"Smak av hjemmebrygg" fra Fresh woth kit

Nei, det synes jeg ikke. Gjær utveksles. Det har blitt gjort i uminnelige tider.

Det er egentlig uvesentlig hvilken gjær man bruker for brygge et øl, så lenge den gir det ønskede resultatet. Dersom man klarer å brygge en kölsch som smaker som kölsch ved hjelp av Nottingham, lager, altbier eller kölsch gjær har det noe å si?

Tror faktisk en S-23 på 15-16 grader kunne ha laga en fin Kölsch.

"Kölsch should present a soft, rounded palate with a delicate balance of flavors. The primary taste notes include a soft, attenuated malt flavor, a subtle fruity sweetness from fermentation, and a medium-low to medium bitterness with a delicate dryness and slight crispness in the finish."

Har aldri brukt S-23 selv, men dersom jeg skulle valg gjær med bakgrunn i produsentenes beskrivelser hadde den vært på blokka.

Vis vedlegget 72876

WLP-029 er vel også en pastorianus?
Mener du at s-23 skulle kunne brukes til en kølsch? Ut fra de egenskapene den tilskrives her, må det jo være den siste du burde velge, ut fra at en kølsch er et ekstremt "reint" øl.

Det er mye kaos rundt hvilke gjærtyper som er pastorianus og cerevisiae. Mye mulig at 029 er pastorianus - men det spiller jo liten rolle. Det er hva den gjør, som er viktig for oss, vel?

Sist redigert:
Ut fra de egenskapene den tlskrives her, må det jo være den siste su burde velge, ut fra ta en kølsch er et ekstremt "reint" øl.
God utgjæring og forsiktige fruktige estere fra gjæring? Høres ganske nøyaktig ut som slik jeg kjenner den gjæren. Men jeg har aldri smakt fersk, autentisk Kölsch. Blir som å kjøre hesteoppdrett for å skape en enhjørning.

Nei, det synes jeg ikke. Gjær utveksles. Det har blitt gjort i uminnelige tider.

Det er egentlig uvesentlig hvilken gjær man bruker for brygge et øl, så lenge den gir det ønskede resultatet. Dersom man klarer å brygge en kölsch som smaker som kölsch ved hjelp av Nottingham, lager, altbier eller kölsch gjær har det noe å si?
Det er logisk umulig å være uenig i det du sier i den første setningen der. Spørsmålet er bare om du kan brygge en kølsch som smaker som en kølsch uten å bruke kølschgjær.

Jeg mener at gjærtype og øltype er ganske nær forbundet. Men sjølsagt kan du blande etter eget forgodtbefinnende - og sjølsagt har gjær vandra og blanda seg opp gjennom historia.

God utgjæring og forsiktige fruktige estere fra gjæring? Høres ganske nøyaktig ut som slik jeg kjenner den gjæren. Men jeg har aldri smakt fersk, autentisk Kölsch. Blir som å kjøre hesteoppdrett for å skape en enhjørning.
Jeg trur du skal være forsiktig med å mene så mye om det der uten å faktisk ha smakt en autentisk kølsch:).

Når det er sagt: En kølsch og en pils ligger veldig nær hverandre. Og sjølsagt kan du brygge noe som ligner en kølsch med mange gjærtyper. Men samtidig er kølschen karakterisert av en særegen smak - som nesten er umerkelig. Og den får du rett og slett ikke med noen annen gjærtype.

Det er en mengde lyse og lette øltyper som ligner hverandre, og som kan brygges med en mengde ulike gjærtyper. Men skal vi av den grunn bare slå dem sammen?

Denne diskusjonen er forøvrig gammel. Vi blir sikkert ikke enige nå heller:).

Jeg trur du skal være forsiktig med å mene så mye om det der uten å faktisk ha smakt en autentisk kølsch:).

Når det er sagt: En kølsch og en pils ligger veldig nær hverandre. Og sjølsagt kan du brygge noe som ligner en kølsch med mange gjærtyper. Men samtidig er kølschen kasakterisert av en særegen smak - som nesten er umerkelig. Og den får du rett og slett ikke med noen annen gjærtype.

Det er en mengde lyse og lette øltyper som ligner hverandre, og som kan brygges med en mengde ulike gjærtyper. Men skal vi av den grunn bare slå dem sammen?
Har smakt denne Fruh Kölsch på polet, men anser ikke det som tilsvarende å sitte på et utested i Køln med en fersk en fra kranen.

