Imperial Stout med for høy FG, nor håp?

Jørgen Gjestvang

Norbrygg-medlem
Hei,

Brygget for første gang en imperial stout, og endte med mye høyere utbytte enn planlagt. OG endte på 1.120, skulle egentlig ha 1.108.. Jeg brukte mer enn nok gjær (tror jeg), og var raskt ned i 1.050 etter et par dager, og noen dager til gikk og så er jeg på 1.042. Att: 63%. Virker som mye av gjæren er bunnfalt nå og lite aktivitet.

Stegmesket 62 grader (30 min) - 70 (30 min) - 78 (15 min).
Tilførte ren oksygen før gjæring, og etter 16 timer.
Bruker inkbird og begynte på 19 grader og økt gradvis til 22 nå.

Er det noe håp å komme lenger ned på FG, evt tips til å få den drikkbar?

Det var en kraftig stout med mye smak, er det mulig å vann litt ut i etterkant av gjæring?

Lurer på om gjæren ikke tålte den høye alkoholprosent, og derfor utgjæringen ikke var høyere.
 
Hei,

Brygget for første gang en imperial stout, og endte med mye høyere utbytte enn planlagt. OG endte på 1.120, skulle egentlig ha 1.108.. Jeg brukte mer enn nok gjær (tror jeg), og var raskt ned i 1.050 etter et par dager, og noen dager til gikk og så er jeg på 1.042. Att: 63%. Virker som mye av gjæren er bunnfalt nå og lite aktivitet.

Stegmesket 62 grader (30 min) - 70 (30 min) - 78 (15 min).
Tilførte ren oksygen før gjæring, og etter 16 timer.
Bruker inkbird og begynte på 19 grader og økt gradvis til 22 nå.

Er det noe håp å komme lenger ned på FG, evt tips til å få den drikkbar?

Det var en kraftig stout med mye smak, er det mulig å vann litt ut i etterkant av gjæring?

Lurer på om gjæren ikke tålte den høye alkoholprosent, og derfor utgjæringen ikke var høyere.
Dette er et klassisk tilfelle av osmotisk press (for konsentrert vørter). Gjæren tåler rett og slett den høye sukkertettheten dårlig, og presterer deretter. Det er derfor oppskriften var laget for 1.108 (25 plato). Det regnes som den høyeste tettheten vanlig ølgjær tåler. Det finnes spesialgjær som takler sterk vørter bedre.

Du kan evt tilsette en mer robust gjær, som f.eks. Fermentis HA-18 eller WLP099, sistnevnte evt. kombinert med emigase enzym. Førstnevnte selges dessverre bare i proffpakninger på 500 g, men det finnes alltids noen som har delt opp – og har porsjonspakninger i fryseren.
 
så er jeg på 1.042. Att: 63%.
Ikke helt urimelig det, mtp alkoholprosenten som allerede nevnt. Hvor mye spesialmalt brukte du? Kan du legge ut oppskriften? Spesialmalt har mindre utgjæring enn basemalt. Det kan hende typ EC-1118 kan dra ølet litt lenger ned om det er mer enkle sukkerarter igjen for den å spise. Tilsett kanskje 100 gram demerara sukker også, for å hjelpe gjæra i gang igjen.
 
Takk for svar! Da har jeg lært noe nytt :)

Jeg brukte WLP007. Den skulle tåle høy alkoholprosent, men som dere sier kanskje ikke så høy.

Jeg får 10.2% når jeg regner.

Oppskriften med malt ligger under.
 

Vedlegg

  • 1671093704180.png
    1671093704180.png
    72,4 KB · Sett: 18
Takk for svar! Da har jeg lært noe nytt :)

Jeg brukte WLP007. Den skulle tåle høy alkoholprosent, men som dere sier kanskje ikke så høy.

Jeg får 10.2% når jeg regner.

Oppskriften med malt ligger under.
Jeg har en WLP007 gående nå i en sterk vørter (1.098) tilsatt amigase. Har godt håp om at den vil gå ned under 1.010. Kjenner til mange erfaringer fra Dark Horizon brygging der WLP007 har prestert 14 % og mer. Tviler derfor sterkt på at det er alkoholtoleranse som er problemet i ditt tilfelle.
 
