. gjærer på 12 grader. Samtidig som jeg oppdaget miseren bestilte jeg to nye pakker gjær, men de hadde ikke flere M84 så jeg bestilte M76 (som nok var en bedre gjær for den øltypen). Men det tok sin tid, treg ekspedisjon og postgang medført at det tok over en uke før gjæren var på plass, og da var gjæringen nærmeste stoppet. Begge pakkene ble pitchet. Det gjærer fortsatt, men veldig smått. Målte SG i dag til 1020 og jeg skulle vært ned mot 1012. Alt for søtt og jeg frykter flaskebomber. Er det noe å gjøre (utover å bare la det stå et par uker til, kanskje riste på gjæringskaret en gang om dagen, be til høyere makter osv)?
 
OK, sier du det. Jeg var på jakt etter en gjær med litt lavere attenuasjon enn safelager 34/70 eller fermolager. De ble ofte over 80 % som kan være helt supert på pils, men ikke for denne øltypen. Brukte M76 på en Marzen som ble riktig så bra, men har ellers ikke mye erfaring med Mangrove Jacks.
 
Jeg brygget en liten batch Oktoberfest Helles for to uker siden (19 l) og oppdaget da jeg sto klar til å pitche at jeg bare hadde 1 pk gjær. Dumt og ingen å skylle på. Men jeg tilsatte nå den ene pakken og etter to dager starten ølet å gjære friskt. gjærer på 12 grader. Samtidig som jeg oppdaget miseren bestilte jeg to nye pakker gjær, men de hadde ikke flere M84 så jeg bestilte M76 (som nok var en bedre gjær for den øltypen). Men det tok sin tid, treg ekspedisjon og postgang medført at det tok over en uke før gjæren var på plass, og da var gjæringen nærmeste stoppet. Begge pakkene ble pitchet. Det gjærer fortsatt, men veldig smått. Målte SG i dag til 1020 og jeg skulle vært ned mot 1012. Alt for søtt og jeg frykter flaskebomber. Er det noe å gjøre (utover å bare la det stå et par uker til, kanskje riste på gjæringskaret en gang om dagen, be til høyere makter osv)?
Hvor lenge har den gjæret i alt, og etter siste tilsetning av gjær?
 
Disse gjærtypene har medium til høy flokkulering. Du kan prøve å snurre litt på karet og få gjær i suspensjon igjen. Men to uker er ikke lenge.

Når du gjærer på 12 grader må du ha nok gjær og tålmodighet.

Beste forslaget er å øke temperaturen til 16-18 grader og se om det hjelper.
 
Hvor lenge har den gjæret i alt, og etter siste tilsetning av gjær?
Det tok nesten to døgn før gjæring kom i gang på en pakke M84, så gjæret den ganske bra i ca. 4 dager før det begynte å dabbe av. 8 dager etter første tilsetting satt jeg så til 2 pakker M76. Da var det lite lite gjæring. Det er nå 6 dager siden. Beregnet attenuasjon var i går 66%.
 
Disse gjærtypene har medium til høy flokkulering. Du kan prøve å snurre litt på karet og få gjær i suspensjon igjen. Men to uker er ikke lenge.

Når du gjærer på 12 grader må du ha nok gjær og tålmodighet.

Beste forslaget er å øke temperaturen til 16-18 grader og se om det hjelper.
OK. Røre på karet har jeg nå gjort daglig siden siste gjærtilsetting. Øke temperaturen kan jo være en mulighet, men vil ikke det også øke faren før usmaker?
 
OK. Røre på karet har jeg nå gjort daglig siden siste gjærtilsetting. Øke temperaturen kan jo være en mulighet, men vil ikke det også øke faren før usmaker?
Du er nok ferdig med primærgjæringen, så det går nok bra. Uansett er alternativet et uferdig og søtt øl. Du har ikke mye å tape på.

Øk temperaturen litt og vent noen dager, dersom du da ikke har lavere SG. Så får du gjøre som Steinar foreslår, å tilsette aktiv gjær.
 
Tilbake
Topp