Det er mye som er nærme ja. Absolutt trenger man grenser på ølstiler. Kölsch gjæren har trolig blitt mutert/blandet frem til ønsket smaksbilde?

Kanskje må det prioriteres en ferietur til Sør-Vest Tyskland.

Mener du at s-23 skulle kunne brukes til en kølsch? Ut fra de egenskapene den tilskrives her, må det jo være den siste du burde velge, ut fra at en kølsch er et ekstremt "reint" øl.
Esters low ;) .
Jeg har som nevnt ingen erfaring med gjæren.

Jeg har kun smakt 2 ekte Kölsch. Früh og Sunner.
Selv om jeg liker best Früh som er forholdsvis nøytral, med et gjærpreg som kiler forsiktig i svelget etter en slurk. Det meste av norsk pils har mer estere enn Früh. Så må jeg anerkjenne at Sünner er like mye en Kölsch som Früh, og den har et mye tydeligere gjærpreg.

Dersom man skal brygge typeriktig i følge Norbrygg, må man ha fruktige estere. Om vi er enige eller ikke. I dette perspektivet synes jeg S-23 er en gjær jeg ville ha vurdert, i det minste på papiret.

Jeg mener at gjærtype og øltype er ganske nær forbundet. Men sjølsagt kan du blande etter eget forgodtbefinnende - og sjølsagt har gjær vandra og blanda seg opp gjennom historia.
Det er det enkleste og naturlige å ta utgangspunkt i, det gjør jeg også. Men mitt poeng er at ofte er mulig å finne erstatninger som vil fungere til formålet.

Og den får du rett og slett ikke med noen annen gjærtype.
Det er godt mulig dette stemmer, spesielt for majoriteten. Men jeg tror det finnes noen som er såpass dyktige i faget at dersom de får erfaring med en gjær og jobbet med den så er det mulig å brygge kölsch med en annen gjær enn det som er opprinnelig Kölsch gjær. Hvor ikke du eller noen andre hadde mistanke om at annet enn kölsch gjær hadde blitt brukt.

Esters low ;) .

Selv om jeg liker best Früh som er forholdsvis nøytral, med et gjærpreg som kiler forsiktig i svelget etter en slurk. Det meste av norsk pils har mer estere enn Früh. Så må jeg anerkjenne at Sünner er like mye en Kölsch som Früh, og den har et mye tydeligere gjærpreg.

Dersom man skal brygge typeriktig i følge Norbrygg, må man ha fruktige estere. Om vi er enige eller ikke. I dette perspektivet synes jeg S-23 er en gjær jeg ville ha vurdert, i det minste på papiret. Gaffel er nok en favoritt blant dem jeg har smakt.

Det er det enkleste og naturlige å ta utgangspunkt i, det gjør jeg også. Men mitt poeng er at ofte er mulig å finne erstatninger som vil fungere til formålet.

Det er godt mulig dette stemmer, spesielt for majoriteten. Men jeg tror det finnes noen som er såpass dyktige i faget at dersom de får erfaring med en gjær og jobbet med den så er det mulig å brygge kölsch med en annen gjær enn det som er opprinnelig Kölsch gjær. Hvor ikke du eller noen andre hadde mistanke om at annet enn kölsch gjær hadde blitt brukt.
Sånn jeg opplev er dem, er Sünner en "outlier" - som jeg synes er bortimot vond.Har smakt Gaffel på tapp i Berlin, og eller frisk Ferüh og Sion der. Noe helt annet.

Esters low ;) .

Dersom man skal brygge typeriktig i følge Norbrygg, må man ha fruktige estere. Om vi er enige eller ikke. I dette perspektivet synes jeg S-23 er en gjær jeg ville ha vurdert, i det minste på papiret.

At jeg kan lures, har liten beviskraft :p

Nobryggs kølschdefinisjon ser jeg ingen grunn til å bry meg om:).

Prøver meg på en løsning ingen har nevnt...

Hva var utløpsdato på kittet?
Har prøvd et par-tre fresh wort kits, og to av dem har vært "nærme" utløpsdato (hhv. 1 uke og 3 uker før utløpsdato) og begge har hatt tydelig, men samtidig mild aroma av oksidasjon når jeg tappet de på gjæringskaret før gjæring.

Tilbake
Topp