Hvor lenge har den gjæret? Har det stopper helt opp eller kan du bare være litt mer tålmodig?

Jeg stusset på din korte maskevidde på 62 grader og så opp på 70 grader. Mulig du har fått konvertert litt lite gjærbart sukket i en så kraftig vørt.
 
Jeg ville brydd meg mer om smaken og hvordan ølet oppleves enn å strede etter høyere utgjæring med alle mulig midler
1.042. Att: 63%, og nesten 12% er ikke så alt for ille for et slik øl
Hvordan føler du selv ølet oppleves?

Og jeg tror ikke det er no vits i å eksperimentere med enzymer. Det kan fort bære galt av sted i motsatt retning, da kan enzymene sammen med gjæren begynne spise for mye av malten. Hvis du vil ha høyere utgjæring ville jeg heller brukt litt spennende sukker og vingjær

Flere tanker rundt dette her https://forum.norbrygg.no/threads/protagonist.45362/
 
Grunnen til at ville senke FG var å minske restsødmen, som jeg opplever nå som for mye og ikke veldig drikkbart. Planen var å lagre dette i minst 1 år, så smakene vil modnes over tid. Men det at det er så søtt i dag vil vel egentlig ikke gå bort om et par års tid? Smaken vil jo utvikles, og generelt vil bitterheten forsvinne litt? (Ikke så mye erfaring med å lagre øl over lang tid)

Jeg har allerede tanker om forbedring, mulig at mesketiden og temperatur skal endres litt, og mulig nedjustere alkoholprosenten en prosent.
I tillegg vil jeg senke utgjæringgraden litt såjeg muligens treffer FG bedre.
 
Det kan hende typ EC-1118 kan dra ølet litt lenger ned om det er mer enkle sukkerarter igjen for den å spise.
Nottingham skal klare 14% antakelig høyere. Den klarer også mer komplekse sukkerarter. Men et miljø med 12% er suboptimalt, en liten starter er vel kanskje best uansett.
 
Min erfaring er at det er vanskelig å få startet opp igjen gjæring som har stoppet. Høy temperatur, fersk gjær, kanskje en starter osv kan hjelpe, men i et så sterkt øl tviler jeg på at det kommer til å lykkes.
 
Min erfaring er at det er vanskelig å få startet opp igjen gjæring som har stoppet. Høy temperatur, fersk gjær, kanskje en starter osv kan hjelpe, men i et så sterkt øl tviler jeg på at det kommer til å lykkes.
Det er min erfaring også, ref. innlegg i tråden loebrygg lenket til for noen poster siden ang. Protagonist-settet...
 
Den første Birger jeg laget var jeg lite fornøyd med. Så bare for å prøve noe tilsatte jeg noe slurry fra en gjær jeg hadde kjøpt hos the mad fermentist .
En slags miks gjær som skulle lage noen "funky" greier .
Funky ble det, men ikke noe godt.
Men som sagt ble noe slurry tilsatt 4 liter med Birger.
Og den sto i stua og klukket av og til i kanskje 3 mndr.
SG kom ned kanskje 10-15 poeng.
Og ølet ble nydelig.
@LarsUlv fikk en flaske og var enig .
Angret på at jeg ikke gjorde det med hele batchen.
Dette er selvfølgelig ikke sammenlignbart med ditt øl, men kanskje det finnes noe luriumgjær som kan dra ned SG noen poeng ?
 
Den første Birger jeg laget var jeg lite fornøyd med. Så bare for å prøve noe tilsatte jeg noe slurry fra en gjær jeg hadde kjøpt hos the mad fermentist .
En slags miks gjær som skulle lage noen "funky" greier .
Funky ble det, men ikke noe godt.
Men som sagt ble noe slurry tilsatt 4 liter med Birger.
Og den sto i stua og klukket av og til i kanskje 3 mndr.
SG kom ned kanskje 10-15 poeng.
Og ølet ble nydelig.
@LarsUlv fikk en flaske og var enig .
Angret på at jeg ikke gjorde det med hele batchen.
Dette er selvfølgelig ikke sammenlignbart med ditt øl, men kanskje det finnes noe luriumgjær som kan dra ned SG noen poeng ?
Det var så godt at jeg måtte gjøre det samme med en del av neste års Birger her i huset.
 
Tilbake
Topp