Lager hjemmelaget cider for første gang, trenger hjelp

Hei.
Jeg har presset epler med en fruktpresse og fikk ca 25 liter med eplejuice. Jeg målte dette til 1,050 med en mostvekt.

Dette ble satt til gjæring 24.09.2023 i en gjæringsdunk. Jeg tilsatte 1 stk pose med Saftcider AC-4 (5gram) og rørte godt.
Nå har det gått 5 uker og cideren viser en 0 (antar 1000) på mostvekten.
Ser på oppskriften jeg bruker fra olbrygging (cider fra egen frukt) som anbefaler 4-6 uker i gjæringsdunk, og mange andre oppskrifter sier lengre. Noen som har anbefalinger på gjæringstid før jeg tapper på flaske ?

Cideren nå har en fin og klar farge, og lukter veldig godt. Smaken er ikke den beste, men den håper jeg kommer med tid. Er det normalt at cideren ikke er god på smak etter gjæring ?

Noen som har noen tips før jeg tapper på flaske ? Trenger jeg å bruke en hevert over på en annen dunk før jeg flasker cideren ?
Er det anbefalt å koke opp vann med sukker og helle oppi dunken noen dager før jeg flasker ?
Hvor mange gram med sukker er anbefalt for å karbonere cideren i 75 cl champagneflasker ?
1050-1000 /7,5 =6,66 prosent alkohol. Er dette riktig metode for utregning ?

Jeg legger ved noen bilder og sette stor pris på svar. Jeg er helt nybegynner og håper cideren blir god i fremtiden.
Takk:D
 

Vedlegg

  • cider gjær.jpg
    cider gjær.jpg
    168,3 KB · Sett: 11
  • måling etter gjæring.jpg
    måling etter gjæring.jpg
    76 KB · Sett: 10
  • måling før gjæring.jpg
    måling før gjæring.jpg
    78,9 KB · Sett: 11
  • tabell måling.jpg
    tabell måling.jpg
    130,7 KB · Sett: 10
Enkelt verktøy for å beregne alkoholprosent: https://www.brewersfriend.com/abv-calculator/ og for å beregne sukkermengde til karbonering:https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

Bruker du 6 gr/l får du 2,4 volumes, og det er hva du har i en godt, men ikke voldsomt, karbonert pils. Jeg synes det er et greit nivå til det meste som skal karboneres:).

Du må ha i sukkeret like før du flasker - eventuelt kan du ha sukker i flaskene. 1 strøken måleskje sukker veier 5 gr; det gir 2,5 volumes i ei 0,75-flaske, og det er helt kjekt. (Har du sukker i dunken noen dager i forveien vil gjæren bare fermentere det.)

Jeg har liten erfaring med sider, men den vinner kraftig på lagring - la den gjerne stå et år, om du orker:). (Du kan jo flaske noen småflasker, så du kan kontrollere med et par måneders mellomrom;).)
 
Hei.
Tusen takk for gode svar :D
Lurer på om det er noe stor forskjell om cideren blir liggende i gjæringsdunken til lagring, kontra lagring i flaske? Type andregangsgjæring i flaske skjer vell kanskje bare hvis gjæringen ikke er ferdig når jeg flasker?

Cideren er ikke veldig god på smak og er veldig tørr. Tror du dette vil endre seg, eller er det smart å tilsette noe form for søtning ?
Jeg vil helst ikke tilsette noe mer, men er redd for at den ikke blir drikkelig.
 
Eplemost inneholder en sukkertype som gjæren spiser helt opp. Derfor får du en veldig lav FG, 1.000. Med karboneringssukker blir det nok enda et par hakk lavere. Altfor tørt etter min smak. Du kan tilsette kunstig søtning.

Selv dreper jeg gjæren før den blir for tørr (eller litt for sent, men da kan jeg tilsette vanlig sukker eller honning). Deretter tvangskarbonering på fat.
 
Hei, det skal jeg gjøre neste gang, prøve å drepe gjæren før den blir for tørr :D Hva er en normal eller anbefalt FG på en "vanlig" cider ?

Så det betyr jo lavere FG, jo tørrere blir cideren ?

Har du en anbefaling for søtningsmiddel til cider ?

Hva ville du/dere gjort hvis dere var meg ?

Tusen takk for svar :D
 
Hei, det skal jeg gjøre neste gang, prøve å drepe gjæren før den blir for tørr :D Hva er en normal eller anbefalt FG på en "vanlig" cider ?

Jeg sikter mot 1.008 på mine, men det er jo litt smak og behag.

Så det betyr jo lavere FG, jo tørrere blir cideren ?

Ja.

Har du en anbefaling for søtningsmiddel til cider ?

Noen er mere følsomme for søtningsmidlene enn andre. Med det så mener jeg at man smaker at det er kunstig søtningsmiddel. Så velg noe du tror ikke setter denne kunstige søtningssmaken.

Hva ville du/dere gjort hvis dere var meg ?

Jeg ville tilsatt kunstig søtning tilsvarende 22g sukker per liter. Da får du en FG på rundt 1.007.

Tusen takk for svar :D

Lykke til!
 
Tusen takk for svar :D

Er det mulig og helle i gjærstopp nå og så tilsette vanlig sukker, istedenfor søtningsstoffer ?

Ved å måle FG over flere dager og den er stabil, betyr det at gjæren er borte/ ferdig gjæret ? Det er veldig lite som skjer i gjæringslåsen, men det bobler av og til, god tid imellom hver gang.
 
Tusen takk for svar :D

Er det mulig og helle i gjærstopp nå og så tilsette vanlig sukker, istedenfor søtningsstoffer ?

Det er fint mulig, men da kan du ikke karbonere naturlig på flaske, men du må tvangskarbonere på fat. Du kan også vurdere honning. Ca 80% av vekten er sukker i honning.

Ved å måle FG over flere dager og den er stabil, betyr det at gjæren er borte/ ferdig gjæret ? Det er veldig lite som skjer i gjæringslåsen, men det bobler av og til, god tid imellom hver gang.
Da er den ferdig gjæret :)
 
Tilbake
Topp