Jørgen Gjestvang
Norbrygg-medlem
Hei,
Brygget for første gang en imperial stout, og endte med mye høyere utbytte enn planlagt. OG endte på 1.120, skulle egentlig ha 1.108.. Jeg brukte mer enn nok gjær (tror jeg), og var raskt ned i 1.050 etter et par dager, og noen dager til gikk og så er jeg på 1.042. Att: 63%. Virker som mye av gjæren er bunnfalt nå og lite aktivitet.
Stegmesket 62 grader (30 min) - 70 (30 min) - 78 (15 min).
Tilførte ren oksygen før gjæring, og etter 16 timer.
Bruker inkbird og begynte på 19 grader og økt gradvis til 22 nå.
Er det noe håp å komme lenger ned på FG, evt tips til å få den drikkbar?
Det var en kraftig stout med mye smak, er det mulig å vann litt ut i etterkant av gjæring?
Lurer på om gjæren ikke tålte den høye alkoholprosent, og derfor utgjæringen ikke var høyere.
Brygget for første gang en imperial stout, og endte med mye høyere utbytte enn planlagt. OG endte på 1.120, skulle egentlig ha 1.108.. Jeg brukte mer enn nok gjær (tror jeg), og var raskt ned i 1.050 etter et par dager, og noen dager til gikk og så er jeg på 1.042. Att: 63%. Virker som mye av gjæren er bunnfalt nå og lite aktivitet.
Stegmesket 62 grader (30 min) - 70 (30 min) - 78 (15 min).
Tilførte ren oksygen før gjæring, og etter 16 timer.
Bruker inkbird og begynte på 19 grader og økt gradvis til 22 nå.
Er det noe håp å komme lenger ned på FG, evt tips til å få den drikkbar?
Det var en kraftig stout med mye smak, er det mulig å vann litt ut i etterkant av gjæring?
Lurer på om gjæren ikke tålte den høye alkoholprosent, og derfor utgjæringen ikke var høyere.